Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ispinnen  (läst 2564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iSpiNNeN

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ispinnen
« skrivet: 29 augusti 2004, 12:01:59 »
 :o


Ispinnen är en värmepump och förångare
med endast EN rörlig del, scroll-kompressorn.
Avfrostningen sker utan tillförsel av energi, vilket
resulterar i att ispinnen är den enda luft-vatten
värmepump som har en positiv värmefaktor
även vid -20oC.

Ispinnens uppfinnare Kurt Karlsson har alltid strävat
efter enkelhet eftersom den bevisligen håller längst.
Svagaste länken bryter alltid kedjan.
Tyvärr går inte den allmänna utvecklingen i den riktningen.

Många värmepumpstillverkare/försäljare älskar att prata om beräknade besparingar, se upp för ordet beräknade! .
Fråga istället efter verkliga besparingar på villor liknande er egen.



« Senast ändrad: 29 augusti 2004, 19:35:00 av Rickard »
0451-611 00

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ispinnen
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2004, 12:18:44 »
Octopus... En granne till mig var försäljare åt er , det var på stenåldern ca 20 år sen.... (Jämtland)

Intressant idé att använda omvandlingsvärmet  2 gÃ¥nger dels vid kondensation och sen vid frysning.

Men här i norrlands inland tror jag begränsningen är den otroligt torra luften vintertid.
Visst är det så (litet energiinnehåll i den torra luften)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Erik R

  • Gäst
Erik R
Re:Ispinnen
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2004, 14:52:24 »
Tycker det är en helt klart intressant kontruktion, tittade en del på den, men då mitt behov ligger mitt emellan de båda modellerna och jag har svårt att hitta en tillräckligt fri plats för den fick det bli en traditionell luft/vp.

admin

  • Gäst
admin
Re:Ispinnen
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2004, 23:25:45 »
Om man monterar en ispinne i norrbotten, vad händer då när VP:n går 24h/dygn.

Blir inte isskiktet så tjockt till slut att påfrysningen och därmed energiutaget minskar med väldigt dålig verkningsgrad som följd.

Är det tänkt att man skall gå ut och skrapa/hacka bort isen/frosten från ispinnen, eller har ni någon form av hetgasavfrostning på den.

Eller är den så pass överdimensionerad att det går ändå?

Utloggad iSpiNNeN

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ispinnen
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2004, 11:02:05 »
Ispinnen har en inomhusgivare med en decimals nogrannhet.

Om man har ställt in önskad temperatur på 20,0oC, så kommer ispinnens kompressor att starta när givaren visar 19,9oC. När inställt värde uppnåtts stannar kompressorn. Om värmebehovet skulle vara så högt att ispinnen själv inte klarar hela jobbet så startar tillskottsvärmen(elpatron, el-ved-gas-oljepanna, fjärrvärme, etc.) vid 19,5oC.

Givaren känner efter var 500:e sekund.

Alltid när inställt värde uppnåtts så stannar ju kompressorn och det är då som avfrostningen sker, eftersom ispinnnen består av stående stavar så tar det mellan 10 och 30 minuter för att ett tjockt lager is att falla av vid plusgrader.
Skulle det vara minusgrader så kommer isen att värmas från de ca. -(25-30)oC mot den temperatur som är i luften, tills nästa gång ispinnen startar.
Så mellan starterna återladdas alltid ispinnen.

Eftersom ispinnen står utsatt för väder går det inte att ge den en värmefaktor vid en viss temperatur, därför att regn och vind spelar en väldigt stor roll. Båda dessa naturkrafter ökar både avfrostningen och upptagningen av energi. Båda dessa krafter är ju även oxå de två stora bovarna när det gäller att sno värme från hus, det vet vi ju från våra egna upplevelser av hur regn och blåst påverkar vår känsla av temperaturen.

Men om man ser över en hel uppvärmningssäsong så klarar ispinnen jobbet själv 80-85% av dagarna.
Bor man långt norrut så är det ju fler dagar som är riktigt kalla, men man får ju inte glömma att uppvärmningssäsongen även är betydligt längre.

Vill man slippa en del av tillskottsvärmen är det enkelt att kombinera ispinnen med en jordslinga, utan att tillföra några rörliga delar.

Jag hoppas ni ser vad jag skrivit som informativt och inte som reklam, alla värmepumpar är bättre än direktel och olja, både för miljön och den egna plånboken.
Finns dock japanare(luft-luft) som kanske inte håller måttet men de är ju billiga.



0451-611 00

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!