Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: diplomat , tws eller duo ?  (läst 3726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

427

  • Gäst
427
diplomat , tws eller duo ?
« skrivet: 10 oktober 2004, 20:30:11 »
Jag har beslutat mig för en Thermia 8kw bergvärmepump.

Ångesten ligger över om det ska bli en vanlig diplomat, diplomat tws eller en duo med 300 liter beredare. Jag har gott om utrymme. Jag har dock ett vanligt badkar men jag vil inte att vv sinar precis när jag vill pressa ut den sista varma skvätten :)

Någon som vet hur mycket isolering som sitter kring den inbyggda beredaren i diplomat ? (Är en separat beredare att föredra pga möjlighet till mer isolering)

Ni med separat beredare, hur mycket elpatron behövs samt hur bra fungerar legionella funktionen för en beredare på ca 300 liter ?

Några nackdelar med duo förutom en dyrare installation och dyrare inköp ?

Erfarenhet med TWS ?

Tack! / Ola


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2004, 22:02:00 »
Legionellafunktionen från pumpen funkar i separat beredare också.
En vanlig 8 kw ger massor av varmvatten.
Kanske den nya kan va nåt TWS ska ge mycket vv, om man får tro Adam, det gör vi förståss. han vet!!!
Separat beredare ger inte säkert mera varmvatten, det är lite stök med drifttider skiktning temperaturer mm

En normal elberedare har oftast 3 kw elpatron och ca 300l volym.
Du har ju 8 kw effekt, och lite mindre volym men det ska räcka...

Pruta åt dig en TWS du blir nog först med den (tror inte dom levererat nåt än)
Säg att inst kan få hänvisa kunder till dig sen. men då ska du ha samma pris som den "vanliga"

En räv bakom varje öra brukar hjälpa  ;) ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2004, 08:23:09 »
TWS:en borde funka bra, investerar du i mer varmvattenkrävande badkar sen kan du alltid komplettera med en liten elberedare om det skulle behövas. (vilket jag inte tror att det gör)

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2004, 15:38:06 »
Min offert innehåller en Duo + vv på 300 liter från Thermia, Thermia-killen trodde inte att en tws skulle räcka utan rekomenderade fortfarande duo + vv beredare.

MEN, jag skulle mycket väl kunna offra mitt hus helt gratis till Thermia för test om dom installerar en tws utan kostnad...borde ju vara extra intressant för Thermia om dom inte installerat nÃ¥gon tws än...  ;)

DÃ¥ har vi svaret om en tws räcker till bl.a en stor böbelpööl för tvÃ¥...  :)

Tror ni Thermia hakar pÃ¥ den idén?  :P


Mvh
//Jonas

Ps. ring nu inte Thermia och sno min idé...  ;D
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

427

  • Gäst
427
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2004, 20:42:56 »
Jonas, vad är din offert på ?

Mitt hus är 194 m2 + 50m2 garage , gör av med ca 28000kwh exkl hushållsel. 1 ½ plans trähus byggt 1980, 3-glas fönster 25cm isolering på vind. 1-rörssystem.

Offert:
Thermia Duo 8Kw
mbh-300/85 beredare
160 meter aktivt hål, 6 meter foderrör ingår,normbrunn 97
inomhusgivare
inkopplat å klart med 3-vägs kopplingar så jag kan behålla gamla anläggningen som reserv
Pris 130.000:- i Stockholm

LÃ¥ter det vettigt ?
Räcker borrningen eller ska jag lägga på mer ?


Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2004, 20:52:21 »
427:

Det lÃ¥ter som ett bra pris. Speciellt för att vara i Stockholm!  :D

Bra med inomhusgivare också.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2004, 21:45:13 »
28´kwh ur 160 meter kanske är klent, 10-20 meter kostar väl inte så mycket till!!?? En hel del osäkra faktorer finns som ev flöde på grundvattnet, typ av berg mm som avgör!

Jag antar att pumpen kommer att gå en hel del om du bränt 28´tidigare!!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

427

  • Gäst
427
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2004, 22:50:27 »
Installatören räknade att 120 meter skulle räcka enl datorprogrammet...kändes extremt kort... han rekomenderade dock 140 meter, då sa jag 160meter... men visst det är ingen stor kostnad i helheten att ta ytterligare 10-20 meter till... kanske ska jag göra det ? Eller behöver jag tom en större pump för min förbrukning och husets storlek ?

