Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspumpar pÃ¥ Atria 8  (läst 6978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Cirkulationspumpar på Atria 8
« skrivet: 29 oktober 2006, 17:19:25 »
Inför första vintern med pumpen undrar jag lite över vad man ska ha yttre cirkulationspumpen på. Både inre och yttre var inställda på max efter installationen. Resultatet var oljud i radiatorerna samt mycket lågt delta. Har numera 2:an på den inre men den yttre står fortfarande inställd på 3:an. Deltat till utedelen ligger på ca 4 grader när det är 6 grader ute. Kanske lite tidigt att kunna se på deltat nu när det inte blivit riktigt kallt men till utedelen borde det väl bara vara att ställa in ett standardläge. För Skåne, västkusten och ca 4 meter mellan pumpen och utedel, är det någon som vet vad den yttre cirkulationspumpen ska vara på?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Anders L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2006, 21:06:17 »
Hej Anders

Har dT 5 °C på brine vid +7 °C ute på en Atria 12:a med läge 3 vilket nog är ok.
Har för mig att effektstegen på brinepumpen ligger tätt.
Du kanske kan prova och minska ett steg, speciellt om Du har korta rör?

På den varma sidan är dT upp till 10 °C vid värmning av bara källare.
Atrian är ju inte känslig för låga dT i radiatorkrets pga av kylmedia R404A.

/Anders

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #2 skrivet: 01 november 2006, 18:12:43 »
Första kylan. 1 grad ute, brine ut -10, in -7. Cirkulationspump fortfarande på 3:an. Bör man ändra eller behålla den där?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Anders L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #3 skrivet: 05 november 2006, 16:51:01 »
Vid 0 °C har vi brinetemp. -11 / -6 °C på läge 3. Rörlängd ca 12+12 m.
Du kan nog sänka till läge 2 när Du bara har 3 °C dT.

Vilken kurva resp rumsfaktor har Du ställt in?

Du kan väl rapportera Din årsförbrukning på 1-års dagen.

/Anders

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #4 skrivet: 06 november 2006, 20:47:38 »
Kurva 38 och rumsfaktor är den högsta (4:an tror jag). Integral a1 pump 99, integral a2 TS 990. Stenhus med bristfällig isolering i väggar men lösullsisolerad råvind. 3 glasfönster och stora fönster ut mot havet. Innegivare monterad. Styret är mycket bra och håller temperaturen suveränt.

Att justera yttre cirkulationspumpen är nog inte möjligt utan att slå av huvudströmmen. Den sitter en bit in och man vill ju inte bränna några kretskort. Vad kommer förbättras respektive försämras med ett ökat delta? Någon som testat med olika? Kanske Thermia Support har något att lägga till? Det jag tänker på är om den kommer isa igen lättare med mindre flöde.

Annars har det varit kring minus 3 som kallast i år. Det blev lite TS tid då, kanske 30 minuter. Det svider men samtidigt visade kalkylen just att vid minus 3 skulle det börja krävas TS. Har gått igenom väderstatistik för just där vi bor och det ska inte behöva bli så många dagar men varje gång köldknäpparna kommer så kommer man gräma sig (innan alla förespråkare för hål i marken drar igång så kan jag säga att marken inte var lämplig för det...)

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #5 skrivet: 18 november 2006, 20:55:23 »
Har sänkt brine pumpen till 1:an. Det ger liiiite högre delta vid samma temperatur ute. Dock verkar det inte vara brine in som ökar utan brine ut som minskar. Vid identisk utetemp var det in/ut 4/0 med brine pump på 2:an och vid ändring till 1:an blev det 4/-1. Temperatur ute är hög just nu, 9 grader.

Är hög delta i sig bra eller är det bara brine in som ska vara så hög som möjligt, dvs 5/3 är bättre än 4/-1?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #6 skrivet: 19 november 2006, 09:55:52 »
Om utgående brine har högre temp så borde väl köldmediet haft möjlighet att värmas till högre temp.

