Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?  (läst 6336 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CrossOver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« skrivet: 05 september 2010, 09:18:57 »
Bakgrund
Har en NIBE 1245 installerad i en stuga där jag vill kunna dra ner temperaturen till 13-15 grader när man inte är där.

I normalfallet kör jag med värmekurva 9 med förskjutning -5 för att få rumstemp kring 20 grader. Skulle jag då vilja minska ner rumstemperaturen ca 5 grader skulle jag behöva förskjuta kurvan till -15 men eftersom man bara kan förskjuta i intervallet +10 till-10 går inte det.

Alternativ
En lösning skulle kunna vara att ändra till en lägre kurva med en positiv förskjutning så att det finns utrymme för att förskjuta kurvan -10 steg men det skulle ju innebära att det troligtvis blir för kallt inne när det blir kallt ute eftersom lutningen minskar på kurvan.

Ett annat sätt är att snickra ihop en egen kurva med samma lutning som 9 men som är förskjuten enligt mina önskamål så att man enkelt bara man lägga in en förskjutning på -10 när man inte ska vara i stugan. Känns dock inte så lockande just nu om det skulle finnas något bättre sätt.

Ett tredje alternativ är att aktivera rumsgivaren och därefter ställa in önskad temperatur på mellan 13-15 grader. Men min fråga då är hur gör pumpen i detta fall? Minskar den förskjutning på kurvan? Och om så är fallet kan den då själv ställa om så att kurvan blir mer förskjuten än i intervallet +10 till -10 området? Eller kör den på den ursprungliga kurvan och bara sköter regleringen genom att styra hur ofta det ska skickas ut värme i radiatorkretsen?


Vad är det bästa ur sett från driftekononomisk synvinkel?


Utloggad gunnarb

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« Svar #1 skrivet: 05 september 2010, 17:28:40 »
Hej
Jag är inte helt säker på hur 1245:an gör, men på min 1110 (och Nibe gör ungefär lika på alla modellerna) så går det till på följande sätt:
För varje grads avvikelse mellan rumstemperatur och inställd temperatur på rumsgivaren, så justeras framledningstemperaturen med tex 4 grader (kan på min ställas imn mellan 0 och 6 grader per grads avvikelse, men jag har för mig att man på senare modeller bara kan ställa in upp till 4 grader).
Om du tex vill ha 13 grader i rummet, så ställer du in rumsgivaren på denna temperatur (man måste kolla på pumpdisplayen för att få rätt temp). Om det då är 20 grader i rummet så sänks den framräknade framledningstemperaturen med 7x4=28 grader, vilket gör att ett eventuellt gradminutunderskott snabbt byts i ett överskott och pumpen stannar en längre tid och förmodligen ända tills dess att rumstemperaturen börjar närma sig de inställda 13 graderna. Först när rumstemperaturen går under 13 grader så börjar denna mekanism att öka den framräknade framledningstemperaturen. När man tex har kommit ner till 12 grader så ökas framledningstemperaturen med 1x4=4 grader och ett gradminutunderskott uppstår igen och pumpen startar såsmåningom.
För mig fungerar detta utmärkt och jag brukar ha en temperaturavvikelse mot den inställda temperaturen på under 1/2 grad. Jag har då ställt in innegivarens påverkan på framledningstemperaturen på maxvärdet 6 grader på avvikelsegrad och det använder jag även för att hålla rätt rumstemperatur vid stark solinstrålning eller kraftig blåst (som påverkar mitt inte helt täta hus.
Det som jag dock inte gillar med Nibes rumsgivare är dels att man inte på givaren kan se vilken temperatur som man har ställt in, utan måst knata ner till pumpen för att kolla displayen (man lär sig dock efter ett tag hur man skall ställa vredet för olika temperaturer), dels att den har så stort temperaturinställningsområde att minsta lilla felinställning ger en eller flera graders fel(även detta går att lära sig att hantera men det finns ingen annan i mitt hushåll än jag som kan ställa in rumsgivaren rätt.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad gunnarb

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« Svar #2 skrivet: 05 september 2010, 17:42:20 »
Komplettering avv mitt förra svar.
Man kan se denna funktion som att pumpen kör med olika förskjutning av den inställda kurvarn, beroende på hur stor avvikelsen är mellan rumstemperatur och inställd temp.
Tex inställd temp=15, verklig temp= 20 ger en extra förskjutning av kurvan med minus 5x4=minus 20 grader (utöver den redan inställda förskjutningen)
inställd temp =20 och verklig temp = 18 ger en extra förskjutning av plus 2x4= plus 8 grader
osv (förutsatt att man ställt in rumsgivarens känslighet på 4 grader per avvikelsegrad; ställs in  i någon av pumpens inställningsmenyer)
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad CrossOver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« Svar #3 skrivet: 05 september 2010, 20:11:49 »
Tack för svaret.
Så det är alltså så att man får en ökad förskjutning från vald värmekurva när använder en rumsgivare. Trodde eventuellt att pumpen körde efter uppsatt kurva och förskjutning och därefter reglerade rumstempen genom att stänga av flödet till radiatorerna ifall man skulle ha en sänkning. Tänkte att det skulle vara någon nackdel med givaren aktiverad eftersom det verkar vara så många som är emot att man ska använda en aktiverad rumsgivare om man läser inlägg i andra trådar. Blir det mindre ekonomiskt att använda givaren än att alltid låta pumpen köra efter inställd kurva? Eller är det bara så att man bör köra utan givaren aktiverad bara för att se att man har så rätt grundinställning som möjligt och därefter spelar det ingen roll om man kör med givaren eller inte?

