Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt till gammalt.  (läst 9402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2008, 07:58:17 »
Det kan vara kompressorns motorskydd som löst ut om den tappat en fas i taget. Alternativt som Mats skrivit att det är högtryckspressostaten som löst ut om cirk. pumpen stannat.
Läs igenom alla manualer och beskrivningar du kan hitta så ger det alltid lite vägledning.

Ja, det finns innegivare till Jeff. Man ansluter den till styrenheten och sedan ställer man in hur stor påverkan den ska ha på framledningstemperaturen.
KURVA.RUM.vikt heter den parametern. Värde 0 betyder att det är utegivaren som styr, värde 6 att endast innegivaren påverkar. Att ställa den på 3 eller 4 brukar väl vara normalt. Kika i manualen jag länkade till, och skriv gärna upp vad du ändrar på och deras ursprungsvärden då du gör en förändring så du har koll på läget även efteråt.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad fredrikhemma

  • Systemkonsult
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellersta SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2008, 09:49:16 »
It's alive, It's alive!!!!

Mycket riktig sÃ¥ var det motorskyddet som hade löst! Gav mig ut i snÃ¥lblÃ¥sten och vinterkylan och skruvade av ena sidopanelen. Därunder fanns en grön "Reset" spak och en svart gummibeklädd tryckknapp. Tryckte pÃ¥ reset och sedan pÃ¥ den svarta och därefter gick skrället igÃ¥ng!!   *roflmao*

Några manualer har jag inte och det är helt omöjligt att hitta info om Parca Aero på nätet... huvuddunk

Tusen tack för tipset, annars hade väl pumpen stått funktionsduglig men obrukad tills dess att vi byter! Den lär ju spara in några kronor iallafall. Ska bli intressant att se eftersom jag har skrivit ner elförbrukningen samt ute/inne temp dygnsvis sedan början av december.

Låter bra att det funkar att koppla innegivare på Jeff. Känns som att jag har fått lite vettiga alternativ på hur vi ska göra när det är dags att byta pumpen.

//Fredrik



Hus i mellersta skåne från 1920 ca 90kvm med halvbra isolering och mestadels tvåglasfönster. Bytt ut lv Parca Aero utedel med kompressor stämplad 1986(!) och vvb Thermia Classic till Bosch EHP 6 AW och Bosch CC 160 vvb.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2008, 11:04:50 »
It's alive, It's alive!!!!

Mycket riktig sÃ¥ var det motorskyddet som hade löst! Gav mig ut i snÃ¥lblÃ¥sten och vinterkylan och skruvade av ena sidopanelen. Därunder fanns en grön "Reset" spak och en svart gummibeklädd tryckknapp. Tryckte pÃ¥ reset och sedan pÃ¥ den svarta och därefter gick skrället igÃ¥ng!!   *roflmao*

Några manualer har jag inte och det är helt omöjligt att hitta info om Parca Aero på nätet... huvuddunk

Tusen tack för tipset, annars hade väl pumpen stått funktionsduglig men obrukad tills dess att vi byter! Den lär ju spara in några kronor iallafall. Ska bli intressant att se eftersom jag har skrivit ner elförbrukningen samt ute/inne temp dygnsvis sedan början av december.

Låter bra att det funkar att koppla innegivare på Jeff. Känns som att jag har fått lite vettiga alternativ på hur vi ska göra när det är dags att byta pumpen.

//Fredrik

Grattis!

Bra du skrivit ner förbrukningen och temperaturer dygnsvis. När du inte har en separat mätare på elförbrukningen för värmen, så har du ju problemet med att gissa vad som kommer från hushållsel kontra värme, men det borde i alla fall efter ett tag kunna ge dig en hint om hur mycket pumpen levererar i kwh per utetemperatur.

--- Mats ---

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2008, 13:28:29 »
Vill bara lyfta in att EcoBasic numera "ingår" i EcoAir. Dvs styrningrn finns i VP som standard. Eco basic är en enklare styrning som innebär att du ställer in vilken temp du vill att pumpen skall jobba till. När börvärde är nått stänger pumpen av, sedan går den på igen när temp på VP in sjunkit x antal ºC under börvärde igen. Kolla med andra på detta forum. Det är flera som enbart kör med denna typ av inkoppling. Denna styrning är ett utmärkt alternativ om du har en ack tank som shuntar ut värme till radiatorerna.

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad fredrikhemma

  • Systemkonsult
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellersta SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2008, 14:35:34 »
Tillbaka igen...

Har lite funderingar på hur många Kw pumpen bör ligga på.

Kåken är på ca 90m3, övervägande 2glas fönster, byggår ca 1920.

Jag har fått bra rabatt på en Nibe Fighter 2020 8Kw, men har nu börjat fundera om detta inte är overkill med tanke på husets storlek.

Vad händer om pumpen är överdimensionerad?

//Fredrik
Hus i mellersta skåne från 1920 ca 90kvm med halvbra isolering och mestadels tvåglasfönster. Bytt ut lv Parca Aero utedel med kompressor stämplad 1986(!) och vvb Thermia Classic till Bosch EHP 6 AW och Bosch CC 160 vvb.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2008, 15:13:30 »
Tillbaka igen...

Har lite funderingar på hur många Kw pumpen bör ligga på.

Kåken är på ca 90m3, övervägande 2glas fönster, byggår ca 1920.

