Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem? med varmvatten  (läst 9986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Problem? med varmvatten
« skrivet: 21 december 2008, 07:06:18 »
Har levt med vårt värmesystem sedan i september och har nu suttit och pluggat här inne för att faktiskt försöka förstå mig på det också.
När allt kopplades in (med fabriksinställningarna) så fick vi inte tillräckligt varmt vatten. Vred man på kökskranen tex på max värme så blev det inte mer än lite mer än ljummet. Påtalade då detta till firman och han ändrade lite. Problemet löst.
Men nu har jag ju som sagt börjat snoka lite i detta och blir inte riktigt klok. Allt började med att jag såg att förbrukninen låg på 1000kwh. Läste då här att man kan stänga av elpatronen helt och sådär. MEN hur skall jag då kunna få upp pannan till 66 grader som uppenbarligen krävs för varmvattnets skull?
CTC EcoEl med EcoAir 105, Nybyggd 1½-plansvilla i Skaraborg. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av el och ftx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #1 skrivet: 21 december 2008, 08:39:47 »
Sitter det en blandningsventil på varmvattnet efter pannan?
Det kan i så fall vara den som krånglar. Inte ska du behöva 66 ºC på pannan för att få varmvatten.

Blandningsventilen bör tas bort helt. Ställer du sen panntemp på 45-50 ºC så finns ingen skållningsrisk ändå.

Stänga av elpatron helt med en LVVP tror jag inte på, den behövs ändå när det är kallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #2 skrivet: 21 december 2008, 09:22:48 »
Hmm.. Pinsamt det blev  :-\

Jag tror att det sitter en sådan ovanpå eftersom dom i utgångsläget nämnde att det kunde vara den det var fel på. Är inte hundra dock. Blev lite arg nu. Tänk om det är så att det är den det är fel på och rörmockaren bara "löst" problemet genom att höja temperaturen. Får nog ta ett snack med dom igen. Vill bara vara lite mer insatt först så dom inte bara "löser" problemen igen....

Men har jag helt missuppfattat det där med elpatronen? Tyckte det var flera råd om att stänga av den även på L/V. Fast det kanske beror lite på precis som med allt annat.
« Senast ändrad: 21 december 2008, 09:24:29 av tokan »
CTC EcoEl med EcoAir 105, Nybyggd 1½-plansvilla i Skaraborg. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av el och ftx.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #3 skrivet: 21 december 2008, 10:36:41 »
Hej

Så här funkar CTC EcoEl - EcoAir:

Elpannan på 223 liter finns beskriven i skötselanvisningarna. Den består av en övre och en nedre del, den övre utgör cirka 1/3 och den nedre 2/3 av hela volymen. Tappvarmvattnet leds genom en lång kamflänsslinga och förvärms i nedre delen och värms sedan ytterligare när det passerar övre delen av pannan. Radiatorkretsen tar vatten från såväl nedre som övre pannan och även från returen via en shuntventil och returnerar till nedre delen av pannan. Både övre och nedre pannan är försedd med el-patron. Patronen i nedre pannan är bortkopplad så länge värmepumpen är tillkopplad, den kopplas in automatiskt när värmepumpen kopplas bort vid för låg utetemperatur, eller om värmepumpen väljs bort i menyn.

När man ställt in värmekurvan enligt anvisningarna i skötselanvisningarna, styrs anläggningen av värmekurva tillsammans med utegivare och rumsgivare. Värmekurvan och temperaturgivarna ute och inne bestämmer framledningstemperaturens börvärde. Nedre pannans börvärde sätts till framledningstemperaturens börvärde + 5 grader (dock lägst 40 grader) och övre pannans börvärde sätts till framledningstemperaturens börvärde + 7 grader.

Värmepumpen värmer nu nedre pannan tills börvärdet nås, då den stannar. När temperaturen sjunkit 5 grader (till framledningens börvärde) startar pumpen igen och värmer vattnet tills börvärdet för nedre pannan nås och stannar sedan. Var fjärde gång pumpen startar sätts dock börvärdet för nedre pannan till 55 grader. Eftersom pumpen kör upp värmen till 55 grader var fjärde start, kommer övre delen att värmas upp och är alltid någon grad varmare än nedre delen, bortsett från då pumpen gör 55-graderskörningen.

