Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumphastigheter.  (läst 3056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
Pumphastigheter.
« skrivet: 24 november 2010, 02:38:49 »
Har lite funderingar över hastigheterna på de tre pumpar som finns att pilla på.
Skulle vilja veta hur man ställer in optimal drift, vad behöver jag mäta och vart?

Har brine pumpen ställd på 1 av 3, vet inte om detta är rätt eller inte. Vet inte exakt hur man får fram vilket läge den ska stå på.
Kanske något jag ska mäta temperatur på i så fall vart?

Sen har vi den på "kalla" sidan som även denna står på 1 av 3, som jag har fattat det ska det diffa 2-5 grader på in/ut och som det är i dag stämmer det, brukar ligga ca 2-3 grader lägre än vad inkommande är.

Sen har vi pumpen som sitter efter shunten, vad ska diffen vara på vatten ut och vatten in?

Tacksam för svar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumphastigheter.
« Svar #1 skrivet: 24 november 2010, 07:53:07 »
Brine = vätskan som fyller din bergvärmekolletor/markkollektor.

Brinepumpen skall ställas så långt som möjligt, och om du har 2-3 graders diff på läge 1 så är det OK.

Den interna deltaT på varma sidan, alltså in/ut ur acktanken brukar man säga skall hålla ca 8 grader (vet inte vad CTC rekommenderar)
Hastigheten på externa cirkpumpen skall vara så hög att du får bra flöde i alla radiatorer, men inte så hög att du störs av brusande ljud i radiatorsystemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Pumphastigheter.
« Svar #2 skrivet: 24 november 2010, 11:42:59 »
Brine = vätskan som fyller din bergvärmekolletor/markkollektor.

Brinepumpen skall ställas så långt som möjligt, och om du har 2-3 graders diff på läge 1 så är det OK.

Den interna deltaT på varma sidan, alltså in/ut ur acktanken brukar man säga skall hålla ca 8 grader (vet inte vad CTC rekommenderar)
Hastigheten på externa cirkpumpen skall vara så hög att du får bra flöde i alla radiatorer, men inte så hög att du störs av brusande ljud i radiatorsystemet.

Men vilken hastighet ska pumpen ha som pumpar runt vätskan i marken ( den vänstra pumpen) och hur mäter jag att den är korekt inställd. För ändringen på den påverkar väll inte in/ut? eller?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumphastigheter.
« Svar #3 skrivet: 24 november 2010, 14:37:09 »
Det är brinepumpen som pumpar ut brinen i markkollektorn.
Den skall vara inställd så att tempdiffen ligger i intervallet, 2-5 grader, ju lägre fart du kan köra på den utan att ligga i närheten av 5gradersgränsen desto mindre energi förbrukar din värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Pumphastigheter.
« Svar #4 skrivet: 24 november 2010, 15:24:09 »
Det är brinepumpen som pumpar ut brinen i markkollektorn.
Den skall vara inställd så att tempdiffen ligger i intervallet, 2-5 grader, ju lägre fart du kan köra på den utan att ligga i närheten av 5gradersgränsen desto mindre energi förbrukar din värmepump.

Ahh okej, tack för förklaringen :)

Så man använder brinepumpen och den högra pumpen ( kalla sidan?) för att ställa in en diff temp på 2-5 grader där 2 grader är det optimala?

Som det är nu har jag 3 grader diff på inkommande och utgående, ska jag försöka sikta på 2? I så fall vilken pump ska jag börja pilla på?

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Pumphastigheter.
« Svar #5 skrivet: 24 november 2010, 15:37:34 »
Skulle vara skönt med guider att läsa hur man gör allt steg för steg för att få till den optimala inställningen på allt.

Känns nästan lite hopplöst.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Pumphastigheter.
« Svar #6 skrivet: 24 november 2010, 23:41:06 »
Har lite funderingar över hastigheterna på de tre pumpar som finns att pilla på.
Skulle vilja veta hur man ställer in optimal drift, vad behöver jag mäta och vart?

Hej, jag antar att det är en EcoHeat du pratar om.
Först tycker jag att du ska läsa installationsmanualen för din pump  :,v( där finns mycket...
Jag svarar i alla fall lite flummigt för EcoHeat
Den övre pumpen ovanpå är cirkulationspumpen i huset från tanken ut till radiatorerna, och eftersom det shuntas ut värme från tanken har det inte så stor betydelse om du har ett delta på 3 eller 8 grader mellan framledning och retur, ställ pumpen så lågt du kan men ändå har varma radiatorer längst bort (för att spara lite ström, den går ju konstant).
Isolerade pumpen nere till höger är brinepumpen för kalla sidan. Här kan du se temperaturen med KBin/ut och försök ställa farten på pumpen så deltat blir 2-4ºC. Högre fart drar mer ström och ger lägre delta
Pumpen nere till vänster kallas ibland laddpumpen, den cirkulerar vattnet mellan tanken och kondensorn när kompressorn gÃ¥r och här kan du exprimentera men det finns inga inbyggda temp-givare. Börja med inställning enligt manual. Här är optimal temp 8 grader över kondensorn om jag förstÃ¥tt 'gurus' rätt.  *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Pumphastigheter.
« Svar #7 skrivet: 25 november 2010, 14:15:06 »
Har lite funderingar över hastigheterna på de tre pumpar som finns att pilla på.
Skulle vilja veta hur man ställer in optimal drift, vad behöver jag mäta och vart?

Hej, jag antar att det är en EcoHeat du pratar om.
Först tycker jag att du ska läsa installationsmanualen för din pump  :,v( där finns mycket...
Jag svarar i alla fall lite flummigt för EcoHeat
Den övre pumpen ovanpå är cirkulationspumpen i huset från tanken ut till radiatorerna, och eftersom det shuntas ut värme från tanken har det inte så stor betydelse om du har ett delta på 3 eller 8 grader mellan framledning och retur, ställ pumpen så lågt du kan men ändå har varma radiatorer längst bort (för att spara lite ström, den går ju konstant).
Isolerade pumpen nere till höger är brinepumpen för kalla sidan. Här kan du se temperaturen med KBin/ut och försök ställa farten på pumpen så deltat blir 2-4ºC. Högre fart drar mer ström och ger lägre delta
Pumpen nere till vänster kallas ibland laddpumpen, den cirkulerar vattnet mellan tanken och kondensorn när kompressorn gÃ¥r och här kan du exprimentera men det finns inga inbyggda temp-givare. Börja med inställning enligt manual. Här är optimal temp 8 grader över kondensorn om jag förstÃ¥tt 'gurus' rätt.  *vinkar*

Tackar så hemskt mycket för beskrivande genomgång :)

har bara en fråga kvar då, vart exakt mäter jag tempen när jag ställer in "laddpumpen" för att få ut dessa 8 grader?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!