Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt fenomen i Rego 800, shuntning och eltillskott, svängningar?  (läst 1241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Igårkväll stack utetemperaturen ned under -20 grader och då tog IVT 290 A/W över hela värmeproduktionen.

Jag har tidigare under våren 2008 flyttat min framledningstempgivare T1 efter volymtanken. Det blev en stor skillnad, värmepumpen går betydligt längre och inte alls lika ofta. Se diagrammet total nedan som visar resultatet före och efter flytten under själva flyttdagen. I diagrammet, från kl 21:00 till 21:30 stod anläggningen still medan jag flyttade givaren. Den röda kurvan motsvarar framledningstemperaturen. Innan bytet går den ca var 30:minut i ca 15 minuter. Efter flytten går värmepumpen var 90:e minut i ca 30 minuter. Ovanstående är vid en utetemperatur mellan +5 och -10 grader. Fungerar bra.

När det är kallare ute finns det nackdelar med denna flytt. Detta eftersom värmepumpen (när den gÃ¥r) producerar mer varmare värmevatten än som behövs, vilket leder till sämre verkningsgrad.  Detta beror pÃ¥ att volymtanken buffrar värme, dvs VB ut (T8) blir upp till ca 3 grader varmare än T1 när T1 sitter pÃ¥ volymtankens utgÃ¥ng.

Men åter till ämnet...

Igårkväll, när elpannan tog över tyckte jag det var märkligt eftersom eltillskottet gick upp till 100% för att sedan minska till noll. Ställde mig och observerade shunten och såg att den öppnade max för att därefter stänga helt. Min teori var att detta var en konsekvens av att jag har flyttat T1 och att shunten öppnade fullt och stängde helt berodde på trögheten i volymtanken.

En bieffekt var också att mitt FTX som har ett vamvattenbatteri började också svänga på tilluften. Dvs shunten som styr värmen i batteriet stängdes och öppnade max beroende på att temperatursvängningarna på matningen (som tas från framledningen innan volymtanken) var för kraftiga.

Läs mer här om min anläggning: http://franzens.nu/2008/11/04/varmeanlaggningen-i-huset-an-sa-lange/

Började därför fundera över parametrarna "shunt gångtid öppna" respektive "shunt gångtid stänga" och framför allt värdet på "begränsningstid", default 20s. Se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29393.0 om dessa funderingar.

Bestämde mig kl 23 för att flytta tillbaka temperaturgivaren till före volymtanken för att kontrollera vad som händer. Till min stora förvåning skedde igen förändring alls, samma fenomen kvarstod, dvs att shunten öppnade fullt och stängde helt. Detta ledde också till periodvis 100% eltillskott.

Döm om min stora förvåning, när jag vaknade imorse och såg att från kl 05 började shunten svänga in och reglera på ett mer fast sätt, utan större svängningar. Tidsperioderna för shunt öppna och stänga blev betydligt mindre och eltillskottet började således också bli mer jämnt fördelat, och inte längre 100%.

Ovanstående kan observeras i bifogat diagram "shunt".

Min första fundering är vad detta beror på? Är regon adaptiv, dvs den lär sig hur shunten fungerar? Eller beror det på att utetemperaturen började bli mer konstant?

Min andra fundering är vad som händer när jag flyttar tillbaka framledningsgivaren till efter volymtanken. Kommer shunten stå och slå i ändlägena?

Min tredje fundering är om det finns motiv för att ändra på nedanstående parametrar för att minska de stora svängningarna när volymtanken finns med som buffert? Och i så fall, till vilka värden?
  • shunt Neutralzon
  • Shunt begränsningstid
  • shunt gÃ¥ngtid öka
  • shunt gÃ¥ngtid minska
Volymtanken är på 200 liter och buffrar således en del.
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 07:45:40 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!