Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av golvvärme pÃ¥ övervÃ¥ning- Pumpen gÃ¥r hela tiden  (läst 11361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MaZ73

  • Gäst
Hej, känner att jag måste få råd kring min installation, följande gäller kring utrustningen: IVT GL HT+C9, Volymförstorare IVT 120L, 4 anslutningar./ 220 m brunn

Har haft anläggningen igång sen 2009 med golvvärme på nedre plan , ca 120 m2. Klarar att hålla ned till -35° bara på pumpen, inkommande alltid på plus vintern igenom och delta t inkommande 3°/ delta t till volumförstoraren +6,5°. Kör med strypreglering i golvärmen efter råd här på forumet. Har varit helnöjd=låg förbrukning.

Nu till problemet, vi renoverar hela huset (vilket ju i sig är ett problem) och har nu efter 3 Ã¥r satt igÃ¥ng golvvärmen uppe, dvs ca 120 m2 till, teoretiskt skall detta ge  ca 30% mer effektbehov för huset. Har märkt att nu när det börjar bli kallt (-5 - -10) sÃ¥ gÃ¥r pumpen mkt längre och orkar knappt upp i temperatur. ÖvervÃ¥ningen är inkopplat med t-rör och egen pump frÃ¥n volymförstoraren. Stänger jag av pumpen till övervÃ¥ningen uppnÃ¥s snabbt rätt temp i volymförstoraren och pumpen slÃ¥r av. Den teori jag har är att flödet ur volymförstoraren blir för stort, vilket dÃ¥ gör att pumpen mÃ¥ste värma upp "allt" vatten i slingorna och inte bara "ladda" volymförstoraren (returgivaren GT 1 sitter längst ned i volymförstoraren och kan vara upp till 0,5° lägre än GT9 värmegivare in). FrÃ¥gan är hur man fÃ¥r bukt med detta, skall jag strypa slingorna sÃ¥ mycket som möjligt eller skall jag prova att minska differanstempen (start -stop av pump) idag ställd pÃ¥ 5 grader eller vad gör man..

Tacksam för all hjälp i ämnet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Dom flesta brukar vara glad att man får långa gångtider på pumpen så länge du håller rätt temp inne är det ju bara bra tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför kan du inte prova och köra några dagar utan den extra CP:n
och se vad som händer.
Som jag har förstått så går nedre plan enbart med den interna CP:n.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Varför kan du inte prova och köra några dagar utan den extra CP:n
och se vad som händer.
Som jag har förstått så går nedre plan enbart med den interna CP:n.

Tänkte just fråga hur det ser ut till undre golvvärmen?
Har den egen cirkpump?
Annars blir det knas med bara extern cirkpump till ena fördelaren och inte till den andra.

Har båda fördelarna egna cirkpumpar så handlar det om att ställa in shunten (eller öppna bypassen) på övervåningen så den tar mindre andel vatten från volymtanken och återcirkulerar större andel vatten från returen från golvvärmeslingorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

MaZ73

  • Gäst
MaZ73
SV: Inkoppling av golvvärme på övervåning- Pumpen går hela tiden
« Svar #4 skrivet: 06 november 2012, 22:58:57 »
Hej, den nedre slingan har en egen pump. Som jag förstÃ¥tt det sÃ¥ är volymförstoraren ett kärl med 4 anslutningar(in-ut vp och in-ut slingor) som gÃ¥r rakt in i kärlet pÃ¥ lite olika nivÃ¥, därför krävs det externa pumpar till slingorna. 
Jag har ingen shunt och när jag tänker efter ingen bypass heller, mer än att jag har konstant flöde genom alla slingorna. (strypreglerat) tror den nya pumpen de installerade var steglös så man kanske sänka den för att inte få för högt motstyck, men samtigt skall man väl inte ha för högt delta t heller?

De lär ju visa sig men känslan är att det i nuläget kommer att ta stopp vid -15 grader (pumpen går hela tiden) och att det blir eltillskott hela vintern, och mycket mer än 30% högre förbrukning, vilket ju inte var meningen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du ingen shuntning på övre golvvärmen så blir det problem att fördela värmen 70/30% mellan undre/övre golvvärmen.

Visst kan du strypa flödena (eller sänka farten på cirkpumpen) till övre golven men då kan det bli ojämn värme i golven. Men innan du bygger om grejerna så prova med detta ändå och se om det blir bättre. Du kommer annars troligen få rejält varmt uppe när det blir lite kyligare ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Nu till problemet, vi renoverar hela huset (vilket ju i sig är ett problem) och har nu efter 3 Ã¥r satt igÃ¥ng golvvärmen uppe, dvs ca 120 m2 till, teoretiskt skall detta ge  ca 30% mer effektbehov för huset.