Vid sommardrift, normalt när det är 16 grader eller mer ute och cirkulationen till radiatorerna stoppas, värmer pumpen till 55 grader varje start. Den startar vid 50º och stoppar vid 55º och håller alltså temperaturen i pannan mellan 50º och 55º.

Övre delens el-patron bör ställas så lågt som möjligt utan att äventyra varmvattenförsörjningen, får man problem med varmvattnet får man antingen öka el-patronens inställning eller använda funktionen för extra varmvatten. Ställer man in värdet på övre pannan till några grader under 50, så håller värmepumpen normalt den temperaturen och el-patronen går inte in. När värmepumpen inte kan hålla övre pannans temperatur 7 grader över framledningens börvärde, kopplas el-patronen in automatiskt och spetsar till börvärdet för övre pannan.

Om man tycker att pumpen startar för ofta, kan man i servicemenyn under fabriksinställningar, ändra inställningen för "Diff start/stopp”. Start/stopp är förinställt till 5 grader, alltså hur många grader över framledningstemperaturen pumpen ska värma nedre pannan till innan stopp. Ändrar man här till exempelvis 7 grader, sätts nedre pannans börvärde till framledningstemperaturens börvärde + 7 grader. OBS ! För att ändra här, krävs att man kan leverantörskoden.

När framledningens börvärde börjar närma sig 45-46 grader, kommer övre pannans börvärde, som då ligger på 52-53 grader, att bli svårt att nå för värmepumpen, och el-patronen kommer att kopplas in. Kopplar man bort el-patronen, så sparar man en del onödigt spetsvärme i övre pannan. El-patronen kopplas bort om man sätter "Elpanna max kW" till 0 i menyn "Inställningar". När man märker att värmen inte räcker till, kopplar man in el-patronen igen genom att återställa "Elpanna max kW" till det ursprungliga värdet.

Nedre pannan värms alltså normalt av värmepumpen, som jobbar mellan framledningens börvärde och en temperatur som ligger så många grader över framledningens börvärde som bestäms av instäningen under ”Diff start/stopp” i servicemenyn, förvalt till 5 grader.

Övre pannan värms normalt av det varma vattnet i nedre pannan, men om temperaturen inte hålls 7 grader över framledningens börvärde, så går el-patronen in och spetsar så att temperaturen hålls. El-patronen går även in, om temperaturen skulle bli lägre än inställt värde för pannan i menyn.


När det gäller varmvattnet, ska det normalt inte vara några problem för pumpen att klara det, utan hjälp av elpatronen. Pumpen värmer ju upp nedre pannan till 55º vid var fjärde körning. Tycker man ändå att det blir problem, exempelvis vid bad i badkar eller så, kan man köra extra varmvatten på schemalagda tider, både med och utan elpatron inkopplad, se sidan 31 och framåt i beskrivningen till pannan. Skulle inget annat hjälpa får man se till att ha elpatronen inkopplad och satt till lämplig temperatur, helst så lågt som möjligt, annars går den in och spetsar i onödan.

Jag har aldrig elpatronen inkopplad, så länge det är plusgrader ute. Jag kopplar in den när det blir så där 4-5 grader kallt ute, det är lite olika när man behöver koppla in den, men det märks ju, när det börjar bli för kallt inne. Jag har aldrig några problem med varmvatten, när patronen är urkopplad, men det har lite med framledningen att göra, ju lägre framledningstemperatur man har, ju lägre temperatur håller pumpen i undre pannan.

//Ronnie

PS; 1000 kWh per månad nu är inte mycket. Jag gjorde av med strax över 1000 kWh bara på värme och varmvatten under november, och jag har hittills slutat med en förbrukning runt 8000 kWh för hela året. Du kan nog räkna med att halva årsförbrukningen för värme och varmvatten går åt under nov-dec-jan-feb, sedan sjunker det ganska snabbt framåt i tiden. Under sommaren går det bara några 100 kWh per månad.
« Senast ändrad: 21 december 2008, 12:36:15 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #4 skrivet: 25 december 2008, 07:31:40 »
Har verkligen läst allt jag hittat här på forumet om "min" panna. Och trots att förbrukningen är helt ok så är det några saker som får mig att tro att den skulle kunna bli avsevärt mycket bättre. Under förutsättning att jag förstått vissa saker rätt.

1. Pannans temperatur i övre. 66 grader. (Endast 36 grader i nedre)

2. Om jag förstått det rätt så är drifttiden på kompressorn samma som att ute aggregatet arbetat. Utav ca 2700h har den bara gått 350h.

