Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta dumdristigt???  (läst 2623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Är detta dumdristigt???
« skrivet: 15 augusti 2006, 14:30:21 »
Vi håller på bygger nytt uppe i Luleå, 180m2 + garage 40m2. Till detta har vi tänkt ha bergvärme, FTX och en braskamin. I offerter vi begärt in har dom räknat på en pump på 7kW. Fram till nu hade vi bestämt oss för en IVT greenline HT7 plus med borrhål för 110000kr.
Nu till saken:
Har fått nys om en ny, aldrig installerad Autoterm C max 6kW pump, som jag får köpa loss för 25000kr. Detta är givetvis frestande eftersom budgeten är ansträngd. Till detta kommer att vi också kan få ett bra pris på borrhål och ilagd kollektorslang. Vår VVS-kille installerar sedan pumpen. Totalt pris för detta skulle bli kring 70000kr.

Saker jag undrar över är:  Sc:,h
- pumpen är lite mindre men skall jag bry mig om det? Kan ju kapa topparna med Tulikivi-kaminen istället.
- det är 2-år garanti på pumpen men troligen inte den 6-åriga maskinförsäkringen. Risk?
- kan jag transportera pumpen stående på vanlig släpvagn, invirad i sträckplast, i 500 km?

Slutligen...är detta för dumdristigt eller tycker ni det är värt risken m.m. för 40000kr?

Tack för snabba svar för jag Ã¥ker o hämtar den imorgon...  studs

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta dumdristigt???
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2006, 09:00:12 »
Vi håller på bygger nytt uppe i Luleå, 180m2 + garage 40m2. Till detta har vi tänkt ha bergvärme, FTX och en braskamin. I offerter vi begärt in har dom räknat på en pump på 7kW. Fram till nu hade vi bestämt oss för en IVT greenline HT7 plus med borrhål för 110000kr.
Nu till saken:
Har fått nys om en ny, aldrig installerad Autoterm C max 6kW pump, som jag får köpa loss för 25000kr. Detta är givetvis frestande eftersom budgeten är ansträngd. Till detta kommer att vi också kan få ett bra pris på borrhål och ilagd kollektorslang. Vår VVS-kille installerar sedan pumpen. Totalt pris för detta skulle bli kring 70000kr.

Saker jag undrar över är:  Sc:,h
- pumpen är lite mindre men skall jag bry mig om det? Kan ju kapa topparna med Tulikivi-kaminen istället.
- det är 2-år garanti på pumpen men troligen inte den 6-åriga maskinförsäkringen. Risk?
- kan jag transportera pumpen stående på vanlig släpvagn, invirad i sträckplast, i 500 km?

Slutligen...är detta för dumdristigt eller tycker ni det är värt risken m.m. för 40000kr?

Tack för snabba svar för jag Ã¥ker o hämtar den imorgon...  studs


Autoterm ägs väl numera av IVT och själv anser jag att kvalitetssäkringen hos IVT är något tveksam. Men jag vet inte hur det är på Autoterm-pumparna. Men för 40000:- har du ju råd att byta ut VP:n mot en ny om den skulle haverera (om du fixar att göra jobbet själv), så är du lite händig så kan det vara värt att chansa.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta dumdristigt???
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2006, 10:07:39 »
Ditt värmebehov borde inte vara större än ca 6.6 kW som max, du klarar dig mer än väl med en 6 kW värmepump, speciellt om du nödvändigtvis skall ha en Tulikiivi-kamin som komplement. (själv kan jag inte förstå de som satsar både pengar, utrymme, tid och arbete på något som är så ytterst tveksamt ekonomsikt)

Ditt ftx-aggregat kommer förmodligen att "förvärma" inkommande luft med elpatron vid sträng kyla (under -15 grader) vilket gör att du inte heller får så högt toppeffektbehov från värmepumpen, detta i sin tur borgar ytterligare för att du kommer att klara dig bra med en 6 kW maskin.

Att transportera den på släp går nog bra, se bara till att säkra den ordentligt ifall du måste bromsa hårt...
Jag tranporterade hem min värmepump på det sättet, iofs bra 2 mil, men ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Är detta dumdristigt???
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2006, 13:33:58 »
borra bar tilräckligt djupt, så kan du ju iframtiden rätta till problemet! ta i ordentligt!!!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Är detta dumdristigt???
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2006, 09:21:33 »
Hur gick det?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad patkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Är detta dumdristigt???
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2006, 10:59:00 »
Ã…ker pÃ¥ söndag-kväll. NÃ¥n som vill följa med och se hur E4:an ser ut  huvuddunk
Tror dock att det kan bli svårt att få den sexåriga maskinföräkringen gällande. Jag får med papper som skall skickas in till Autoterm men kan tänka att problemet blir att få en installatör att skriva under...

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta dumdristigt???
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2006, 12:35:14 »
Ring autoterm och snacka med dem, de kanske inte är så kinkiga, bara de får ett datum och en underskrift.
Det är ju ändå inte dom som står för fiolerna utan ett försäkringsbolag. (om nåt skulle hända)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad patkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Är detta dumdristigt???
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2006, 18:31:29 »
Fjuuuhh...vad trött jag är nu. Körde ner till Gävle och hämtade värmepumpen och det gick bra. Hoppas nu bara att den överlevde transporten på släpet. det får vi se i december då jag hoppas att huset vårat är så pass klart att det är dags att köra igång pumpen. Tack för de goda råden. Återkommer...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!