Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen  (läst 24643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #60 skrivet: 14 februari 2011, 23:31:56 »
Hej Thommy ! Menar du att ska försöka att koppla bort innegivaren hellt ? (i datorn väl?)
då blir det för mycke on/off har läst antydningar om ,eller ?
Klart ,kan försöka .MVH Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #61 skrivet: 15 februari 2011, 13:55:11 »
Hej ! Det är lättare tänkt är utförbart,skruva ned i.g till 0 C. går ej 10 grader den lägsta. Om det finns andra inställnings möjlighet eller sätt skall studera lite till ,jag är på språng dagen är för kort med sin 24 timmar. Här är nu 21 grader inne och -3 är ute.
Vad jag undrar över ? Zubadanens installations manual betecknar PUHZ-HRP.HA2.det finns ej i
Panelen ,där har man tagit HRP100, men HRP 100 hade den beteckningar för 16kw ,kanske fÃ¥r ej tillgÃ¥ng till vad HA2 Zubadan 2 har att erbjuda ?  Finns ngn som kan detta ?  Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #62 skrivet: 16 februari 2011, 11:47:06 »
Hej ! Det är lättare tänkt är utförbart,skruva ned i.g till 0 C. går ej 10 grader den lägsta. Om det finns andra inställnings möjlighet eller sätt skall studera lite till ,jag är på språng dagen är för kort med sin 24 timmar. Här är nu 21 grader inne och -3 är ute.
Vad jag undrar över ? Zubadanens installations manual betecknar PUHZ-HRP.HA2.det finns ej i
Panelen ,där har man tagit HRP100, men HRP 100 hade den beteckningar för 16kw ,kanske fÃ¥r ej tillgÃ¥ng till vad HA2 Zubadan 2 har att erbjuda ?  Finns ngn som kan detta ?  Marma

Menar du inte PUHZ-HRP100 YHA2 ?
Det är Zubadan oavsett endelsen. Det är just H:et i HRP som talar om att det är en Zubadan-utedel om jag inte fattat helt fel.

Jag kör med innegivare när det är kring 0 eller varmare. Mitt hus har inte så stort effektbehov då så det kan lätt bli mycket start/stopp. Därav rumsgivarstyrningen. Har du ett något större effektbehov än vad jag har kommer du inte få några problem alls om du kör via utegivare.
Ditt hus är bra mycket större så jag tror inte då får det problemet förrän vid ca +7 - +10.
Pumpen ger ju 4,5kW som minst.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #63 skrivet: 17 februari 2011, 22:59:35 »

Har sett när jag gjort uppföljningar hemma hos kunderna att dom verkar köra på Cirka V25 - H57.
Testa det Marma,verkar vara en inställning som ofta träffar rätt.
V25 för att få det lite varmare vid +grader,istället för att greja med pucklar..dom är man allergisk imot,nä en jämn och rak kurva är en bra kurva.
Har märkt att gången på VP:n blir så ojämn med "pucklar",försök att köra med så rak och fin som möjligt.
//Thommy Johansson
Hej Tommy ! Uppskattar din uppföljning och råd även i de andra trådar.
Jag har försökt och kommit så långt att V25-H55 ger mig den retur som sedan utan rumsgivare påverkan och innegivaren nedställd(10) har idag 21 C i vårt rum. Ute temp -3
kompr 3 som var verksam vid kl 20.00 Utan den velande som minus givar påverkan
troligen ställt till har en förbrukning minskat med 20 kw/24h =81kw
Kanske kommer att behöva justera sedan,det får vi se. Jag ville meddela mig och även seja
till de andra att huskurvan betydelse större än jag vågat föreställa mig hittils. Den är unik för just för din hus.Tack för omtanken /Marma Thumbsup
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
Till Alla Panel medverkande. Tack för all iaktagelse och hjälp som behövdes för att mogna till
och kunna som en >gör det självare> hitta den rätta ,för varje ,den unika ,vägen för att anpassa anläggningen till det bästa och komma underfund som man skulle vetat från början.
Jag är ej klar men ser lite klarare. Jag är nöjd med min Z16 och hoppas jag kan även i fortsättningen ,påstå det samma. Lycka till /Marma

Ps: jag återkommer i nya tråd.
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!