Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L/V Till befintligt pellets/ved + acktank system, frÃ¥gor o funderingar  (läst 7470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Har nyss köpt hus, och kommit på att vara sjöman och vedeldning inte går så bra ihop. Planen att min fru skulle elda när jag var ute till sjöss var väl kanske lite naiv, och pellets som var alternativet kräver lite väl mycket skötsel/underhåll.

Vill gärna fortsätta elda när de går, då jag har ved billigt/gratis. Det är väl även bra för huset.

Systemet jag har är en liten panna (pelletspanna som dock används för vedeldning) euronom p20, som med en laddomat laddar en euronom acctank med solslinga och tappvattenslinga. Dock så är inget kopplat på solslingan.
Värmen går ut i huset via en ERA 10 (termostatshunt?), det går både till nyare golvvärme och till gamla fina termostatlösa radiatorer som är lika gamla som huset (runt 1945, dvs dragspelsradiatorer?)
Framledningstemperaturen i radiatorsystemet vet jag inget om än då tidigare ägare alltid eldat med ved o de har räckt till.
Panna/tank/golvvärme är från runt 2003


GÃ¥r det pÃ¥ nÃ¥got sätt att ha en L/V pump som bÃ¥de värmer radiatorvattnet och ordnar med tappvatten? 

Att koppla vp på solslingan har jag lyckats läsa mig till att de inte är något att rekommendera. Men då huset är nyligen och ganska väl isolerat så gör det inte så mycket att de inte är en fruktansvärt stor sänkning av elkostnaden. Enl energideklarationen så går de åt 20500 kw för uppvärmning o 4700 för varmvatten per år. Så länge jag kan komma i närheten av en halvering jämfört med att bara köra med elpatron så är jag nöjd.

Vill ha ett system som jag kan elda med ved när jag är hemma och det behövs, samt övrig tid få all värme/varmvatten från en l/v pump med värmepatronsstöttning vid extrem utetemp.

Är detta möjligt eller än sÃ¥ länge bara en trevlig ide?  Sc:,h

Bor i närheten av Alingsås, medeltemp runt 8 ºC de sista 8 åren, -20 ºC som lägst enl temperatur.nu


Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Inga problem att docka en LVVP mot din acktank.
Här är principen (det funkar med andra märken än Nibe också).

http://www.nibeonline.com/pdf/M10561-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hmm, jo sÃ¥där hade jag tänkt mig, saknar bara lite anslutningar dÃ¥, har iofs en avtappning i botten som kan användas för kallt vatten ut, men dÃ¥ligt med ingÃ¥ngar pÃ¥ överdelen.  Acktanken är kopplad precis som pÃ¥ denna bild med samma panna, minus pellets o sol.

http://www.pellets.info/forumbilder/ronskog/ronskog.jpg

Att låta VP o vedpanna dela på samma ingång går väl inte så väldigt bra? kanske med några backventiler?
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Att låta VP o vedpanna dela på samma ingång går väl inte så väldigt bra? kanske med några backventiler?

Det är nog så du får göra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
OK, får börja fråga omkring hos installatörer när jag kommer hem. Helst skall det väl till någon styrning.

Kan värmepumpen ta skada av att stå stilla när de är riktigt kallt ute o det eldas med ved?

Har sett att de skrivs nÃ¥got som kallas "Shuntat tillskott", bosch tror jag.   NÃ¥gon som har nÃ¥gon erfarenhet om hur detta fungerar?
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om man ska ha en VP tillsammans med Vedpanna så funkar det bäst med fast kondensering. De flesta L/V värmepumpar klarar detta med den inbyggda styren.

Cirkpumpen till VP:n bör gå hela tiden om det är minusgrader ute.

Shuntat tillskott används bara med flytande kondensering, då krävs antingen en elpanna som är avsedd för värmepump (typ bosch CC 160) eller en avancerad reglering och elpatron i acktanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Varför skulle fast kondensering funka bäst med ved?

Jag skulle inte köra ngt annat än flytande, och detta är inga svårigheter att fixa i kombination med en LV pump.
Det handlar bara om hur du vill att ditt system ska fungera. Fullt automatiskt (du bara eldar) inga problem.

Om du får tag i en installatör som tycker detta verkar svårt så kanske du ska leta vidare

Lycka Till *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Varför skulle fast kondensering funka bäst med ved?

Det är enklast och billigast att koppla ihop om man redan har en vedpanna + ack. Men visst finns alternativ om man är beredd att betala...
Jag anser det dock inte vara värt det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
om man har tankarna så behövs bara en shunt, den är inte dyr. De flesta pumpar kan nog styra den.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
om man har tankarna så behövs bara en shunt, den är inte dyr. De flesta pumpar kan nog styra den.

Hur ser det principschemat ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ett STD system   flytande och det shuntar ur den tank du eldat upp vid behov via 0-10v.  Inga konstigheter alls. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett STD system   flytande och det shuntar ur den tank du eldat upp vid behov via 0-10v.  Inga konstigheter alls. 

Jo, hehe, det enda som krävs är ett litet larm som piper och meddelar att nu orkar inte VP:n längre, dags att elda!
Om acktanken skulle råka vara kall när det är dags för tillskott och shunten öppnar så blir det inte så kul, då kyler acktanken ner radiatorerna istället.

Och att elda så att acktanken är varm utifall det skulle behövas och det sen inte behövs tillskott är kanske inte så jättekul eller?
När man eldar så vill man väl att värmen kommer ut i huset oavsett om tillskott behövs eller inte, tror jag?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Inga problem att fixa ett sÃ¥nt larm.  Och skulle tanken vara kall sÃ¥ startar ju elspets,  sÃ¥klart.

Då funkar allt som man vill och vill man elda så är det bara att göra det. Barnlek.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Ett STD system   flytande och det shuntar ur den tank du eldat upp vid behov via 0-10v.  Inga konstigheter alls. 

Kan inte säga att jag är helt med där, har garanterat att göra med att jag är totalt nybörjare på de här ;)

Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Med STD  sÃ¥ menar jag bara att det är en standard inkoppling.  Inga konstigheter av ngt slag. Jag sysslar mest med en viss tillverkare av värmepumpar. Och en av deras STD lösningar för detta är att.  Koppla en LV mot din tank, köra med flytande kondensering ( du mÃ¥ste ha en VVB för varmvatten, om du inte köper en vp med inbyggd sÃ¥dan) fast är inte att rekommendera.
Sedan så eldar du upp din tank vid behov, skulle du glömma eller inte orka så startar elspets Thumbsup

De flesta tillverakre borde ha en liknande STD lösning,

Sedan finns det många andra alternativa lösningar, beroende på vad du vill ha och vad det får kosta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!