Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?  (läst 3919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chalmerist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energibrunn
Hej hej!
Jag har en villa från -67 i Tolered på Hisingen Gbg. Yta efter utbyggnad uppemot 200 m2.
Finns en yta på tomten som ligger >10m från tomtgräns i alla riktningar där jag vill borra. Skall då i princip bara vara att betala kommunen ~2500 kr för en signatur..
Cirka 2 m ner till berg. Jag avser borra cirka 180 m (160-200).

Ute efter borrning inkl. installation av högkvalitativ kollektorledning (med antal meter  indikerat pÃ¥ slangen sÃ¥ jag kan se att jag fÃ¥tt djupet jag betalar för) men utan inkoppling till värmepump.

Jag avser bygga ut med antal element varför jag väntar med inköp av värmepump, måste dock borra nu för en större altan och carport kommer sedan blockera för bergborrfordonet.
Vilka erfarenheter finns här på forumet?

Funderar över till exepmel följande frågeställningar:
1.  Etableringskostnad?
2.  Kostnad per m borrning?
3.  Kostnad för fodring ner till berg per meter?
4.  Vad heter plastkvaliteten man bör ha pÃ¥ kollektorledningen?
5.  Exempel pÃ¥ varumärken pÃ¥ densamma (kollektorledning)?
6.  Vilken är minsta dimension pÃ¥ elementrör, 12mm, 15mm eller 22mm? Antar det beror pÃ¥ hur trÃ¥ng den smalaste sektionen inuti elementen är?
7.  DÃ¥liga erfarenheter, vad bör man tänka pÃ¥?
8.  Företag som rekommenderas och varför?
9.  Referenser, kanske finns här pÃ¥ forumet?
10. Hur nära mitt hus kan jag borra (för att undvika sprickor när huset står på samma berg)?
11. Finns exempel på kontraktsskrivningar som inte är ensidigt till entreprenörens fördel? Där t ex mina rättigheter till verifierat borrat djup, nedsättning av pris om de ej når detta djup alternativt ingen betalning alls om de bara når 80% av avtalat borrdjup? Om slang brister och behöver ersättas inom exv 5 år? Reglering av ev. sprickor i befintlig byggnad p g a borrstörningar?


Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh//Chalmerist
Bosch 7800i
200 m

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2008, 09:26:45 »
Hej


Jag ser att du glömt den viktiga frågeställningen som behandlar det om att ha höger eller vänstergängade kopplingar.

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2008, 13:41:52 »
Prova fylla i en offertförfrågan på www.energioffert, värmepumpsforums oberoende offerttjänst.
I den kan du ange alla de krav/data/priser du vill att de skall ange för dig.

När det gäller frågan om dimensionering av radiatorer och radiatorstammar kanske du kan hitta lite matnyttigt här: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
Och här: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Om garantier och upphandlingar finner du mer läsning här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1506.40

När det gäller hur nära huset man kan borra brukar 4 meter vara en gräns som nämns - huruvida borrfirmorna lämnar garanti mot skador på fastigheten vet jag dock inte.
« Senast ändrad: 18 februari 2008, 13:43:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Chalmerist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energibrunn
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2008, 21:34:06 »
Tackar för råden R!

Vidare - noterar att mina många dumma frågor uppenbarligen lyckas roa dig som expert här på forumet, messer.

Det bjuder jag på ;-)
Bosch 7800i
200 m

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2008, 22:41:17 »
Kolla om du får borra först

Vad jag vet har både VA verket och Telia tunnlar i bergen under tolered
VA verket är jag helt säker på efter som deras avloppskulvert från Kungälv går via Tuve och vidare mot Ryaverken.

Kanske inte är sÃ¥ bra att hamna med borran i den smeten  ;D
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2008, 10:03:52 »
Hej

Ja jag var nog lite taskig med det svaret men ska försöka svara på ndina frågor, jag är ju inte expert alls och inte heller borrare men ska svara så gott jag kan.