Jag har fått bra rabatt på en Nibe Fighter 2020 8Kw, men har nu börjat fundera om detta inte är overkill med tanke på husets storlek.

Vad händer om pumpen är överdimensionerad?

//Fredrik

Om pumpen är överdimensionerad, och du inte har ackumulatortank eller volymtank kommer du att få många start/stopp, vilket sliter på pumpen. Dessutom, en större pump har ofta sämre verkningsgrad än en mindre, så du förlorar lite COP. Å andra sidan, en för liten pump ger större kostnader i tilläggsenergi från elpannan. Du kan själv prova lite med de uppgifter om temperaturer och COP för NIBes modeller som finns på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php. Där kan du själv mata in olika alternativa temperaturområden, förbrukningar, och investeringar, för att få lite intryck av vad du tjänar mest på.

--- Mats ---

Utloggad fredrikhemma

  • Systemkonsult
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellersta SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #21 skrivet: 17 februari 2008, 15:28:42 »
Kan man generellt säga att det är bättre att satsa på en pump med större kapacitet än en pump som är underdimensionerad?

//Fredrik
Hus i mellersta skåne från 1920 ca 90kvm med halvbra isolering och mestadels tvåglasfönster. Bytt ut lv Parca Aero utedel med kompressor stämplad 1986(!) och vvb Thermia Classic till Bosch EHP 6 AW och Bosch CC 160 vvb.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #22 skrivet: 17 februari 2008, 15:45:38 »
Jag gillar din räknesnurra Mats. Den visar tydligt resonemanget som vi hade i tidigare tråd om investering och pay-back i b/v och l/v

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #23 skrivet: 17 februari 2008, 15:48:40 »
Kan man generellt säga att det är bättre att satsa på en pump med större kapacitet än en pump som är underdimensionerad?

//Fredrik

Nej, man kan vinna likväl som förlora på att gå upp.

Om man har ackumlatortank eller volymtank, och prisskillnaden är liten och man annars ligger i underkant  (NIBE har en mycket liten prisskillnad), dÃ¥ är svaret att det är en bra idé att gÃ¥ upp.

Om man bor i skåne, med ett väl isolerat hus, och saknar ovan nämnda tankar, och inte har en rent för liten pump i tankarna, då kan man generellt säga att man har väldigt liten vinst av att gå upp, och risken är att man förlorar på det

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #24 skrivet: 17 februari 2008, 15:53:09 »
Jag gillar din räknesnurra Mats. Den visar tydligt resonemanget som vi hade i tidigare tråd om investering och pay-back i b/v och l/v


Tack, du borde speciellt gilla den som du tittar på den här sidan: http://www.mibnet.se/house/heating/SimpleHeatInvestmentCalculationForm.php

Den tog jag direkt från våra diskussioner :-)

Den andra, den jag refererade till nedan, är hur jag brukar räkna (med hjälp av databaser och dagliga data). Inte lika överskådlig, men den minskar mängden gissningar man måste göra, och ger mycket bättre jämförelser.

--- Mats ---

Utloggad fredrikhemma

  • Systemkonsult
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellersta SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #25 skrivet: 17 februari 2008, 15:55:57 »
Ok, får sondera marknaden lite. Nibe verkar ju bara sälja 8Kw och uppåt i 2020 serien.

Tack för alla svar!

//Fredrik
Hus i mellersta skåne från 1920 ca 90kvm med halvbra isolering och mestadels tvåglasfönster. Bytt ut lv Parca Aero utedel med kompressor stämplad 1986(!) och vvb Thermia Classic till Bosch EHP 6 AW och Bosch CC 160 vvb.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #26 skrivet: 17 februari 2008, 18:53:19 »
Det finns säkert en anledning till att Nibe inte har någon mindre pump i sin serie längre. Alla luftvärmepumpar är överdimensionerade tills dess den når balanstemperaturen då tillskott behövs. Luftvärmepumparna har dessutom egenheten att ge mer effekt ju varmare det blir ute.
Varmvattenberedaren ni har är inget problem för en 8 kW pump. Du har ett bra styr som använder gradminuter, precis som Nibe och Thermia använder och ger en del möjligheter för trimmning om pumpen är på gränsen till för stor. Och skulle pumpen bli lite för stor så finns möjligheten att koppla in en volymförstoringstank för radiatorslingan.
Är huset från 1920 så gissar jag att det är rejält tilltagna öppna radiatorer som skulle fungera med självcirkulation. Dessa fungerar utmärkt för värmepump och innehåller tillsammans med de grova rören massor av vatten.

Fördelen med Nibe är att den fungerar ner till -20 ºC och att den i princip skulle kunna täcka det mesta av ert värmebehov eftersom det inte är så kallt så ofta i Skåne.
« Senast ändrad: 17 februari 2008, 18:56:54 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad fredrikhemma

  • Systemkonsult
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellersta SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt till gammalt.
« Svar #27 skrivet: 17 februari 2008, 19:52:15 »
Tack Lelle, din Ã¥sikt uppskattas.  Thumbsup

//Fredrik
Hus i mellersta skåne från 1920 ca 90kvm med halvbra isolering och mestadels tvåglasfönster. Bytt ut lv Parca Aero utedel med kompressor stämplad 1986(!) och vvb Thermia Classic till Bosch EHP 6 AW och Bosch CC 160 vvb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!