Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har mitt köldmedia läckt ut?  (läst 1484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har mitt köldmedia läckt ut?
« skrivet: 14 november 2007, 08:56:12 »
 Sc:,h  Jag tog bort kÃ¥pan till förÃ¥ngaren igÃ¥r och upptäckte att armaflexisoleringen till fyllningsröret för köldmedia pÃ¥ kompressorn var söligt med oljeaktig goja. Jag kunde även dra Ã¥t det mindre övre rörets nippel lite med  fingrarna. Finns det ngt sätt att för en amatör detektera köldmediebrist?  Eller kan jag slappna av frÃ¥n upptäckten och ta itu med listan av andra problem som följer en husbyggare med familj och barn?  Hoppas pÃ¥ svar frÃ¥n ngn kunnig.  mvh John

Inverterstyrd Kompressor Copeland scroll 1,7 Kw  Köldmedia R134a. 

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Har mitt köldmedia läckt ut?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2007, 10:33:04 »
Med all sannolikhet så har du haft en läcka där! Du bör inte köra med för lite gas i systemet utan kontaka din installatör omgående!
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Har mitt köldmedia läckt ut?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2007, 12:21:58 »
Du kan eventuellt ha ett synglas före expansionsventilen.
Om det bubblar där så har du köldmediebrist. Är det helt tomt så kan det vara svårt att avgöra, dvs det bubblar inte då. det skall bubbla i glaset någon minut efter kompressorstart och sedan försvinna.

////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har mitt köldmedia läckt ut?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2007, 13:25:47 »
Jag sÃ¥g ett synglas pÃ¥ torkfiltret bredvid förÃ¥ngaren och det var grönmarkerat. kunde även bli gult ocksÃ¥ verkade det som. Men det är inte det vi talar om eller?    Sc:,h

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Har mitt köldmedia läckt ut?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2007, 18:22:51 »
Grönt är ok.
 Om det blir gult har du fukt i din kylkrets, inte bra.


///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!