Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gränsen för borrdjup - lönsamhetsmässigt för Nibe 1245-6  (läst 7040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Jag har som sagt fått offerter med olika borrdjup och jag självklart klart intresserad av att få en så effektiv VP som möjligt.
För Nibe 1245-6 är det 150m respektive 160m i offerterna.

Extra meter kostar inte så mycket. Men min fundering är vart gränsen går för när det inte börjar bli lönsamt att borra djupare?

Vad jag förstått så är redan 150m relativt djupt för Nibe 1246- 6kw.

Mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har en 6 kW pump och ca: 150 meter aktivt hål, jag har aldrig haft kallare brine in än +1 grad och det är när pumpen gått i ett sträck i en par veckor. När sedan pumpen får "vila" lite i mellan, stiger temperaturen rätt snabbt till + 2. Så jag är rätt övertygad om att 150 meter räcker långt på en 6kW maskin
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Vad jag förstått så är redan 150m relativt djupt för Nibe 1246- 6kw.


Det är inte kompressorns kapacitet som avgör hur djup borra man behöver. Det är den mängd energi man hämtar från borran, som avgör effektivt borrdjup. Det är också av betydelse om borran finns i Malmö eller i Kiruna.

Naturligtvis har en 6:a sämre möjlighet att hämta stora mängder energi, men det har stor betydelse om värmepumpen går 4 500 timmar/år eller 3 000 timmar/år.

Tidigare förbrukning?
Var i landet?
Avstånd till berg?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du glömde vattengenomströmningen i berget  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Du glömde vattengenomströmningen i berget  ;)

Enligt SGU är det väldigt ovanligt att grundvattenströmningar förekommer i den omfattningen att det tillför energi till energibrunn.

Har du möjlighet att tappa brunnen på vatten d.v.s. du har en artesisk brunn, så kan man anse att du har skapat grundvattenströmning d.v.s. din granne kan få glädje av din artesiska brunn.

Men inte heller då kan man vara helt säker på att vattnet rinner förbi din grannes energiupptagningsområde. Möjligtvis om era brunnar är drabbad av termisk influens.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Citera

Tidigare förbrukning?
Var i landet?
Avstånd till berg?


- Har nu totalt ca 20 000kwh (svårt att säga när vi bara bott ca 6mån i detta hus), men har luft/luft pump och bör lägga på ca 6000kwh eftersom luft/luft-VP skall bort. Vi ligger säkert under 20 000kwh, men vi är oerhört sparsam med värme och dusch samt badar knappt (lät nästan som om vi var smutsiga). Vi snålar också på hushållsel. Därtill blir vi i framtiden fler personer i hushållet. Idag är vi 3st och inom kort 4. Så du förstår att det är svårt att riktigt veta värmebehovet eftersom när man får berg-VP, så lär vi se till att njuta lite av värme och bad. Se även några av mina offerter på (jag får ännu en offert idag):
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26758.msg255503#msg255503
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27017.msg257627#msg257627

- Sundsvall (DUT ca -24-26)

- Troligtvis ca 9m till berg. Har hört mig för i området och det har legat mellan 4m och 11m.

/Frega
« Senast ändrad: 11 oktober 2009, 11:28:14 av frega »
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Optimalt borrdjup beror bland annat på elprisets utveckling i framtiden och den kalkylränta man antar. Skall man vara noga går det inte att beräkna optimalt borrdjup förrän i efterhand. Men givet dagens förutsättningar skulle jag vilja säga att gränsen går ungefär vid det borrdjup som har offererats. Optimum är rätt flackt så det gör inget om man missar med några tiotal meter.

I det här fallet är det nog så att det är orten i kombination med att det är rätt långt ner till berget som ligger bakom borrhålsdjupen. Man vill gärna ligga på eller över noll grader på ingående köldbärare och berget i Sundsvallstrakten är inte varmare än 5-6 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Borra 120 meter under foderrör d.v.s. måste du ner med 12 meter foderrör så rekommenderar jag 132 meter totalt borrdjup.

Borrar du totalt 150 meter, så blir extrakostnaden ca: 4 500 kr d.v.s. ett års driftkostnad. När du får payoff på den kostnaden, är nog långt fram i tiden. Speciellt om man räknar räntan på pengarna. Även valet mellan IVT och Nibe avgör payofftid på djupare borra. Även Rolands utmärkta svar bör beaktas.

Har du grannar som har borrat, så hamnar du i en annan sits. Är era borror på avstånd 50 meter eller mindre, så behöver du borra djupare. Hur djupt avgör din grannes energiuttag och avståndet mellan brunnar.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Lexus, bara som exempel så har en mycket närstående en brunn som året runt oavsett energiuttag har en temperatur på 5 - 6 grader. Brunnen är inte artesisk utan det är enbart rörelser i grundvattnet som ger den "höga" temperaturen. Men helt rätt det är en av många parametrar som är beroende av vart man bor och hur dom naturliga förutsättningarna är just på den platsen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Roland, Lexus: tar ni hänsyn till framtida byte av vp vid val av borrdjup?
Det kostar ju en del extra att komplettera med ytterligare ett borrhål vid framtida uppgradering av vp:n så om man räknar på minst
ett vp-byte under borrhålets livslängd så kanske det påverkar kalkylen?
Kan man anta att vp:n håller i 15 år, att markvärme-vp fortfarande existerar då och att de har blivit 20-25% effektivare?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Lexus, bara som exempel så har en mycket närstående en brunn som året runt oavsett energiuttag har en temperatur på 5 - 6 grader. Brunnen är inte artesisk utan det är enbart rörelser i grundvattnet som ger den "höga" temperaturen. Men helt rätt det är en av många parametrar som är beroende av vart man bor och hur dom naturliga förutsättningarna är just på den platsen.

