Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Loggning CTC Ecoheat  (läst 3200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Venator

  • Gäst
Venator
Loggning CTC Ecoheat
« skrivet: 17 mars 2012, 08:30:11 »
Hej på er.

Finns det inget internt minne i Ecoheat som man kan kopiera driftdata ifrån?
När jag väljer att spara logg till USB så loggar den fint i "realtid" men jag vill kopiera ner historisk data.

Menar dom att det skall sitta ett USB minne i pumpen för jämnan?

//V

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Loggning CTC Ecoheat
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2012, 08:57:47 »
Syftet med loggningen är inte att nördar som vi skall kunna plocka fram statistik utan att man vid eventuella problem med anläggningen skall stoppa in minnet ett dygn och skicka loggfilen till CTC.

Om tillverkaren hade tyckt att det hade varit en bra idé att användaren får tillgång till realtidsdata så hade man stoppat in ett nätverkskort och en liten webserver...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Venator

  • Gäst
Venator
SV: Loggning CTC Ecoheat
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2012, 20:51:34 »
Precis, jag trodde faktisk det satt en NIC i maskinen eftersom det stod att man kunde koppla den till Internet.
Det hade väl varit bra om man kunde fiska fram en logg senaste 24mån eller så.

Alla vinner på det.

Vet du om man kan bestämma vid vilken temp VP skall starta och värma nedre tanken?
Idag vill den hålla 40grader och startar på 35, pumpen värmer dessa 5grader på 5min.
Det skulle inte märkas på innetemp om man lät nedre tanken sjunka till 30grader det skulle inebära mycket färre starter.

Alt om man kunde lägga en startfördröjning på VP för nedre tank.

Utloggad duvillno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Loggning CTC Ecoheat
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2012, 10:26:09 »
Vet du om man kan bestämma vid vilken temp VP skall starta och värma nedre tanken?
Idag vill den hålla 40grader och startar på 35, pumpen värmer dessa 5grader på 5min.
Det skulle inte märkas på innetemp om man lät nedre tanken sjunka till 30grader det skulle inebära mycket färre starter.

Alt om man kunde lägga en startfördröjning på VP för nedre tank.

Hej

Under menyn Fabrikskod, finns det inställningar för nedre tanken, där kan man ställa start stopp differansen. Men som sagt, man måste ha en kod för att kunna göra inställningar där. Har tyvärr inte fått tag i den koden.

Dock lär det påverka varmvatten kapaciteten om man sänker tempen i nedretanken allt för mycket, efter som att varmvattnet förvärms där.
Hus byggt under 2011 i Östersund. 160 m2 1 två plan med källare på 80 m2. Golvvärme i hela huset. Väggarna är 40 cm tjocka med 30 cm thermocell isolering. Taket är isolerat med mellan 55 - 70 cm thermocell. FTX system Heru 130 EC. CTC Ecoheat 306 med 200 m borrhål, 197 m aktivt. Två kaminer, en Contura 26T och en Contura 32.

Venator

  • Gäst
Venator
SV: Loggning CTC Ecoheat
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2012, 22:44:07 »
Jag har just studerat min fina logg i detalj.
Det verkar som att utegivaren inte är med, kan det vara möjligt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!