3. dom 1000kwh jag nämnde är alltså vad bara elpatronen har gett.

Kan ju också nämna att dom som installerade pumpen spenderade väldigt mycket tid med instruktionsboken. Sen säger maken här nu att rörmockaren nämnt att han tyckte det var onödigt men luft/vatten här då man ändå alltid kör på elpatron såvida det inte är under -3grader!
CTC EcoEl med EcoAir 105, Nybyggd 1½-plansvilla i Skaraborg. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av el och ftx.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #5 skrivet: 25 december 2008, 09:08:11 »
Har verkligen läst allt jag hittat här på forumet om "min" panna. Och trots att förbrukningen är helt ok så är det några saker som får mig att tro att den skulle kunna bli avsevärt mycket bättre. Under förutsättning att jag förstått vissa saker rätt.

1. Pannans temperatur i övre. 66 grader. (Endast 36 grader i nedre)

2. Om jag förstått det rätt så är drifttiden på kompressorn samma som att ute aggregatet arbetat. Utav ca 2700h har den bara gått 350h.

3. dom 1000kwh jag nämnde är alltså vad bara elpatronen har gett.

Kan ju också nämna att dom som installerade pumpen spenderade väldigt mycket tid med instruktionsboken. Sen säger maken här nu att rörmockaren nämnt att han tyckte det var onödigt men luft/vatten här då man ändå alltid kör på elpatron såvida det inte är under -3grader!

hej... jag tycker det låter på tok för mycket med 66grader .. dax att tänka om lite... är det för diskningen skull ni behöver 66grader?
ni kan ju inte behöva så varmt för att dusha.
ni måste ju kunna sänka till max 50grader i eldelen.
ska ni använda mycket varmvatten se till att kompressorn har jobbat upp en skaplig temp i värmepumpsdelen först. så inte den ligger på typ 36grader.
är det CTC EcoEl - EcoAir du har? använd funktionen extra varmvatten. när du behöver de.

vi har elpatronen avslagen. men det beror ju på hur långt ner i temperatur kompressorn orkar jobba.

och sen att köra pumpen som el panna känns ju inte så smart.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ScatCat

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #6 skrivet: 25 december 2008, 09:47:34 »
Hej tokan,

Några funderingar:

1. Ni bor i ett nytt hus med lågt behov av uppvärmning via radiatorer.
2. Huset har måttliga, kanske låga krav på framledningstemperaturen till radiatorerna.
3. Den övre pannan i EcoEl har börvärdet på temperatur ställd på runt 65 grader.
4. Det är elpannan som fixar till den temperaturen.
5. Den övre pannan kommer vid 65 grader också att värma den nedre delen av pannan.
6. Uppvärmningen av huset tas ju främst från nedre delen av pannan dit värmepumpen är ansluten.
7. Ett lågt värmebehov i huset, förmodligen låg framledningstemperatur och värmetransport från övre delen till nedre delen gör att värmepumpen knappt behöver arbeta.

Om ni vill ha höga temperaturer på varmvattnet kanske det är bäst med en separat varmvattenberedare efter EcoEl som då får lämna förvärmt kallvatten in. Då kan ni ha övre pannan ställd så lågt som 40 grader kanske.

(blev lite uppstyltat detta men hoppas det är till någon hjälp)

//ScatCat
CTC Eco Air 107 och EcoEl, installerad oktober 2008. Villa i Sollentuna (15 km norr Stockholm) från 1970 på 120 m2 plus källare 120 m2 och varmgarage. 32000 kWh/år med el-panna. Vinden isolerad med 30 cm, innerglasen utbytta mot 2-glaskasetter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #7 skrivet: 25 december 2008, 10:00:37 »
Till erp: Utmärkt förklaring, kan du inte starta ett eget ämne som heter nåt i stil med "Så fungerar ECO EL + ECO AIR" och klistra in texten som du införde här nedan så skall jag klistra fast ämnet högst upp i avdelningen.

Till ScatCat: Jag håller helt med dig, med ett undantag, Tokan måste först kolla (helst plocka bort) ev. blandningsventil för tappvarmvattnet, det är vanligt att de inte klarar att släppa fram bara varmvatten, utan de späder hela tiden med lite kallvatten.

Om Tokan trots demonterad blandningsventil anser att de får för "kallt" tappvarmvatten så kan en elberedare vara en god ide.

