Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundament till utedelen  (läst 13086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maxfli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Fundament till utedelen
« skrivet: 24 april 2005, 20:29:39 »
Jag är på gång att investera i en luft/vatten pump och nu skall jag ordna en betongplatta eller liknande som utedelen skall stå på.

Finns det några exempel på hur en sådan skall dimensioneras. Jag har tänkt att den skall fri från husets vägg för att undvika vibrationer. Funderar på hur tjälen kan påverka plattan då jag själv tycker att det måste vara viktigt att den står på ett helt plant underlag.

Tacksam för bra tips.
Sanyo CO2 - installerad 050601

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Fundament till utedelen
« Svar #1 skrivet: 24 april 2005, 20:52:40 »
Här kommer synpunkter från en novis...
Dimensioneringen är inte så kritisk eftersom det inte är så stora vikter det handlar om. Fungerar säkert med betongplattor under stativet så att den inte sjunker ner i marken. Utedelen brukar monteras med flexibla stålomspunna slangar mot de ingående rören så då är varken vibrationer eller markrörelser ett speciellt stort problem.
Såg på något ställe en rekommendation att göra en stenkista under pumpen för att få en bra dränering av kondens- och smältvatten då det kan bli en hel del av det vid vissa väderlekar. Hur man sedan leder vattnet från denna måste lösas utifrån de förutsättningar som gäller på platsen.
Man vill inte få in det i grundläggningen så om det går att koppla det till dränering eller regnvattenavrinning så är det säkert bäst eller att leda ut det i trädgården istället.
På något ställe har jag även sett att man lagt en korrugerad plåt under pumpen som styr ut vattnet på gräsmattan istället för att låta det rinna ner intill husgrunden.
Har även haft egna funderingar om man inte skulle kunna leda kondensvattnet genom husgrunden (om det är källare på huset och att man är lyckligt lottad med en golvbrunn ganska nära pumpen) mha vanliga grå pvc rör.
« Senast ändrad: 24 april 2005, 21:01:41 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Fundament till utedelen
« Svar #2 skrivet: 24 april 2005, 21:26:28 »
Hej

Gjut en betongplatta, mÃ¥tten beror pÃ¥ vilken pumpp du valt. Gör  ett 50 mm hÃ¥l i plattan sÃ¥ att du an dra ner ett dräneringsrör till regnvattenavloppet. För att undvika vibrationer, sÃ¥ ansluter du pumpen till pannan med flexrör fram till husgrunden.

Från pumpen ner i avloppet loppet lägger du in en elkabel, så att det inte fryser på vintern.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Johan S

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fundament till utedelen
« Svar #3 skrivet: 25 april 2005, 11:12:22 »
Min pump, optima 700, står på vanliga grå cementplattor.
Kondensvattnet leds in i källaren till en golvbrunn.

/ Johan
Johan S

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundament till utedelen
« Svar #4 skrivet: 25 april 2005, 14:40:04 »
Min utedel står på LECA block omgärdade av grus för att dränera bort vattnet
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Fundament till utedelen
« Svar #5 skrivet: 25 april 2005, 20:47:14 »
Det är viktigt att ha en väl fungerande avledning av kondensvattnet. Enligt IVT:s installatörshandledning kan kan mängden kondensvatten under dagar med hög luftfuktighet uppgå till 30-40 liter.

Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Stene

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundament till utedelen
« Svar #6 skrivet: 27 april 2005, 07:54:18 »
Jag gjöt två fundament 50 cm djupa, en till var kortsida på VP. Mellan fundamenten ligger grov singel. Vattnet rinner ner till dräneringsrören mellan grunden och VP-fundamenten. Ett tips är att gjuta in en slang i det ena fundamentet så matning och styrkablar dras ut från husväggen, ner i marken och upp genom fundamentet.
Det ger en snygg montering.
« Senast ändrad: 30 april 2005, 13:01:35 av Stene »
Nibe Fighter 2010-6+VVM240
145m2, enrörsystem.
Separat 3-fas mätare för värmen

Utloggad Kongolasse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundament till utedelen
« Svar #7 skrivet: 30 april 2005, 12:48:20 »
Hej!

Jag gjöt en 10 cm tjock platta som går en meter ut från husväggen med en lutning framåt så att allt vatten rinner på rätt håll. I gjutningen hällde jag ett medel som jag köp som är vatten avvisande. Och efter som jag har singel runtom vp så har jag inga problem med en massa vatten framför pumpen.

Nibes pump (2010-8) väger ändå 160Kg.

//Lars
Nibe Fighter 2010-8 och VVM 240

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundament till utedelen
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2005, 23:50:49 »
Tjena

Även jag gjöt en platta till min utedel. Fixade till fall mot mitten där jag gjöt in en gjutjärnsbrunn kopplad till dagvattenrören.
Så här i efterhand kan jag säga att det var tur. Missade att hålla ren brunnen en gång i vintras och vips hade ungarna en isrink på grusgången.

HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 298
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!