Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Is under ECO Air  (läst 4058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Is under ECO Air
« skrivet: 19 september 2006, 12:08:19 »
Hej. *vinkar*

Finns ett ämne vet jag om detta men tänkte ta upp det igen.
Det är ju ändå ett broblem som säkert många har.
Tänkte koppla in ett relä till polklockan i pumpen så att en värme kabel startar när avfrostningen går in,sedan är kabeln aktiv i ca 15-20 min.
Tillverkar en uppsamlings låda under pumpen som sedan leds iväg till en dagvbrunn via ett rör.
Ett annat förslag är att ta ett ventrör från frånluftsventilationen på huset och leda ut detta under pumpen, men vet ej om detta funkar, i praktiken så skulle då ca 20 ggr luft blåsa ut där och så sätt hålla isfritt.

Är det några som har löst detta på ngt annat sätt eller har tipps på detta eller synpunkter så svara gärna.

P.S   vill bara nämna att jag är klart nöjd men min installation av  Eco Air och Eco El, Har sänkt mina uppvärmnings kostnader med ca 65% mot den gamla oljepannan. Thumbsup
Bästa investeringen hittills.
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Is under ECO Air
« Svar #1 skrivet: 19 september 2006, 14:54:37 »
Hej själv *vinkar*

Själv brukar jag gå ut och hacka bort isen någon gång då och då. Jag upplever det inte som ett stort problem att göra detta manuellt.

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad pibevärme

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Is under ECO Air
« Svar #2 skrivet: 19 september 2006, 16:05:50 »
Har just packat upp en Ecoair 105. Skall placeras på ett plant garagetak. Fundera på att göra som du beskriver.
Tänker dra rör från "avfrostnings kärlet" genom vägg till inomhusavlopp.
Hur stort kärl har du? Antar att kondesvattnet kommer ut i de 6 hålen under 105:an.
Effekt på värmekabel?
Häls/Bertil ???
1 1/2 plan kedjehus 140 kvm, byggår -67, Stockholm.
Nu olja, i morgon CTC Ecoair 105 med EcoEl

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: Is under ECO Air
« Svar #3 skrivet: 19 september 2006, 22:51:34 »
Jag har gjort en uppsamlings låda av en gammal diskbänk (ville ha rostfritt) ifrån den leds vattnet in i källaren och ner i avloppet. För att inte det hela skall frysa ihop har jag en 2 meterlång värmekabel som går i slangen ut till lådan där den går i en slinga. Dessutom är lådan isolerad på utsidan med 3 cm frigolit. Det hela fungerade mycket bra förra vintern. Dock drar kabel lite ström 60 watt som gick hela vintern när det var under +-0 grader. Min beräkning är att den förbrukar ca 1,5 kWh per dygn. Knappt värt besväret att bygga styrsystem för att få ner gång tiden på värmekabeln.
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad pibevärme

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Is under ECO Air
« Svar #4 skrivet: 20 september 2006, 14:24:18 »
Tack Urban
Låter bra, undrar bara om "disklådan" skall gå under hela Ecoair, eller räcker det med högra sidan?
Häls/Bertil
1 1/2 plan kedjehus 140 kvm, byggår -67, Stockholm.
Nu olja, i morgon CTC Ecoair 105 med EcoEl

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Is under ECO Air
« Svar #5 skrivet: 20 september 2006, 16:05:45 »
frågan är om det behövs? för mig har det hänt 1 gång att isen nådde ända upp till V-pumpen,
då var jag borta 2veckor och kom hem så hade det snöat 50cm och blåst så att det var stora drivor upp mot pumpen. Det tog 1.5 månad innan det blev + ºC så isen smälte bort men den gick bra ändå. Då hade det snöat och blåst så det hade drivit snö ända upp till taket på bilen.
SÃ¥ för min del är inte isen nÃ¥t problem, bara om det kommer mycket snö och lägger sig under pumpen och sen droppar vatten pÃ¥ det,  dÃ¥ blir det en jävla kaka. huvuddunk
Efter den incidenten brukar jag skotta bort snön runt omkring när man ändå är ute och skottar. Sen har isen aldrig varit i närheten av pumpen.
Det är klart är man borta längre perioder på vinter halvåret och ingen är hemma så kan det vara en bra ide uppvärmd trågvärme..........
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad skånebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Is under ECO Air
« Svar #6 skrivet: 28 september 2006, 22:19:54 »
Leverantörerna säger att det bara är att man bara skall gräva ut under och lägga makadam. Någon som provat? funkar det?
tegelhus  byggÃ¥r 1926+1970. 1,5plan 126kvm+ källare(18grader) 100kvm. Nu olja -förbrukn. 3,5 kubik. Stora gammeldags element+ 70 tals. tvÃ¥rörs, framledning högtemperatur. 4 pers.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Is under ECO Air
« Svar #7 skrivet: 29 september 2006, 15:15:56 »
Leverantörerna säger att det bara är att man bara skall gräva ut under och lägga makadam. Någon som provat? funkar det?

Ja det är så man brukar göra, och det funkar för det mesta bra.. visst fryser det ibland till is men det är normalt inte i så stora kvantiteter så det blir problem...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad oehlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Is under ECO Air
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2006, 20:52:03 »
Så här har jag förhoppningsvist löst hanteringen av avfrostningsvattnet.
Markbrunn (100*10*10 cm) kopplad till ett dagvattenavlopp ( 200 kr på byggvaruhusen).
2 m värmekabel instucken i avloppet samt "najjad" till gallret.
Klarar inte av att lägga in en bild här men har lagt in en i "Bildgalleriet"

:-)Göran

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Is under ECO Air
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2006, 08:15:29 »
Jag har inte hunnit utvärdera min ecoair avseende is ännu, men jag har 5 st panasonic luft/luft på tre olika hus. Endast ett av dem har trågvärme inkopplat, men det ligger 50 meter från atlantkusten, så det är litet fuktigare där.

Jag har följande erfarenhet och uppfattning:

Tillför ingen extra energi, det kostar pengar och är en tekniskt osnygg lösning.
Om det inte tränger in vatten i huset vår och höst, så gör det det inte under frostsäsongen. När isen sedan smälter är det som vanligt, dvs vår/höst.
Om det bildas is upp till maskinen, får man hacka loss den. Sätt gärna maskinen höre upp. (fast det är ju lättare för en som sitter på väggkonsol, än står på fundament).
Ställ aldrig maskinen så vattnet måste ledas bort i rör och kanaler. En sådan anläggning kan man inte åka på semesterifrån utan tillsyn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!