Alltså:

Kolla/plocka bort blandningsventilen
Sänk börvärdet i övre delen av pannan till max 50 grader (Är ni alltid hemma kan ni t.o.m stänga av elpatronen helt, men var försiktig med detta om ni reser bort när det finns risk för att det blir kallt)
Om du/ni inte anser att 50 grader i övre delen av pannan tillgodoser ert behov av tappvarmvatten, prova med extra varmvatten på vissa tider, och om det inte löser era behov - sätt in en liten elberedare (30-50 liter) efter er ECO EL och kör med helt avstängd elpatron i elpannan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #8 skrivet: 25 december 2008, 10:19:01 »
Tack alla för så utförliga svar.

Alltså jag tror inte att vi behöver ha 66grader. Lyckas inte riktigt förklara detta känner jag.
Var hemma hos vänner igår. Deras panna stog på 48 grader. Deras vatten som kom ur kranen var minst lika varmt som vårat.
När vår panna var inställd på ca 50 grader var vattnet som kom ur kranarna ljummet. Så skall det väl omöjligt vara?

Får helt enkelt ta ut firman igen. Problemet är ju bara att dom inte verkar ha en aning om vad dom gör.
CTC EcoEl med EcoAir 105, Nybyggd 1½-plansvilla i Skaraborg. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av el och ftx.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #9 skrivet: 25 december 2008, 10:29:38 »
Tack alla för så utförliga svar.

Alltså jag tror inte att vi behöver ha 66grader. Lyckas inte riktigt förklara detta känner jag.
Var hemma hos vänner igår. Deras panna stog på 48 grader. Deras vatten som kom ur kranen var minst lika varmt som vårat.
När vår panna var inställd på ca 50 grader var vattnet som kom ur kranarna ljummet. Så skall det väl omöjligt vara?

Får helt enkelt ta ut firman igen. Problemet är ju bara att dom inte verkar ha en aning om vad dom gör.

en liten fundering då... har grannen  vännerna oxå en ctc?
sen har det stor betydelse vilken temp du har i vp delen om den är tex 36 grader och du tappar fullfart på varmvattenkranen så hinner inte vatnet värmas upp.
har ni komunalt vatten så ni har samma temp på inkommand
« Senast ändrad: 25 december 2008, 10:36:26 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #10 skrivet: 25 december 2008, 11:27:10 »
Vännerna har en nibe så det kanske inte går att jämföra så?
Kommunaltvatten har vi bägge två.

Hur mycket jag än försöker förstå mig på detta med era tålmodiga förklaringar så går jag bet.
Varför skulle just vi behöva använda oss av nästan bara elpatron? Varför är det bara vi som får jummet vatten i kranen när "alla andra" får varmt vatten vid mycket lägre temperaturer? Varför verkar vårat uteaggregat bara gå på vid -3 grader?

Som det är nu så sparar vi ju knappt inte en krona alls på att ha en ecoair. Hade lika gärna kunnat köpa bara ecoelen. Får försöka få tag på en rörmockare som verkligen kan ctc. Känns ju bara surt att behöva betala för något som borde vara gratis. Men dom som installerade pumpen verkar ju faktiskt ha mindre koll än mig som knappt sett en värmepump.
CTC EcoEl med EcoAir 105, Nybyggd 1½-plansvilla i Skaraborg. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av el och ftx.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #11 skrivet: 25 december 2008, 11:36:20 »
Till erp: Utmärkt förklaring, kan du inte starta ett eget ämne som heter nåt i stil med "Så fungerar ECO EL + ECO AIR" och klistra in texten som du införde här nedan så skall jag klistra fast ämnet högst upp i avdelningen.


Hej Rickard

Jag har gjort som du sagt, och lagt in det undet CTC i luft/vatten.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 december 2008, 11:48:13 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #12 skrivet: 25 december 2008, 11:41:50 »
Hej

Kolla att vattenrören är rätt kopplade.
Inkommande till pannan skall vara längst
till vänster.

MVH

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #13 skrivet: 25 december 2008, 11:55:51 »
Vännerna har en nibe så det kanske inte går att jämföra så?
Kommunaltvatten har vi bägge två.

