Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Optima TWS, tuff start.  (läst 4798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
Thermia Optima TWS, tuff start.
« skrivet: 23 januari 2006, 11:25:32 »
Fick min "varvtalsstyrda" Thermia vp i drift förra veckan, nu var det ju kallt -21 i natt, så det är skönt att allt funkar.
Lite onödigt varmt inne bara 22°´ ;)

Det är ju ingen lätt start för vp'n med kallaste nätterna på 4 år.

Det enda jag justerat från fabriksinställningarna är värmekurvan, sänkt från 40 till 37 men det är fortfarande varmt.

Avläst i går kväll vid -17° ute strax innan kompressorn stannade:

Rad ut 49
Retur   41

KB in  3
KB ut  0

Jag kan få ut timmarna för driftsfall men hur ser man antalet starter?

Rum bör är satt till 20 men temp i huset är 22 och källaren 15. Har inte satt dit innerfönster i källarfönstren sÃ¥ det är bara enkelglas...  Tänkte skaffa 2-glas isolerrutor till källaren.

Dessvärre är kollektordiket från hålet till källaren öppet, det är lite svårt att skotta igen när jordhögarna är frusna. Hoppas att 20 cm sand + 5 cm markisolering håller någorlunda. Undrar hur mycket man tappar på KB? Diket är 15 meter långt.

Snön i diket kanske isolerar. :)
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2006, 12:24:31 »
Om du vill ha svalare sänk värmekurvan... ändra inte rum bör utan testa fram med den på 20.
rumbör är lite lurig den paralellförflyttar kurvan, enl Thermia ska den helst inte ändras.

Blir det sen lite svalt vid utetemp kring +-0 då går det fixa på annat sätt, du kan höja värmekurvan vid just den tempen.
Den går juster vid +5 +-0 och -5 ute.

Säg att du får en grad för kallt inne vid temp +-0 ute men bra temp vid kraftig kyla.
Då kan du höja värmekurvan ca 3 grader vid +-0 ute.. tycker du att det är lite svalt även vid +5 och -5 då kan du höja där också, men då kan det va bra att höja mindre där så blir det en "mjukare" puckel på värmekurvan.

Ang för varmt vill du ha 21 inne sänk till 35.  Blir det sen kallt vid +-0 ute dÃ¥ fixar du enl ovan..   
DÃ¥ har du nog en bra kurva sen! 
Normalt brukar en sänkning med tre grader pÃ¥ kurvan ge 1 grads lägre rumstemp, men det gäller vid +-0 ute.  Har man för varmt vid riktig svinkyla kan man inte sänka fullt ut 3 grader.
Om du ändrar kurvan tar det tid innan det slår igenom, även när tempen ute tokändras tar det extra tid innan det stabilisreras

Ang diket, det kommer att funka bra! vattnet har hög cirkulation.

Antalet starter kan du se grafiskt det finns ingen "räknare" i maskinen vad jag vet.

Sen rekommenderar vi en rumsgivare koplad till värmepumpen, det är toppbra den sparar el och ger dig jämnare värme inne vid tex blåst väderomslag. Men framförallt är det en sparbössa när vårsolen kommer!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2006, 13:00:45 »
Jag kan få ut timmarna för driftsfall men hur ser man antalet starter?

Gå in i servicemenyn (höger och vänsterpil några sek) och ändra "loggtid" från 1 till 14 min. (installationsmenyn har jag för mig)

Sen kan du räkna antalet starter via grafen på framledningstempen under de senaste 24 timmarna, (du får vänta 24h dock).

När loggtiden är 1 min ser du bara 1.5 timme tillbaks i tiden.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2006, 19:29:51 »
Rumsgivare har jag blivit avrådd ifrån.
Faktiskt från två olika firmor.

Nånting med att familjemedlemmarna är där och justerar om. Skulle vara bättre att hitta en kurva och sedan hålla den. Ger det bättre drift?

