Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Deltat pÃ¥ varma sidan  (läst 2859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad myphisto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tror jag älskar värmepumpar!
Deltat på varma sidan
« skrivet: 04 februari 2006, 12:55:45 »
Hejsan allesammans

Jag har fått min C9 HT+ installerad i veckan & ägnat ungefär lika många timmar åt att läsa i detta forum som kompressorn har ägnat åt att värma huset i källaren... Tycker att jag har lärt mig mycket här & ser fram emot att finjustera anläggningen.

Nu till min fråga:
Enligt manualen så ska deltat på värmesidan ( GT8-GT9 )vara mellan 7 & 10 C och om jag håller fingrarna borta så ligger det strax under 10.

Om jag nu istället pillar lite & ställer upp den inre CP'n till läge 2 ( installatören lämnade den i läge 1, manualen säger "lägsta hastighet ska undvikas" ) så får jag en lägre utgående temperatur. Detta är precis vad jag eftersträvar eftersom att ju lägre den utgående temeraturen är desto bättre COP ( eller har jag missförstått det hele? ).

Jag antar att det svalare vattnet från radiatorerna snabbare sugs in i vp istället för att passera bypassen & därmed sänker tempen även på det utgående vattnet.


Problemet är dock att diffen ovan då sjunker till ganska exakt 6 grader & stannar där. ( ca -10 ute idag ).

Jag kör altså utanför rekommenderade parametrar & undrar vad är nackdelen med denna inställning?
Går sakerna sönder fortare? ( kallare drift borde ju betyda att dom håller längre eller? )?
Kommer jag få problem vi varmare väder typ fler starter kortare drifttider etc. ?

Tacksam för synpunkter

/Carsten

IVT Greenline HTC+ 160m passivt hål 147m2 uppvärmd yta varav ca 60 lite svalare

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: Deltat på varma sidan
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2006, 23:50:42 »
Inga problem med 6 grader(inte 5 heller). Cop ökar mycket riktigt när du sänker medeltemperaturen på kondensorn (den varma värmeväxlaren). Kolla också att den yttre pumpen inte står på lågfart. Ha koll på diffen speciellt nu i början eftersom det kan samla på sig skräp i filtret. Du ser det på att diffen ökar.
Hoppas du installerade rumsgivare (300:- kan du koppla in själv), den ser verkligen till att temperaturen är så låg som möjligt på värmevattnet.
När köldbärartemperaturen in så småningom sjunker, normalt till +1-2 grader kommer GT8-9 diffen att minska p.g.a. att värmepumpen ger mindre effekt. -Helt normalt.
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad myphisto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tror jag älskar värmepumpar!
SV: Deltat på varma sidan
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2006, 10:14:59 »
 Thumbsup dÃ¥ kör jag vidare pÃ¥ det.

Nej jag har inte installerat rumsgivare än, men har efter ett tag i detta forum förstått att det mer eller mindre är ett måste om man som jag har fönster mot söder & braskamin i rummet som ska sätta tempstandarden...

Ska se om jag kan hitta en passande värmekurva först med tanke på att det är kallt just nu.

Du hade rätt angående silen. Det var massa skräp i den varma & något i den kalla. Dom är rensade nu. Jag kollar till dom igen om några dagar.

Jag kom på en fråga till som du kanske &så kan svara på:
Varför verkar alla IVT behöva en xtra CP pÃ¥ den varma sidan medan t.ex Thermia klarar sig utan? Ger inte det sämre COP det med  Sc:,h ? Kan man inte bara klippa bypassen & stänga av den yttre CP'n?

/Carsten
IVT Greenline HTC+ 160m passivt hål 147m2 uppvärmd yta varav ca 60 lite svalare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Deltat på varma sidan
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2006, 11:11:34 »
En CP drar ganska mycket ström räkna med ca 700 kwh/Ã¥r. Det lÃ¥ter inte mycket men pÃ¥ låång sikt ska dom dessutom bytas ut...  Säg att det kostar 30.000:- pÃ¥ 30 Ã¥r, det blir ju nästan en ny värmepump!

Fördelen är att du har cirkulation i raddarna även vid VV produktion.
Men det funkar toppen med en CP på tex thermia i nibe. Värmetrögheten i en byggnad gör att man känner inte nån tempdiff vid VV körning äben om raddarna svalnar vid vv drift. Det gör dom ju förövrigt även med en IVT...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad myphisto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tror jag älskar värmepumpar!
SV: Deltat på varma sidan
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2006, 11:26:23 »
Bertil, Har jag missat något?
 b00k
Varför ska då IVT ha två & dom andra en, om förutsättningarna är dom samma för alla?
 Sc:,h
Eller sitter det en vekare CP i IVT'n?

Om jag tolkar dig rätt så ska jag helt enkelt klippa bypassen & åka på långsemester vart 30:de år för pengarna istället ;)
IVT Greenline HTC+ 160m passivt hål 147m2 uppvärmd yta varav ca 60 lite svalare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Deltat på varma sidan
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2006, 11:44:42 »
Det ska funka med en cirkpump även på IVt åtminstone nyare modeller...

Hoppas Roland kan ge sin syn pÃ¥ saken!!  Han kör iVt och har koll!

Men har man två redan så bromsar den pump du skulle stänga en del....

Testa när det blir varmare ute, stäng den externa pumpen osså stäng bypassen...

Cirkpumpen är inte för vek, men flödet genom en pump som inte är "igÃ¥ng"  bromsar flödet en del som sagt...

Jag ser fram emot en lÃ¥ngsemester om 24 Ã¥r  ;D *roflmao*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!