Rumsgivaren som följer med 1245 är av sådan typ att man inte kan ändra temperaturen vid givaren utan man får göra det vid pumpen. Så det problemet kommer jag inte att ha. På 1245 kan man styra framledningstemperaturen i med en faktor som ligger i ett intervall om 0.2 till 3.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« Svar #4 skrivet: 05 september 2010, 21:53:30 »
Tack för svaret.
Så det är alltså så att man får en ökad förskjutning från vald värmekurva när använder en rumsgivare. Trodde eventuellt att pumpen körde efter uppsatt kurva och förskjutning och därefter reglerade rumstempen genom att stänga av flödet till radiatorerna ifall man skulle ha en sänkning. Tänkte att det skulle vara någon nackdel med givaren aktiverad eftersom det verkar vara så många som är emot att man ska använda en aktiverad rumsgivare om man läser inlägg i andra trådar. Blir det mindre ekonomiskt att använda givaren än att alltid låta pumpen köra efter inställd kurva? Eller är det bara så att man bör köra utan givaren aktiverad bara för att se att man har så rätt grundinställning som möjligt och därefter spelar det ingen roll om man kör med givaren eller inte?

Rumsgivaren som följer med 1245 är av sådan typ att man inte kan ändra temperaturen vid givaren utan man får göra det vid pumpen. Så det problemet kommer jag inte att ha. På 1245 kan man styra framledningstemperaturen i med en faktor som ligger i ett intervall om 0.2 till 3.

Det är precis tvärtom att man ska ha rumsgivaren aktiverat, men det är rätt att man ska ha så rättinställning som möjligt först innan man aktiverar rumsgivaren.
Jag själv har inte Nibe men har rumsgivare på min VP inställd på maximum givarpåverkan och kan instämma med gunnab att det fungerar perfekt.
Annars missar man ”gratis” värme från sol, bakning, TV mm.
 
« Senast ändrad: 05 september 2010, 21:56:16 av Remo »

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
SV: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« Svar #5 skrivet: 05 september 2010, 22:12:45 »
Du har en funktion som heter semesterinställning på din pump, använd den. Jag använder den när jag kallställer vårt hus när vi inte är här på delar av vintern. Innetemp ligger på 12-13 grader. Dessutom kan du då enkelt stänga av VV-produktion. Fördelen också är att du kan schemalägga din återkomst om du vet när du ska till stugan igen så den är varm o skän när du kommer dit.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad CrossOver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2010, 07:32:10 »
Du har en funktion som heter semesterinställning på din pump, använd den. Jag använder den när jag kallställer vårt hus när vi inte är här på delar av vintern. Innetemp ligger på 12-13 grader. Dessutom kan du då enkelt stänga av VV-produktion. Fördelen också är att du kan schemalägga din återkomst om du vet när du ska till stugan igen så den är varm o skän när du kommer dit.

Upplever du att pumpen har svårt att klara sig utan tillskott när du ställer om till normalläge efter att ha legat på 12-13 grader? Kan ju hända att tillskottet går in när man höjer så pass mycket mitt i vinter.

Jag har SMS funktionen installerad så jag hade tänkte att höja i lämpliga intervall under ett par dagar innan man kommer till stugan, så att pumpen ska få chans att klara det utan tillskott. Men behövs det inte så är det onnödigt jobb. Fördelen med semesterläge är ju som du sa att man då även kan stänga av vv produktion. Har inte provad att köra någon vinter ännu eftersom anläggningen är nyinstallerad.

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
SV: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« Svar #7 skrivet: 06 september 2010, 11:10:34 »
Det ligger lite grann i sakens natur att eltillskottet går in eftersom du får ett väldigt stort gradminutsunderskott när du ändrar önskad inomhustemperatur från 12-13 grader till 20 eller mer. Vid den tidpunkt som värmen ska höjas så kanske framledningstempen på ett ögonblick ska upp 20 grader till eller mer och då tickar gradminuterna snabbt ner och eltillskottet går in.

Jag har inaktiverat eltillskottet eftersom pumpen klarar husets behov utan det, du borde kunna göra det också - pumpen lär ju klara 12-13 grader även när det är som kallast - dock får du ju ingen backup om något skulle gå fel med pumpen.

Om du inte vill inaktivera eltillskottet kan du ju ändra vid hur stort gradminutunderskott eltillskottet ska gå in - men jag tror inte det räcker för din del för att slippa eltillskottet inför en "uppvärmning".

Du kan också - men jag vet inte om det hjälper dig i denna situationen schemalägga blockering av eltillskottet.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad turbonezze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 Regleringsproblem - Aktivera innegivaren?
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2010, 20:35:42 »
Men om de är 25 grader kallt ute och man inte är hemma vad händer då om pumpen stannar pga ett fel?
Om elpatronen är avstängd fryser kanske nått sönder?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!