30 % mer effektbehov, vad är det som stöder den siffran? Den verkar för låg. Den innebär att uppvärmningen av undervåningen skulle kräva 77 % av totala värmebehovet för uppvärmning.

 
Hej, den nedre slingan har en egen pump. Som jag förstÃ¥tt det sÃ¥ är volymförstoraren ett kärl med 4 anslutningar(in-ut vp och in-ut slingor) som gÃ¥r rakt in i kärlet pÃ¥ lite olika nivÃ¥, därför krävs det externa pumpar till slingorna. 

Har jag förstått anläggningens uppbyggnad rätt skall flödet genom värmepumpen vara högre än flödet genom golvvärmeslingorna så att gränsskiktet mellan varmt och kallt vatten i tanken vandrar uppåt när värmepumpen står still och nedåt när den går. Är flödet genom golvvärmeslingorna för högt kommer det varma vattnet från värmepumpen att blandas med svalt returvatten från golvvärmeslingorna och det blir en temperaturskillnad mellan varmt vatten från pumpen och det som går ut till golvvärmeslingorna. Det sänker verkningsgraden eftersom pumpen får arbeta vid onödigt högre temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MaZ73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej och tack för synpunkterna.

Jag var slarvig med % en, det skall vara av och om jag tänker efter så kan det ha varit 35% (datorn där jag hade beräkningen på har kraschat), dvs ca 65/35 fördelning av effektbehovet.

Shuntning av den övre slingan lÃ¥ter ju verkligen vettigt och jag blir irriterat att installatören inte nämnde ett smack ang. detta, samma installatör har installerat pump/volymförstorare och hela tiden vetat att det skall dras upp värme pÃ¥ övervÃ¥ningen.  Har provat att dra ned flödet nÃ¥got i slingorna, kvarstÃ¥r att se om det blir nÃ¥gon skillnad.

Om man antar att jag trots allt behöver större flöde i slingorna än vad pump slingan ger vad gör man då? Går det öka hastigheten på pump slingan (delta t lär ju gå ned från de ca 6,5° jag har idag) och bibehålla verkningsgraden?
IVT C9 HT+, 220 m borra, 240m2, 2-plan. Helrenovering pågår.
Ort: Byske, Västerbotten

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det går att öka hastigheten på cirkulationspumpen, ändringen i verkningsgraden vid deltaT på 5 grader blir inte stor. Den kanske rentav blir högre. Men varför skulle det behövas högre flöde i slingorna än vad värmepumpens cirkulationspump ger? Blir det verkligen problem med 6,5 graders temperaturdifferens över golvvärmeslingorna?

Den teori jag har är att flödet ur volymförstoraren blir för stort, vilket då gör att pumpen måste värma upp "allt" vatten i slingorna och inte bara "ladda" volymförstoraren (returgivaren GT 1 sitter längst ned i volymförstoraren och kan vara upp till 0,5° lägre än GT9 värmegivare in). Frågan är hur man får bukt med detta, skall jag strypa slingorna så mycket som möjligt eller skall jag prova att minska differanstempen (start -stop av pump) idag ställd på 5 grader eller vad gör man..
Temperaturskillnaden pÃ¥ 0,5 grader beror troligen pÃ¥ att givarna visar olika. Är det för högt flöde genom  slingorna skall temperaturerna som visas av GT1 och GT9 vara lika.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eftersom volymförstoraren är kopplad som arbetstank så kan du ha termostaterna aktiva på övervåningen.
En slinga ska dock vara öppen så att pumpen inte går mot stängda ventiler, det funkar även med överströmsventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MaZ73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Igår kväll hittade jag ett del-fel iallafall, rörmokaren måste ha fastnat i sladden till GT1 givaren, för givaren var lös och inte helt inne i röret. Har pillat dit den igen med kläm-bläcket och nu sitter den förhoppningsvis. GT1 följer med GT9 bättre än förr och pumpen slutar gå ibland iallafall. (som jag förstår bestämmer GT1 helt när pumpen slår av).

Nu sista körningen var dock GT1 ca 0,3°C kallare än GT9. Tidigare har dessa alltid följt varandra eller till och med att GT1 har varit varmare i slutet av körningarna. Jag provade att slå av cirkulationspumpen till övervåningen och redan efter nån minut så följde GT1 och GT9 varandra precis.

