Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...  (läst 6049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Hej!


Fick en Zubudan 16kwh installerad förra vintern.  Nu när det är riktigt kallt cirka 20 -grader räcker inte värmen till.

Har en extra 6kwh elparton istallerad efter innedelen. Nu fÃ¥r jag slÃ¥ pÃ¥ den,,, Stä'llde den pÃ¥ 60 grader sÃ¥p nu är det varmt. Alla tre lägena pÃ¥ pumpen gÃ¥r plus steg ett och elpatronen. Innetempen är ställd pÃ¥ 20 grader... Tror vi har 15 grader pÃ¥ bottenvÃ¥ningen....  PÃ¥ övervÃ¥ningen är det varmt...   
Har ej gjort nÃ¥gra extra inställningar pÃ¥ manöverpanelen. Vad kan jag behöva ändra? Räcker det ej att ställa innetempen sÃ¥ sköter värmaren resten? Fördröjningen pÃ¥ elpatronerna är pÃ¥ 30 mion.  Tror elen slagit till cirka 14h detta halvÃ¥r enligt loggen. Har 1 1/2 plans hus byggt 1959  Källaren är isolerad med 120 frigolit. Källare och bottenvÃ¥ning pÃ¥ vardera 62 m2 och övervÃ¥ningen lite mindra p.g.a. snedtak...

När vi hade cirka 17 grader 163 kwh dygn inkl hushÃ¥llesl och nu när det var 20,4 hamnade förb  pÃ¥ 169...

12 grader kallt ute 114 kwh, 14,5- 147 kwh...

Alla element är av lÃ¥gtemp.  Dock inga termostater skulle kanske investera i det? 22 element. 22 mm rör som matning och resten 15... Tacksam för svar:

Hälsn Jan





Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 20:16:38 »
Det låter helt galet!
Om ditt system är av lågtemptyp så borde du inte ha något större tillskottsbehov.
Viken hastighet har du på cirkpumpen? Deltat över pumpen ska ligga på mellan 5 och 7 grader vid 45 grader framledning.
Termostater ska du absolut inte köpa. Men det är viktigt att justera in samtliga radiatorer så att temperaturdiffen mellan tillopp och retur är ca 5 vid 45 fram. Alltså ca 45-40 eller 45-38.
Se till att du har den diffen över ALLA radiatorerna. Annars kortsluter du systemet och höjer returtempen onödigt mycket. Ställ kurvan så lågt du kan. Prova att ställa kurvan på 45 vid -10 eller -15. Blir det kallt så höjer du.
Enbart pumpen ger dryga 11 kW vid - 15 och 45 grader framledning.

Att du skulle förbruka  8 (full kompressoreffekt)+3+6+6=23kW verkar ju helt galet!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 21:59:40 »
Hej!  Cirkpumpen i pannan gÃ¥r pÃ¥ max och pumpen i stora slingan gÃ¥r pÃ¥ max och den andra som betjänar tre mindre slingor gÃ¥r pÃ¥ läge ett av tre...

Gjorde aldrig någon kalibreringen av elementen, kan det vara felet?

FÃ¥r se om jag kan avbeställa beställningen av 22 termostater dÃ¥... För det funkar inte alls med dem?  

Tänkte att jag kunde reglera mer t.ex behöver jag inte ha så varmt på övervåningen och i källaren...

Hälsn Jan
« Senast ändrad: 02 december 2010, 22:01:23 av Mr-Maxi »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 22:12:24 »
Lågtemp bedyder väl att radiatorsystemet är dimensionerat för att klara sig med 55 grader varmt vatten vid DUT? Har du 60 grader redan nu så är det nog inget lågtemp-system... Vart i Sverige bor du?

Termostater skall man inte ha - Dom motverkar värmepumpen. Däremot måste man justera in radiatorerna så att man får lagom stor temperaturskillnad mellan fram- och returvattnet och så att inga radiatorer kortsluter.
Om du inte har gjort nån justering alls så skulle jag tro att det mesta vattnet går genom den första radiatorn på respektive slinga och direkt tillbaks till VP'n...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 22:36:01 »
Hej,

Enda gången jag haft motsvarande fel på pumpen dvs. att den jobbat som en tok var när rensilen var full med skräp, har du rengjort den på sistone?


Hej!


Fick en Zubudan 16kwh installerad förra vintern.  Nu när det är riktigt kallt cirka 20 -grader räcker inte värmen till.

Har en extra 6kwh elparton istallerad efter innedelen. Nu fÃ¥r jag slÃ¥ pÃ¥ den,,, Stä'llde den pÃ¥ 60 grader sÃ¥p nu är det varmt. Alla tre lägena pÃ¥ pumpen gÃ¥r plus steg ett och elpatronen. Innetempen är ställd pÃ¥ 20 grader... Tror vi har 15 grader pÃ¥ bottenvÃ¥ningen....  PÃ¥ övervÃ¥ningen är det varmt...   
Har ej gjort nÃ¥gra extra inställningar pÃ¥ manöverpanelen. Vad kan jag behöva ändra? Räcker det ej att ställa innetempen sÃ¥ sköter värmaren resten? Fördröjningen pÃ¥ elpatronerna är pÃ¥ 30 mion.  Tror elen slagit till cirka 14h detta halvÃ¥r enligt loggen. Har 1 1/2 plans hus byggt 1959  Källaren är isolerad med 120 frigolit. Källare och bottenvÃ¥ning pÃ¥ vardera 62 m2 och övervÃ¥ningen lite mindra p.g.a. snedtak...