Citera
Funderar över till exepmel följande frågeställningar:
1.  Etableringskostnad?
2.  Kostnad per m borrning?
3.  Kostnad för fodring ner till berg per meter?
4.  Vad heter plastkvaliteten man bör ha pÃ¥ kollektorledningen?
5.  Exempel pÃ¥ varumärken pÃ¥ densamma (kollektorledning)?
6.  Vilken är minsta dimension pÃ¥ elementrör, 12mm, 15mm eller 22mm? Antar det beror pÃ¥ hur trÃ¥ng den smalaste sektionen inuti elementen är?
7.  DÃ¥liga erfarenheter, vad bör man tänka pÃ¥?
8.  Företag som rekommenderas och varför?
9.  Referenser, kanske finns här pÃ¥ forumet?
10. Hur nära mitt hus kan jag borra (för att undvika sprickor när huset står på samma berg)?
11. Finns exempel på kontraktsskrivningar som inte är ensidigt till entreprenörens fördel? Där t ex mina rättigheter till verifierat borrat djup, nedsättning av pris om de ej når detta djup alternativt ingen betalning alls om de bara når 80% av avtalat borrdjup? Om slang brister och behöver ersättas inom exv 5 år? Reglering av ev. sprickor i befintlig byggnad p g a borrstörningar?


1: Etableringskostnad vet jag inget om skulle gissa 2000 - 3000 ungefär om dom använder den alls.

2: Ungefär 250:- / m har jag sett på forumet

3: Mellan 450 till 600 har jag sett på forumet, kansske ndyrare nu då metallpriset stigit.

4: Den enda slang jag känner till kallas visst PEM och finns med olika tjocklekar på materialet.

5: Vet inget namn på tillverkare.

6: Om du pratar om rör man drar i huset för att få fram vatten till radiatorer i huset så bestäms grovleken av flödesmotståndet så man börjar med grova rör i stammarna och kan minska dessa när man grenar av till radiatorerna, men detta vet rörmokarna.

7: Ingen erfarenhet av energibrunn har bara borrat efter vatten 2 ggr.

8. Känner inga i Göteborg, bor i Stockholm.

9: Rickard gillar visst inte att man varken rekomenderar eller kritiserar enskilda firmor.

10: Närheten till hus trodde jag var 7 meter, anledningen är inte vibbrationer från borrningen utan att man träffa på håligheter som gör att man blåser upp en luftkudde under huset så att det lyfter.

11: Du får nog betala för det djup som borraren uppnår ingen borrare kan förutsäga hur berget ser ut och kan därför inte garantera hur djupt det går att borra.
Om du skulle få till alla hängslen och livremmar i ett kontrakt så bör borraren kompensera detta i priset och priset skulle bli väldigt högt.
Slangen kommer nog inte att brista eftersom det inte råder ett högt tryck i slangen.


Om jag vore borrare och läste dina frågor och du ringde mig och bad om offert så skulle jag antagligen hitta på en ursäkt för att slippa dig som kund eftersom jag uppfattar dina intentioner i frågeställningen som orimlig, men jag är ju ingen borrare.

Hoppas jag inte varit för taskig jag försöker bara vara ärlig i mina svar och önskar dig lycka till.
Låt dig inte hidras av mina svar utan fråga på för det är ju ett sätt att få veta och om jag kan ska jag svara om jag kan.

MVH
Messer

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2008, 17:43:56 »
Så taskig var väl inte messer ;D

Jag tror också att du får svårt att få en borrfirma om du presenterar för dem det du skrivit.

Uppnått djup på borran kan du kolla gm att vara med vid borrningen och räkna antalet använda borrrör-eller vad de nu heter. De brukar vara 3 m.

