Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillförd effekt EcoAir 107 ??  (läst 2723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« skrivet: 15 november 2009, 15:07:19 »
Efter att ha installerat Logger2020 så har jag upptäckt en del saker på min VP-installations som fått mig att fundera. Enligt loggern så är den tillförda effekten aldrig mer än knappt 2kW men enligt databladet till EcoAir 107 så skall det vara 2,5 kW vid en ute-temp på +8 (vilket jag har nu). Förvisso har jag inte 50 grader VP/Ut som det står i databladet men jag har svårt att tro att VP'n drar mer vid högre VP/Ut ?? Är det någon som har stött på något liknande fenomen? En mörk tanke som slog mig var att "knappt 2kW" är skrämmande likt specen för EcoAir 105, kanske har jag råkat ut för en falskskyltad VP?

En annan sak jag konstaterade var att utetempgivaren (Ctc's medlevererade) visar lite galet. Den indikerar +7 när loggern + annan termometer visar +10. Jag skall föra bok över skillnaden ett tag innan jag reklamerar...

Mitt system är ganska nyinstallerat, det har varit i drift ca 5 veckor...
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #1 skrivet: 15 november 2009, 15:20:22 »
Kompressorn drar mer och mer ju varmare vatten den ska göra, så att den drar under 2 kW vid +8 är nog OK. Det innebär ju att du har bra COP!
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #2 skrivet: 15 november 2009, 17:12:21 »
Vad har du för Vput...

 och returtemp vid +8 ºC ute?

I stockholm har vi +6 just nu, och då tuffar min lilla 105 på 1.6 kW och håller +34 ºC returtemp (BÖR).

Tror (precis som Maba) att du som jag kör flytande kondensering, via Ecologic. Och inte plågar upp pumpen till 55 ºC just nu. Kondenseringstemperaturen betyder mycket för kondenseringstrycket, som i sin tur ger pumpmotstånd som höjer strömförbrukningen.

Vänta bara tills det blir -10 ºC och Ecologic kanske skriker på +45 ºC returtemp och pumpen måste kanske försöka åstadkomma Vput 52 ºC. Dvs utetempen går ner och Vput går upp.

Egentligen hade du ju klarat dig med en mindre pump just nu. Men det blir väl kallare även i Göteborg....?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #3 skrivet: 15 november 2009, 17:28:35 »
De flesta värdena jag har kan man avläsa i realtid (nästan, 5 min fördröjning) på http://guiness66.cwahi.net/grafer.htm.
Det som saknas är BÖR-värdena från EcoLogic, jag har en plan på att i framtiden kunna "tappa ur" info ur EcoLogic för behandling i tex PC.

Det glädjer mig att det är "rätt" att VP'n drar mindre i detta läget, trodde att den drog lika mycket i alla lägen. Jag kör med flytande kondensering kopplat (i princip) enligt CtC alternativ 1.
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #4 skrivet: 15 november 2009, 17:54:50 »
Elegant loggning...

det måste jag säga! Men du har ju haft en max returtemp på 31 ºC. Det är klart att pumpen drar litet ström.

Du har inte funderat på att logga avgiven värmeenergi. Då hade du sett vilken god COP du åstadkommer med flytande kondensering.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #5 skrivet: 15 november 2009, 18:14:07 »
trevligt. men loggar du även spetsberedaren? (elförbrukning.) eller går den på HHelen?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #6 skrivet: 15 november 2009, 18:30:35 »
larryd:
Vet inte hur jag skall räkna ut avgiven värmeenergi. Antar att den är en funktion av skillnaden mellan fram o returtemp och flödet... Det borde gÃ¥ att lösa om man har koll pÃ¥ flödet men det har jag inte i dagsläget. Kostar förmodligen mer än det smakar att lösa det  :).

kullabacken:
Jag loggade spetsberedare ett tag men slutade. Jag har (i dagsläget) bara möjlighet att logga två elmätare så det fick bli en till VP'n och en på spetsvärmen. Jag följer dock upp spetsberedaren manuellt med papper o penna. I början loggade jag hela husets mätare, mest för att testa utrustningen, och det var intressant! Man kan tydligt se när "topparna" är vid matlagning, morgonkaffe etc. Dessutom fick jag ganska bra koll på husets "tomgångsförbrukning", dvs på natten då alla sover... Logger2020 som jag använder klarar i dagsläget bara av två elmätare men jag tror att det är en expansionsmodul på gång. Hoppas att det gör att jag kan logga ytterligare elmätare...

Jag är ganska nöjd själv med loggningen, perfekt att ha koll pÃ¥ allt i mobilen när man är pÃ¥ resande fot. Huvudanledningen till att jag skaffade den är dock att justera in diverse ventiler i cirkulationssystemet till poolen, men just nu är poolen vinterställd sÃ¥ jag har koncentrerat mig pÃ¥ husets värmesystem. Det blir säker fler saker att logga i  framtiden  :D.

/Johan
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #7 skrivet: 15 november 2009, 18:41:43 »
Har du inget igångkörningsprotokoll med flödet uppmätt ?
hart du det är effektberäkningen en baggis.
Effekt = flöde X 4,18 X DeltaT
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #8 skrivet: 15 november 2009, 18:51:12 »
ace:
Önskade att jag hade det. Tyvärr valde jag nog inte den kunnigaste/lämpligaste installatören... Han har varken kört igång systemet, än mindre lämnat något igångkörningsprotokoll. Eftersom jag beställde "inkoppling av VP" så var den precis det jag fick. Igångkörningen fick jag stå för själv och det enda de lämnade efter sig var en räkning. Har ibland funderat på om jag skall bli sur eller bara konstatera att det nog finns proffsigare firmor. Även om jag inte specifikt bett om hjälp med igångkörning så borde de väl har erbjudit detta? Nog med gnäll, jag är iaf nöjd med funktionen, man kanske kan mäta upp flödet i efterhand om andan faller på..;)
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tillförd effekt EcoAir 107 ??
« Svar #9 skrivet: 15 november 2009, 20:48:02 »
En loggningsbar energimätare....

kan du beställa i Webshoppen ovan. Lite pulig att installera efteråt. För mig är Cop (erhållen värmeenergi/inmatad el-energi) den intressantaste siffran. Har energimätare men ingen logg..
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!