Jag kommer väl drömma om VP ännu en natt innan jag bestämt mig... ;)



Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2004, 23:11:44 »
Har du har hyfsad volym på radiatorerna, blånya har liten volym. Det funkar med nya också om man pillar i styren Rickard har nya och en alldeles för stor pump det funkar helt ok. Ned till -30 utan tillskott!!! ( men vi har ju kärvare klimat också) min pallar till starx under -20.

Ett snäpp större pump skulle kapa bort en hel del tillskottsel.
Skillnaden på pumpriset är marginellt, max 3.000:- !!!

Borran behöver bara fördjupas marginellt med större pump.
Det är inte effekten på pumpen utan årsuttaget av energi som avgör hur djupt hål du behöver. Det ökar inte så mycket med en större pump (mindre tillskott)

Borrhål skall jag inte va för säker på jag bor längre norrut, så 160 kan va helt ok!?

Fråga inst vad ett snäpp större pump kostar, med vad jag vet idag skulle jag ta den större helt klart!!!
Be han fixa en ny kalkyl då ser man hur mycket borran ökar och hur mycket mindre tillskott det blir.
Men en fälla finns använder man mycket varmvatten då kan tillskottet driva iväg mera än vad kalkylen säger.

Jag hade ca 28-30´inkl hushållsel. Jag har en 7,5 kw pump.

Lycka till nu.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2004, 09:25:28 »
Min offert är på 128.000:- med duo och beredare på 300 liter.
Borra på 120 meter (tror jag, sitter på jobbet och offerten är hemma), borttagning av gamla pannan. Shunt-grupp till golvvärmen i källaren, dock missade han element i garaget som behövs när pannan tas bort men det skulle kosta ca 3000:- extra.

Jag bor strax utanför Borås...

Vill minnas att Adam skrev att tws ger 33% mer varmvatten än en vanlig beredare i bonus, då ska ju tws jämföras med en vanlig beredare på ca 240 liter....eller?

Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2004, 21:00:35 »
160 meter borrhål till en 8 kW pump som skall värma ett hus som behöver 28000 kWh/år är inte fel. Det bör i Stockholmstrakten ge 0 till +1 grader in på senvintern om berget är normalt. En större pump tar visserligen ut större effekt från borrhålet när den går men den går en mindre del av dygnet så den uttagna värmemängden är i princip densamma som för en mindre pump.

Leveantörernas kalkyler utgår i de flesta fall från minus 2 grader in på köldbäraren. Det är för lågt. I Stockholmtrakten bör man ligga en bit över noll grader för mest ekonomiska installation. Jag brukar som tumregel rekommendera att lägga på 25 % på offererat djup. Du har lagt på 33 %, det verkar betryggande.

Det är bara under de allra kallaste dagarna, då en mindre pump behöver tillsatsel som en större pump belastar borrhålet mer. En 8 kW pump ger i ditt fall runt 65 % effekttäckning. En kW till vore nog inte så tokigt. Skulle tro att 75-80 % effekttäckning är optimalt. Det är ingen mening med så stor pump att man får uppemot 100 % effekttäckning. En sådan ger, givet samma borrhål och radiatorer, större temperaturdifferenser både på varma och kalla sidan och sämre verkningsgrad. Det motverkar den besparing man får på grund av minskat behov av tillsatsel. Närmar man sig 100 % effekttäckning är behovet av tillsatsel så litet att en ytterligare minskning inte lönar sig.

Sen bör du tänka på att leverantörens uppgifter om den lägsta utetemperatur pumpen klarar utan tillsats baseras på att ditt uppgivna värmebehov avser ett normalår. De senaste åren har varit varmare än normalt så pumpen lär inte klara den i offerten angivna temperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Svejsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:diplomat , tws eller duo ?
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2004, 08:12:17 »
Mer tappvarmvatten än i en vanlig diplomat 8kW behövs nog bara om du har tonÃ¥rsdöttrar som duschar samtidigt som du tappar upp ett normalbadkar. Vi har en vanlig diplomat 8kw och klarar att tappa upp ett badkar hett vatten (frun badar, jag klarar ej av och sätta mig i vattnet  :) för varmt) samtidigt jag och mina tvÃ¥ smÃ¥ barn duschar innan bastun (frun tycker det är för hett ;D   )... iofs är vi inga lÃ¥ngduschare.
Skall du ha bubbelbad är det nog dags för något av alternativen...
//Hasse
Thermia Diplomat 8, 165 m aktivt, Thermia Online, Uppvärmd yta 115+115m2 m. enrörssystem med 6 slingor och 14 radiatorer. Boende i mälardalen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!