Det geotermiska energitillflödet är 0,07 watt/m² som medel i Sverige. Om jag inte kommer ihåg fel, så har ni i Jämtland lite högre. Det plus att ni har ett snötäcke som isolerar avkylningen under lång tidsperiod, kan bidra till att temperatur i ostört berg blir några grader högre än årsmedeltempen ovanför markytan. Inget jag har kunskap om, men jag kan tänka mig att det är så.

Är det så att du pratar om en energibrunn som utnyttjas fullt ut, så är det ovanligt bra. Tror säkert att du inte har så gynnsamma förhållanden. Jag vet att Bertil har pratat om -2° på inkommande köldbärare till sin IVT 25 kW:are, trots tre borror. Även den belägen i Jämtland.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Lexus: tar ni hänsyn till framtida byte av vp vid val av borrdjup?

Svar nej. Ser ingen anledning till att göra det.

Om man leker med din tanke att en vätska/vattenvärmepump håller 20 år (min granne har en 27 år fungerande jordvärmepump) så kanske fönstren är slut på innan pumpen, så byts dessa till energisnålare modell. Har huset självdrag, så fungerar dessa utmärkt på vintern d.v.s. en viss mängd värmeenergi leds ut via ventilation. Som du vet så finns det utmärkta ventilationsaggregat nu, som då sparar energi gällande ventilationsförluster.

Mer energikrävande leksaker bidrar med värme t.ex. stora TV-apparater, mottagare ech spelkonsoller. Större datorer och bildskärmar.

Citera
Det kostar ju en del extra att komplettera med ytterligare ett borrhål vid framtida uppgradering av vp:n så om man räknar på minst ett vp-byte under borrhålets livslängd så kanske det påverkar kalkylen?

Ska man räkna på vad som finns att tillgå långt in i framtiden, får vi nog jobbigt. Även om vätska/vattenpumpar har en verkningsgrad på t.ex. 7, så bör uteluftpumpar också ha en högre COP.

Om man tittar pÃ¥ alla vindkraftverk som byggs, kanske vi kan köra direktverkande el i framtiden.  ;D

Att hitta argument för olika investeringar, finns det många av. Men jag ser ingen anledning att invester borrdjup för framtida elpriser eller dylikt. Det var nog många som påstod att elpriset skulle stiga för tre år sedan, men verkligheten blev en annan. Pelletspriset och fjärrvärmen däremot har stigit. Oljan har jag ingen koll på, men mycket talar för geoenergi som t.ex. låg investering, låg driftkostnad för värme och kyla, miljövänlig, god tillgång oavsett väder och vind.



 

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Är med på ditt resonemang.
I mitt fall så har jag enbart mekanisk frånluft, tegelfasad och hyfsad isolering på vinden (kan dock kanske spara 1000-1500kwh på borran med mer isolering på vinden) så jag kan inte hoppas på några revolutionerande energibesparande åtgärder till rimlig kostnad under min tid tid i huset.
Hushållselen sjunker i stället för ökar: lågenergilampor, bärbara datorer i stället för stationära, gammal kyl och frys kommer säkert snart att behöva bytas osv.
En annan sak som kanske låter lite fel i dessa globala uppvärmningstider är att det faktiskt kan bli lite kallare de kommande åren än vad det är nu.
Det är säkert som du säger att man inte bör ta höjd för kommande effektivare värmepumpar när man väljer borrdjup i dag.
FÃ¥r dock hoppas att man fÃ¥r nytta av sina extra meter borrhÃ¥l nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden.  :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Med tanke pÃ¥ min osäkerhet i energibehovet och framtida förändringar känns nu 160m (totalt, ej aktivt) som en bra nivÃ¥, absolut ej mer. Fick möjlighet att med leverantör sitta med VPDIM och ändra lite i data och simulera med olika värden. 150m skulle fungera, inte tal om det, men med med tanke pÃ¥ hur lite kostnaden är för 10m till sÃ¥ känns det som ett säkrare val. Vi simulerade även med större maskin, 1245-8, fast dÃ¥ fick vi sÃ¥ stor skillnad i gÃ¥ngtider sÃ¥ det rekommenderade han inte pga för mÃ¥nga start/stop. Dock väldigt intressant och lärorikt att simulera/diskutera tillsammans och inte bara fÃ¥ hem ett kalkylblad i brevlÃ¥dan, men man börjar som sagt bli lite "värmepumpsfreak" innan jag ens fÃ¥tt VP  8)

/Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
   Hejsan, jag har en 1215/8,5kwh. Till den borrade dom 180m, hÃ¥let är fullt med vatten ända upp. Har som lägst 4 grader i borran, tycker att det verkar funka bra. Det enda problem jag har är att den nog är överdimensionerad till huset, sÃ¥ jag ska nog sätta in en knäpptank pÃ¥ runt 120liter. Bör det räcka?

                           //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!