Hur mycket jag än försöker förstå mig på detta med era tålmodiga förklaringar så går jag bet.
Varför skulle just vi behöva använda oss av nästan bara elpatron? Varför är det bara vi som får jummet vatten i kranen när "alla andra" får varmt vatten vid mycket lägre temperaturer? Varför verkar vårat uteaggregat bara gå på vid -3 grader?

Som det är nu så sparar vi ju knappt inte en krona alls på att ha en ecoair. Hade lika gärna kunnat köpa bara ecoelen. Får försöka få tag på en rörmockare som verkligen kan ctc. Känns ju bara surt att behöva betala för något som borde vara gratis. Men dom som installerade pumpen verkar ju faktiskt ha mindre koll än mig som knappt sett en värmepump.


era vänner har en nibe. och en nibe har en varmvattenberedare på 160liter tror jag att det är.
i eco elen är det en slingberedare och en tank på 223liter..

i en varmvatten beredare som i niben har du 160l med en temeratur runt tex 48g.

i eco elen har du en slinga med 5,7l vatten  som ligger i en tank på 223l vatten. och tappar du vatten med fullfart  så har det svårt att överföra värmen från vattnet i tanken till varmvattnet du tappar igenom slingan.

och för att få ut så mycket som möjligt  av dom 223l så måste hela tanken va så varm som möjligt.
den undre delen som VP värmer är ca:150l och är den temperaturen tex 35-36g så blir den största delen utav slingan inte så varm.
den övre delen utavtanken EL-delen som du värmer till 66g ca:75liter får då värma i stortsätt allt varmvatten.. och de är inte så ekonomiskt. och dess utom så värmer antagligen elpatronen även den nedre delen av tanken, som ska värmas utav VPn.

de jag tycker är att du ska sänka temperaturen i el-delen till  48-50g,
och om du behöver mycket varmvatten...(så mycket som går att få) så ska du använda funktionen extra varmvatten.

räcker inte de så sätt en el-varmvatten beredare efterpumpen. som flera här på forumet rekommenderat

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #14 skrivet: 25 december 2008, 12:21:09 »
Tokan du har ett meddelande...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #15 skrivet: 25 december 2008, 12:22:36 »
Hej

Det är något, som är fel på anläggningen. Om man kör med elpatronen avstängd, så får man ändå bra varmvatten, pumpen kör ju till 55º var fjärde start. Det är inte möjligt att det bara blir ljummet vatten om anläggningen funkar som den ska.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #16 skrivet: 25 december 2008, 12:37:48 »
Hej,
är blandningsventilen fullt öppnad? Man kan ställa utgående varmvattentemperatur med ratten på blandningsventilen. Detta borde rörmokaren haft koll på om innan han höjde temperaturen på pannan. Men detta kan du själv enkelt kontrollera. Att montera bort blandningsventilen är inte första steget i felsökningen.

Mvh L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #17 skrivet: 25 december 2008, 12:39:10 »
Hej

Det är något, som är fel på anläggningen. Om man kör med elpatronen avstängd, så får man ändå bra varmvatten, pumpen kör ju till 55º var fjärde start. Det är inte möjligt att det bara blir ljummet vatten om anläggningen funkar som den ska.

//Ronnie

ja erp jag håller med dej..
men de du och jag tycker är varmt kanske inte alla tycker.

och sen är det så  tycker jag att strysytemet inte är riktigt bra. för var fjärde körning till 55g är väl inte den bästa lösningen. för om tex jag dushar just efter en 55g körning, så har ju jag gott om varmvatten... men efter åt så är kanske temperaturen 42g i övre delen å kanske 36 i nedredelen. och om man inte har så mcyket värmeuttag till värmesystemet så kanske det tar 3-4h el mer innan nästa 55graderskörning. och om någon annan vill dusha innom den tiden så får ju den personen kanska kallt.
och är de så att el-delen ligger på 50g och VP-delen på 35, då får du inte så mycket varmvatten,

hade varit bättre med en mintemp i övre delen tex 45g, när temperaturen kommer ner till 45g så kör VP en 55g körning inte förr.. annars ska inte pumpen göra en 55g körning.

 
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #18 skrivet: 25 december 2008, 13:00:28 »
Hejsan kullabacken

Jag tror hon har problem med något annat än pumpen.

Jag kör med elpatronen bortkopplad, och vi är två personer som ofta duschar antingen samtidigt i varsin dusch eller direkt efter varandra. Vi har aldrig under de två år vi haft pumpen varit med om att vrmvattnet inte räckt eller blivit för kallt.