Ligger nu på kurva 36 med vettig temp inne 20 - 21 grader. Jag har inte strypt någon rad än men vissa rum, ex badrummet har stor rad jämfört med rumsstorleken men man vill ju ändå ha varmare där. Jag funderar på om jag skulle byta en i en av hallarna men vi får se.

Har justerat upplösningen på servicemenyn som maijckel nämnde, blir intressant.
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2006, 21:31:52 »
Du måste ha fått rådet att inte montera innegivare av nån rörmockare som inte förstår hur det hela fungerar dom ÄR bra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2006, 23:28:39 »
Ja alltså Rumsgivarna..
ja blir så trött, du ska ha en rumsgivare basta.

Sök på rumsgivare här så ser du...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2006, 23:41:38 »
Du måste ha fått rådet att inte montera innegivare av nån rörmockare som inte förstår hur det hela fungerar dom ÄR bra.

Till och med min svåger, som är rörmokare, rekommenderar numera innegivare, och han installerar alltid sådana nu. Tidigare var han skeptisk, men har svängt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2006, 23:47:25 »
Citera
Till och med min svåger, som är rörmokare, rekommenderar numera innegivare, och han installerar alltid sådana nu. Tidigare var han skeptisk, men har svängt.

oj ja trodde dom var obildbara  ;) ;)  Hoppas inte det finns nÃ¥gra ömma tÃ¥r här  :D a:gl

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2006, 09:45:31 »
Att det skall vara så svårt detta med rumsgivare :) klart att man skall ha en sådan, jag har en men den är avstängd.

Varför det ?

Jo den fungerar inge bra för vÃ¥rat hus :( 

Verkar som vi har två temp "zoner" och jag får inte dessa att gå ihop, antingen har jag kanon vart uppe :) då är innegivare monterad i källare, eller kallt i källare och "rätt" temp uppe. :(
Kommer att krävas lite ombyggnad av värmesystemet.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2006, 12:45:25 »
Men om du först stryper in grundflödet i raddarna då får du jämn temp!

DÃ¥ funkar det garanterat.


Jag kör ju med en i hus med 4 lght lokal skolkök matsal duschar mm.
Det funkar helt perfekt, har aldrig varit så bra enl hyresg.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2006, 14:37:19 »
Det jag tror är att det är mer watt/kvm uppe än nere .... dÃ¥ fÃ¥r jag köra VP'n lite mer oekonomiskt. fÃ¥r jag tid (och inte latmasken infinner sig) skall jag testa att strypa om mina element  och se om det hjälper.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad tonynorberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2006, 18:34:13 »
hej!

Att rekommendera rumsgivare till alla tycker jag verkar som en dum rekommendation. Det är faktiskt så att det inte alltid är passande med en rumsgivare. Eller passande och passande det kan vara mer eller mindre motiverat. Ofta installeras värmepumpar i hus med mindre noggrannt dimensionerade radiatorer och då kan man få komfortsänkningar i vissa rum eller som det nyss sades i t.ex en källare. Tycker dock att det är fint med individuell rumsreglering med termostater på radiatorerna (kanske inte alla). Vilket de flesta redan har. Att flödena genom raddarna är inställda är en förutsättning för att värmepumpen ska gå optimalt. Regleringen (termostater eller rumsgivare) man gör i varje rum är numera bara till för att ta tillvara på gratis värme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2006, 00:51:37 »
Citera
Regleringen (termostater eller rumsgivare) man gör i varje rum är numera bara till för att ta tillvara på gratis värme.

Helt ok så det funkar bra om man kör olja eller elpanna.
Men med VP drift blir det dyrare att reglera med termostatventiler!! Dom höjer systemtempen är inte alls exakta!!

Testa att öpnna strypningarna så ska du se vad som händer med rumstempen!!!