Om borrfirman skadar byggnaden, tex sprickbildning,så har de ansvaret för detta. Problemet är bara att det är du som ska visa att sprickan inte fanns tidigare. Kräver nog div åtgärder som kan bli kostsamma för dig utan att leda till ngt.
Ta in flera anbud från olika etablerade borrfirmor och välj sen.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
11. Finns exempel på kontraktsskrivningar som inte är ensidigt till entreprenörens fördel? Där t ex mina rättigheter till verifierat borrat djup, nedsättning av pris om de ej når detta djup alternativt ingen betalning alls om de bara når 80% av avtalat borrdjup? Om slang brister och behöver ersättas inom exv 5 år? Reglering av ev. sprickor i befintlig byggnad p g a borrstörningar?
I avtalet jag hade med borrfirman så stod de för ett hål till om de inte kom ner till avtalat djup.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Chalmerist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energibrunn
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2008, 21:32:37 »
Har lärt mig väldigt mycket på bara ett par dar om bergvärme! Tack Messer, du orkade svara på varenda fråga :)

Ni har säkert rätt i att man inte kan skriva ner så många punkter i ett förfrågningsunderlag om man vill ha några rimliga anbud alls :-o men jag kanske kan fånga några punkter i en förfrågan och diskutera andra muntligt i alla fall och sedan se vad det står i offerterna man får in.
Det troliga är nog att jag "åker på" firmans standardavtalsformat om jag inte vill betala too much.

Lät bra det där med att de gör ett nytt försök att borra om de t ex "kör fast". Ska se om man kan få med det.

Lmf - tack, skall kolla upp det, ingår kanske i anmälan till kommunen. Kan ju sluta med en dyr nota om jag borrar genom en installationstunnel!! Får bli luft/vatten-värmepump i så fall.

Ok inga leverantörserfarenheter avseende konkurrenskraftiga priser, kompetens, duktighet & lurendrejare får torgföras här, lite synd. Den sidan av saken ger nog lika ofta som tekniken i sig upphov till bekymmer misstänker jag.


Mvh
D. Bernoulli :)
Bosch 7800i
200 m

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2008, 23:19:36 »
Det finns en del man kan göra i "skymundan" utan att först behöva diskutera med borrare. Kolla t.ex. med www.sgu.se, Sveriges Geologiska Undersökning om hur marken som finns i ditt område är beskaffat och hur andra borrat i ditt område. Det ger åtminstone en hint om förhållandena i ditt område även om ett borrhål inte är det andra likt.

Lär dig så mycket du kan, bla här på forumet vilket du ju redan håller på med eftersom du ställer frågor. När du har fått mer kunskap så kommer du få bättre uppfattning om var fallgroparna finns och kan också lättare skilja de seriösa från de oseriösa firmorna. Jag har t.ex. fått offerter på alldeles för korta borrhål, antagligen för att offerten skulle framstå som billig. Jag bedömde istället firman som oseriös och offerten slängdes i papperskorgen och det kunde jag bara göra eftersom jag hade skaffat mig kunskap att avgöra när ett borrhål är (alldeles) för kort. Med kunskap kommer du också få en bättre känsla för vilka delar i ett avtal som du själv anser ska vara välspecificerade och vad som innebär lite mindre risk och som du kanske inte behöver bråka så mycket om.

Innan du begär offerter så kan du kolla upp företagen du tänker begära offerter från via t.ex. affärsdata eller via någon annan liknande kanal. Företag som funnits mycket kort tid eller som går med förlust år efter år skulle jag undvika. Du vill ju ha tag i en stabil firma som är väl etablerad och som har råd att avhjälpa eventuella problem utan att gå i konkurs på kuppen. Du vill inte att firman går i konkurs överhuvud taget eftersom du då kan få problem med dina garantier.

Ta in flera offerter, t.ex. via www.energioffert.se. Några av firmorna som hör av sig kommer du att avfärda efter endast en minut i telefonen och andra kommer du att få bättre förtroende för.

Istället för att börja med att ställa krav på vad som ska stå i avtalet så låt istället firman presentera sina lösningar och fråga sen hur de löser de problem du oroar dig för. De kanske löser de problemen på ett bättre sätt än det du tänkte kräva.

/kilo
« Senast ändrad: 19 februari 2008, 23:21:30 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrning i Göteborg/Västsverige - kostnad & bra firmor?
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2008, 08:55:36 »
Kommunerna brukar ha krav på hur borrhålen skall utföras, hör efter med den avdelning där som hanterar ansökningar om bergvärmeinstallationer. Har de en kravlista behöver man ju bara hänvisa till den vid offertförfrågningar. Man måste i vilket fall som helst kontakta kommunen för att få tillstånd att borra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!