Bifogar en sprängskiss på volymförstoraren, såvitt jag förstår borde väl GT1(M1 på bilden) vara varmare än GT9 (som tas från returen, R1 på bilden) då GT1 den sitter högre upp än returröret till VP?? Kanske har jag för liten volymförstorare och nu då jag har större uttag ur den blir det störningar på gränsskiktet mellan varmt och kallt?. Alternativt att jag ökar hastigheten på cirkpumpen till VP, för att så att säga suga upp det kalla vattnet direkt till VP?

Det går att öka hastigheten på cirkulationspumpen, ändringen i verkningsgraden vid deltaT på 5 grader blir inte stor. Den kanske rentav blir högre. Men varför skulle det behövas högre flöde i slingorna än vad värmepumpens cirkulationspump ger? Blir det verkligen problem med 6,5 graders temperaturdifferens över golvvärmeslingorna?
Temperaturskillnaden pÃ¥ 0,5 grader beror troligen pÃ¥ att givarna visar olika. Är det för högt flöde genom  slingorna skall temperaturerna som visas av GT1 och GT9 vara lika.

 



Jag kanske var otydlig där, menade delta T över VP och om verkningsgraden försämras om den skulle bli lägre i och med att man ökar flödet.

Eftersom volymförstoraren är kopplad som arbetstank så kan du ha termostaterna aktiva på övervåningen.
En slinga ska dock vara öppen så att pumpen inte går mot stängda ventiler, det funkar även med överströmsventil.

Jag har inte köpt några termostater då det har fungerat så bra med att stryp reglera på bottenvåningen. Däremot känns det ju som att man minst skulle ha haft en shunt för slingan på övervåningen. Det står till och med så i i installationsmanualen till volymförstoraren (IVT) och jag ångrar att jag inte engagerade mig mer och lät installatören få fria tyglar..skall nog ringa ett samtal till dem till veckan..
IVT C9 HT+, 220 m borra, 240m2, 2-plan. Helrenovering pågår.
Ort: Byske, Västerbotten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Man ska nog inte hänga upp sig på värdena som givarna visar på tiondelen, noggrannheten på dessa är inte så bra.
Och om tanken är rätt inkopplad med returen till VP från botten av tanken (röret till höger i bilden) så är det i princip omöjligt att GT1 skulle kunna ha en lägre temp än GT9 i verkligheten.

Men det du bör ha koll på är tempskillnaden mellan GT8 och GT9 då värmepumpen går, kolla även av att de visar lika när kompressorn står och interna cirkpumpen är igång (du måste kanske ställa om interna cirkpumpen i kontinuerligt läge för att läsa av detta). Tempskillnaden GT8/GT9 bör ligga mellan 5-10 °C (7-8 °C är optimalt) då VP:n värmer huset.

Sen kommer skiktningen i tanken störas på grund av att golvvärmen har högre flöde, men det får man leva med då man har golvvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag får inte ritningen i mitten att gå ihop med de till höger och vänster. V1/V2 är till vänster och R1/R2 till höger men enligt ritningarna på ytterkanterna borde R1/R2 sitta mitt i burken tycker jag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Hej! Jag har ett liknande problem. Undrar om inte orsaken är densamma men symtomen annorlunda. I mitt fall handlar det om att jag inte fÃ¥r tillräckligt flöde till golvvärmen. I ditt fall är det nog sÃ¥ att inte flödet räcker mellan Vp och arbetstank. Ditt flödesbehov pÃ¥ dina 240kvm golvvärmen borde vara drygt 2000 l/h. Nominell flödeskapacitet pÃ¥ HT+9 är enligt IVT ca 1100 l/h (hur dom kan ha det  vetefan?). Personligen tycker jag att det är ursvagt av VP fabrikanterna att bygga pumparna med sÃ¥ klena ledningar i burkarna. Vid 2000 l/h ger det ett rör tryckfall pÃ¥ 1700pa/m vilket är ca 10 gÃ¥nger mer än man bör ha. Du borde nog bygga en schunt till den sekundära sidan av tanken. Styr den pÃ¥ kurva 2 och den primära sidan pÃ¥ kurva 1. I mitt fall kompliceras det med att jag har en kombiberedare med ytterligare 1 pump i. Ã… jag kommer inte överens med tanken att ha 3 pumpar i serie. Mitt problem finns i en annan trÃ¥d här pÃ¥ forumet. FÃ¥r se vad den leder. Slutar antagligen med att kombiberedaren Ã¥ker ut och ersätts med en arbetstank med vv-slinga i. 
« Senast ändrad: 12 november 2012, 11:23:20 av Perak »
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
1100 L/h och 9 kW effekt ger en temperaturhöjning på 7 grader och det är ungefär den differensen man vill ha över pumpen. Visst kan man dra upp flödet till 2000 L/h men då arbetar pumpen inte längre optimalt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!