... med risk för att jag har otur när jag tänker ...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #7 skrivet: 21 november 2006, 09:11:08 »
Brine in borde alltid vara så hör som möjligt, likaså att framledningstemp(värmekurvan) bör vara så låg som möjligt. Det är ju det som är själva grejen med vp. Jag har även skrivit om fläkthastigheten i en annan tråd här vilket borde ge högre temp in men kanske tänker jag helt fel.

I ditt fall hade jag kört på det läget på yttre cirkpumpen som ger högst brine in och brine dT får bli vad det blir.
Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #8 skrivet: 21 november 2006, 09:22:55 »
...
I ditt fall hade jag kört på det läget på yttre cirkpumpen som ger högst brine in och brine dT får bli vad det blir.
Ta ett ytterlighets case:
JättelÃ¥g hastighet ger hög brine-in temp, men väldigt högt deltaT? 
Och låg Brine-ut temp indikerar väl kallt ködmedie?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #9 skrivet: 21 november 2006, 11:35:41 »
...
I ditt fall hade jag kört på det läget på yttre cirkpumpen som ger högst brine in och brine dT får bli vad det blir.
Ta ett ytterlighets case:
JättelÃ¥g hastighet ger hög brine-in temp, men väldigt högt deltaT? 
Och låg Brine-ut temp indikerar väl kallt ködmedie?

DÃ¥ blir det lÃ¥gtryckslarm och ingen värme alls...  ;)

Nä men du har rätt i att man inte kan säga att brine in ska vara hög och dT får vara vad den vill, det måste givetvis vara inom rimliga värden. När det gäller luft/vatten vp speciellt vid kall utetemp så skulle jag gissa att man alltid ska köra yttre cirkpump på max vilket ger större mängd brine att jobba mot i varje ögonblick? Dock finns det säkert någon utetemperaturgräns när det är varmt där det blir ekonomiskt att sänka cirkpump hastigheten. Kan dock inte vara många kronor det gör i rena pengar.

Har man som AJ korta rör till utedelen och kanske inte så många böjar så kanske det går bra att köra med lägre hastighet generellt. Jag ändrar mig till att säga: kör på det läget på yttre cirkpumpen som ger högst brine in och där brine delta T blir 3-4 grader (eller vad som nu är optimalt för R4040A) :)

« Senast ändrad: 21 november 2006, 11:42:35 av LasseCB »
Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #10 skrivet: 21 november 2006, 13:45:01 »
...
Dock finns det säkert någon utetemperaturgräns när det är varmt där det blir ekonomiskt att sänka cirkpump hastigheten. Kan dock inte vara många kronor det gör i rena pengar.
...

Håller med, det är nog även en fråga om ljudnivå.
När det är varmare ute är det dessutom större chans att man vistas ut bredvid utedelen.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #11 skrivet: 24 november 2006, 20:04:44 »
Tack för all feedback   *vinkar*

Lasse, rören är korta, knappt 4 meter inkl flexslangarna vid utedelen. De är också raka utan någon böj på (förutom direkt inne vid pumpen, ett par krökar vid avluftningen bl a).

Jag kör vidare med 1:an på yttre cirkulationspumpen och delta är ca 4 grader. Som sagts tidigare så är brine in samma som vid 2:an men brine ut är ca 1 grader kallare. Vi får se hur det utvecklar sig när kylan kommer.

Jag har ocksÃ¥ fÃ¥tt svar frÃ¥n Thermia Support  Thumbsup. Enligt dem sÃ¥ ska man försöka hÃ¥lla delta kring 4 - 5 men det är tveksamt om 1:an hÃ¥ller när det blir kallare ute. Vi fÃ¥r se och jag Ã¥terkommer.

Anders
« Senast ändrad: 25 november 2006, 14:37:02 av AJ »
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar på Atria 8
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2007, 22:52:48 »
Vill bara förtydliga råd som jag fått av Thermia, redovisat i annan tråd. På Atria ska man använda högsta läget på cp på kalla sidan. Så liten delta som möjlig är det man är ute efter.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!