Pumpen kör till 55º var fjärde gång den startar oberoende av temperaturen i pannan. Det gör att övre pannan ligger på cirka 50-51 grader innan man börjar tappa varmvatten, och undre pannan kan inte ligga på 35 grader någon längre tid, vid 35º startar pumpen direkt och börjar värma nedre pannan.

Har man så låga framledningstemperaturer, att pannan går ner till 35º, kan man öka "VP min i fabriksinställningarna till 40-45º om man har varmvattenproblem.

Men om det är så, att varmvattnet bara blir ljummet, så är problemet något som är felkopplat eller felställt på anläggningen, pumpen klarar ensam att hålla med varmvatten. Det kan möjligen vara problem att störtbunkra ett badkar. När jag tappar enbart varmvatten utan elpatronen inkopplad, så är vattnet så varmt att det bränns.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 december 2008, 13:07:36 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bengtberit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #19 skrivet: 25 december 2008, 20:00:34 »
kan det vara så att rörläggaren har vänt kopplingsröret åt fel håll ?
då stänger backventilen i röret så att endast kallvattnet kommer in i röret och blandas till ljummet vatten..
jag har sett detta hos vänner.........

mvh/bosse
« Senast ändrad: 25 december 2008, 20:30:12 av bengtberit »

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Problem? med varmvatten
« Svar #20 skrivet: 27 december 2008, 10:36:04 »
Hejsan kullabacken

Jag tror hon har problem med något annat än pumpen.

Jag kör med elpatronen bortkopplad, och vi är två personer som ofta duschar antingen samtidigt i varsin dusch eller direkt efter varandra. Vi har aldrig under de två år vi haft pumpen varit med om att varmvattnet inte räckt eller blivit för kallt.

Pumpen kör till 55º var fjärde gång den startar oberoende av temperaturen i pannan. Det gör att övre pannan ligger på cirka 50-51 grader innan man börjar tappa varmvatten, och undre pannan kan inte ligga på 35 grader någon längre tid, vid 35º startar pumpen direkt och börjar värma nedre pannan.

Har man så låga fram ledningstemperaturer, att pannan går ner till 35º, kan man öka "VP min i fabriksinställningarna till 40-45º om man har varmvattenproblem.

Men om det är så, att varmvattnet bara blir ljummet, så är problemet något som är felkopplat eller felställt på anläggningen, pumpen klarar ensam att hålla med varmvatten. Det kan möjligen vara problem att störtbunkra ett badkar. När jag tappar enbart varmvatten utan elpatronen inkopplad, så är vattnet så varmt att det bränns.

//Ronnie

jaha erp.
visst kan de vara något fel på anläggningen.

vi har kanske oxå problem med pumpen då.
ok vi har oxå elpatronen bortkopplad. vi är två vuxna å två barn.. jag vet inte vad ni har för dusch vanor,
men om jag eller min sambo duschar så vill ingen duscha direkt efteråt, men till en dusch räcker de bra om hela tanken är minst 45g och pumpen går. en dusch för oss är så varmt sommöjligt men inte så man bränner sig. i ca:10-15min. och då är duschen på helatiden.
och då räcker VPn till.
men som tex i går så hade vi vänner på besök. pumpen gjorde en 55g körning kl:16.30. sedan tappades lite vatten med jämnamellan rum. diskade ettpar grytor m.m kl 19.00 var övre tanken nere i 41g. redan då är de för kallt för en dusch.. och en diskpanna går ej att få ren. först kl:02,00 har pumpen gjort nästa 55g körning.innan 55g körningen är övre delen nere i 37g. och med de menar jag att man inte bränner sig på de vattnet,

och ja pumpen kör till 55g var fjärde start. och i vissa fall så räcker inte de. då använder vi EXTRA VARMVATTEN funktionen. och de är ganska ofta.

man kan ändra VPmin till 40-45g. men de känns inte så bra när värmesystemet kanske inte behöver mer en 30g.
då måst det vara bättre att använda funktionen extravarmvatten. men de behövs lite planering och du har inte alltid gott om varmvatten.

nu vet inte jag vad  tokan  har för vanor och vad hon haft för tillgång till varmvatten tidigare.
och om det ALLTID var jummet vatten även när hela tanken var ca 50g. i så fall är det något fel på värmesystemet.
« Senast ändrad: 29 december 2008, 13:11:14 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!