Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla för VV  (läst 1594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Koppla för VV
« skrivet: 06 januari 2012, 11:57:16 »
Jag står fortfarande & stampar ang inst av bergvärme. Det lutar nog åt att det blir så.
Jag kommer att ha kvar vedpannan med tankarna så att man kan elda vid behov/lust.
BV kommer att jobba mot rad-kretsen enbart så mina tankar kommer vara kalla (18 ºC) om jag inte eldar.
Min fråga, när jag nu elda så vore det ju trevligt om det även avlastade tappVV.
Kan jag låta BV få sitt kalla vatten från slingan i ack-tanken, dels så förvärmer jag alltid vattnet från ca 4 ºC till knappt 20 ºC, eldar jag så matar jag ju in 80 ºC i BV beredaren, då är det ju upplagt för lååångdusch.

Riskerar jag legionella eller något annat tok på detta sätt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla för VV
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2012, 12:26:00 »
SÃ¥ skulle jag gjort med om jag hade en slinga i acktanken men jag har en beredare och dÃ¥ funkar det inte  huvuddunk Fast jag brukar använda beredaren ibland när jag fyller badtunnan pÃ¥ 2m3 för det fixar inte Niben.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Koppla för VV
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2012, 20:07:00 »
Kan det bli så att BV larmar om högtemp om jag har eldat? Den kanske inte gillar att få in säg 80 ºC??

Finns det några andra nackdelar som jag inte tänkt på?

Det är en Thermia diplomat det är tal om.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla för VV
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2012, 21:50:29 »
Bra fråga men om det är så får du klämma dit en blandningsventil före vp men tror inte vp larmar på hög vv temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Koppla för VV
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2012, 11:33:22 »
Så här har jag gjort för att det ska fungera hos mej. Kanske det kan hjälpa dig lite grann.
Har hängt har pÃ¥ forumet ,som gäst ca2 Ã¥r, innan jag blev medlem ,  jag ville vara förberedd och lite mer pÃ¥läst innan jag skaffade en egen vp. Det finns en enorm kunskap pÃ¥ detta forum ,tack alla ni som hjälper oss med div problem och lösningar. Efter att ha läst mÃ¥nga trÃ¥dar som rör värmepumpar. SÃ¥ ville jag bygga en anläggning som är helautomatisk ,Vedpanna och Vp ihopdockad. Efter som jag redan har en vedanläggning sÃ¥ utgick jag frÃ¥n den och sÃ¥ här blev det.

När vp gÃ¥r är magnetventilen pÃ¥ tankreturen mot pannan stängd mellan tankarna och Vx vent är mot vv  frÃ¥n vp vvb och magnetventilen pÃ¥ vp retur öppen. När jag börjar att elda och laddomaten börjar att  ladda tankarna (2st). När en temp pÃ¥ 36gr uppnÃ¥s där termostaterna sitter, sluter en av termostaterna kretsen EVU STOPP  till  vp och den slutar att gÃ¥. Vid 37gr växlar den andra termostaten sÃ¥ att magnetventilen pÃ¥ tankreturen mot pannan öppnar,sÃ¥ att alla tankar kan laddas.Och Vx vent växlar  vv frÃ¥n acctank vvb, och magnetventil pÃ¥ vp retur stängs. Nu är det bara att elda i pannan sÃ¥ länge man vill.  När sedan temperaturen i tankarna sjunker och termostaten som är ställd pÃ¥ 37gr växlar tillbaka till sÃ¥ att magnetventilen pÃ¥ acctank retur mot pannan stänger  mellan  tankarna .Och magnetventilen pÃ¥ vp retur öppnas. Vx vent växlar till vv frÃ¥n vp vvb .Vid 36gr öppnar den andra termostaten kretsen till EVU STOPP och vp tar över driften. Funkar klockrent det som är viktigast är att ställa in termostaterna pÃ¥ rätt temp sÃ¥ ett evu stoppet inträffar nÃ¥got före innan magnetventilen till vp retur stängs. Jag säger inte att det här är för alla. Men det kan ge en vägledning till dom som har en liknande anläggning och vill göra nÃ¥got liknande.

Jag har en Thermia diplomat 10kw Ã¥rgÃ¥ng 2003. Den har jag flyttat ut framlednings givaren till, utgÃ¥ende rör frÃ¥n tank mot shunt . Och returgivaren till tanken där rad retur är ansluten.   Jag har en liten el vvb inne i huset (17m kulvert ) sÃ¥ jag har vv direkt och inte mÃ¥ste spola en massa. Jag har modifierat vp sÃ¥ att den interna cp inte ska gÃ¥, när kompressorn inte gÃ¥r. Det är för jag har en annan extern cp som driver utgÃ¥ende rad krets.

All modifiering som jag har gjort på pumpen har jag gjort för att mitt värmesystem ska bli så bra som möjligt för mej. Och att min vp saknar vissa saker i sitt styrsystem som jag ville ha.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Koppla för VV
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2012, 21:37:58 »
Nu kommer jag troligtvis att köra med pumpen så mycket det bara går så jag tror inte jag kommer lägga ned den tiden just nu på att försöka göra allt automatiskt, även om det låter himla kul! Thumbsup

Men tror ni att det är en bra ide att koppla som jag nämnt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!