Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vart kan man beställa en u-värdes beräckning av sin villa?  (läst 2118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Jag har reklamerat min frÃ¥nluftsvärmepump och vill inför mötet ha tillräkligt pÃ¥ fötterna för att  --/ kunna fÃ¥ igenom min krav.
För detta känner jag att en U-värdes beräkning är en god början.

Jag har redan kontaktat min konstruktör som tyvärr inte har denna del i sina program.

Tacksam för tips

/Marcus
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Ps bor i Göteborg.
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Kan du få uppgifter om antal m2 yttervägg, fönster, och tak och golv från din konstruktör så borde det vara ganska enkelt att räkna ut U-värdet och energibehovet. Varje konstruktionsdel går ju att beräkna för sig givet info om material och isolationstjocklek.
 
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Denna information borde inte vara svår att ta frm ur programmet då de använde det till att beräkna materialmängd under bygget.

Skall man särskilja på fönster åt söder med tro?

Det vore lite extra skönt om man hade nåt företags stämpel längst upp på sidan så att de inte får för sig att jag höftat till beräkningen.
Visserligen kan jag göra den själv och köra med helt öppna kort när det gäller uträkningen, då kan de själva konstatera om nåt är fel på denna.

Var hittar man formlerna tro?

Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Prova att ställa din frÃ¥ga pÃ¥ byggahus.se:s forum,  http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
Där finns det säkert tips, info och de som kan ge dej mer konkreta svar!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad robhol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla på www.paroc.se och ladda ner deras beräkningsprogram. Det finns ett antal färdiga vägg-/takkonstruktioner att använda där eller annarsgår det komponera egna.

/Rob
Nibe 1215-7 + FLM 30
Årsförbrukning inklusive hushållsel ca 11000 kWh
Örebro 160 kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!