En termostatventil stryper väldigt kraftigt även om den är tex inställd i läge tre och man har ca 20-21 grader. För att den ska va fullt öppen krävs att tempen sjunker rejält. (p-bandet) Särskilt illa blir det om man har högt pumptryck (ingen grundflödesjustering)

Kolla lite här på Danfoss ventiler!
http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Urklipp därifrån..

Kv-värdena anger genomströmningsmängden (Q) i m3/h vid en given lyfthöjd och ett tryckfall (p) över ventilen på 1 bar (100 kPa). Vid inställning N anges kv-värdet
enligt EN 215-1 vid Xp = 2°C (P-band). Vid lägre inställningsvärden minskar Xp ned till 0,5 °C vid inställning 1. Vid inställningar mellan 1 och N ligger Xp således
mellan 0,5°C och 2°C. Xp = 2°C betyder att ventilen är stängd vid en temperatur 2°C över inställt värde. Kvs-värdet anger flödet vid full lyfthöjd, d.v.s. fullt öppen
ventil.

Jag pÃ¥stÃ¥r att man ska ha rumsgivare... nu blir det väl en het diskussion..   Ã–vertemp kan fÃ¥ngas upp med termostater, men flödet minskar kraftigt det driver upp syatemtempen vilket är ogynnsamt för pumpen.
Sämst är nog ändå att om man vill att termostaterna ska kunna höja tempen vid tex väderomslag eller blåst, då måste man ständigt köra med en onödigt hög kurva. Det försämrar COP rejält.

Jag påstår att det kostar minst 10% i årsförbukning att reglera med termostatventiler. Biverkningen blir att tempen inte alls blir lika jämn.
På golvvärme kan man dessutom ha on off styrning, då måste man dessutom shunta förbi vatten via en bypass, det är också olämpligt!

Men det är ett fritt land vi lever i, så valet gör man själv!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2006, 08:18:52 »
Hei!

Jeg har tidligere skrevet om mitt system med gulvvarme og on/off termostater som jeg er svært tilfreds med.
Tror det er en vesentlig forskjell på on/off termostater og radiatortermostater som gradvis stryper flødet Sc:,h
Jeg har kun on/off termostat på noen av gulvsløyfene så det behøves heller ingen by-pass.
Det er riktig som Bertil skriver at VB-temp stiger raskere når en sløyfe er stengt, men da stopper også pumpen raskere (eter opp gradminuttene raskere) og bruker dermed mindre strøm i syklusen selv om COP stige noe på slutten (dette er kun snakk om 2-3 grader forskjell så mye utslag gjør det nok ikke).

Fordelen med dette systemet i mitt hus er at tvattrummet og badrummet holder god varme hele tiden, med romgiver og solinnstrÃ¥ling eller vedelding i stue ville frugan explodera nÃ¥r det blev kaldt i tvattrummet  knUp
Holder med Bertil i at dødssynden er å kjøre konstant for høg temperatur for å kunne ta periodene med blåst >:(
Mitt hus er godt isolert og tettet og dette er ikke noe problem, men har man et trekkfult hus er jeg enig i at Rumgivare er det eneste rette :) Godt det er flere frie land ;D
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2006, 12:04:34 »
Jag hÃ¥ller med att strypning är att föredra, men det finns anledningar till att använda termostater. När jag eldar i vrum sÃ¥ siger tempen där men stannar  pga att det inte är ett sÃ¥ öppen planlösning (förutom till köket, som är ihop byggda). Om jag dÃ¥ kan strypa dessa element när jag eldar sÃ¥ fÃ¥r VP'n jobba mot resten av huset :) 

Detta kan inte en rumsgivare göra. Notera också är att jag har samma problem då solen lyser starkt och den solen ger faktiska bra med värme tidigt på våren. Till detta har jag en VP som inte jobbar mot gradminuter med under respektive överskott.

Nu vil jag ha 12-15 minus (kanske mer) för att testa att strypa om mina element, för att se så allt är OK med strypningar.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!