När vi hade cirka 17 grader 163 kwh dygn inkl hushÃ¥llesl och nu när det var 20,4 hamnade förb  pÃ¥ 169...

12 grader kallt ute 114 kwh, 14,5- 147 kwh...

Alla element är av lÃ¥gtemp.  Dock inga termostater skulle kanske investera i det? 22 element. 22 mm rör som matning och resten 15... Tacksam för svar:

Hälsn Jan





Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #5 skrivet: 02 december 2010, 23:07:49 »
Hej!

Renssilen rengjord.  Brukar göra det tvÃ¥ gÃ¥nger om Ã¥ret...

NÃ¥gon kalibreing har jag inte gjort. FÃ¥r företa mig det imorgon dÃ¥...  Bor i Degerfors. Mitt emellan Karlstad och Örebro...

AjdÃ¥. Är det stkit med termostater?  Och jag som beställt 22 stycken...  Men om jag kalibrerar och sÃ¥dant har inte termostaterna nÃ¥n funktion?

Tänkte att det blir ofta varmt på övervåningen och då vore det bra om man kunde ställa visst gradantal där och i vissa rum i källaren där man ändå inte är...

Det var den extra elpatronen jag sställde på 55-60 grader för att få mer värme...

Alla element är Purmos kompaktradiatorer och överdimensionerade utifrån rumsstorleken. De flesta är dubbla.

Blir kanske bättre om jag får ett nytt styrkort?

Hälsn Jan

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #6 skrivet: 03 december 2010, 18:45:33 »
Hej!

Renssilen rengjord.  Brukar göra det tvÃ¥ gÃ¥nger om Ã¥ret...

NÃ¥gon kalibreing har jag inte gjort. FÃ¥r företa mig det imorgon dÃ¥...  Bor i Degerfors. Mitt emellan Karlstad och Örebro...

AjdÃ¥. Är det stkit med termostater?  Och jag som beställt 22 stycken...  Men om jag kalibrerar och sÃ¥dant har inte termostaterna nÃ¥n funktion?

Tänkte att det blir ofta varmt på övervåningen och då vore det bra om man kunde ställa visst gradantal där och i vissa rum i källaren där man ändå inte är...

Det var den extra elpatronen jag sställde på 55-60 grader för att få mer värme...

Alla element är Purmos kompaktradiatorer och överdimensionerade utifrån rumsstorleken. De flesta är dubbla.

Blir kanske bättre om jag får ett nytt styrkort?

Hälsn Jan

Hej,
Med rätt huskurva inställd (ca 21 grader vid varje given framledning och utetemp) så kan du ha termostater på utan att dom påverkar systemet. Då har du begränsat tillförd effekt genom att hålla rätt temp och flöde istället för att, som med en termostat bara reglera flödet.
Du verkar ha ett stort system så om nån eller några termostater stänger gör ingenting. Du behöver inte avbeställa dem men det är viktigare att du justerar in varje radiator rätt och att du därefter hittar rätt temperatur på framledningen vid en viss utetemp. När din injustering är gjort kan du sätta dit termostater.

Som man brukar säga: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" samma sak kan appliceras på värmesystem.
Ställ kurvan så att pumpen ger 45 grader konstant vid alla utemperaturer. Låt den gå så att tempen stabiliseras. Stryp sedan radiatorerna så att du har 5 graders diff över alla. Börja gärna närmast pumpen så är det lättare att få det bra. Har du tur behöver du inte strypa sista radiatorn i varje krets eller åtminstone den sämst belägna. Får du till det så har du lyckats bra.
När du gjort det kan du börja labba med kurvan. Prova med ca 35-37 grader vid noll. Det borde fungera om du har ordentliga radiatorer.

Lycka till!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #7 skrivet: 06 december 2010, 21:20:32 »

Hej igen!

Vad innebär huskurva?  Inte innetempen väl?   

Har börjat kalibrera elementen nu...

Termostaterna är nu här...  Ks aäven sätta in en kraftigare cirk pump i stora slingan...

Tror vi kör med cirka 32 grader vid 0-gradigt nu...

Ställde även ner värmen vid 20 grader + och därutöver...

Jag återkommer med resultat...

Hälsn Jan


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #8 skrivet: 06 december 2010, 21:46:59 »
Huskurvan är förhållandet mellan utetemperaturen och radiatortemperaturen - Ju kallare det är ute desto varmare skall radiatorerna vara för att bibehålla innetemperaturen. Med rätt juskurva får man jämn värme inne oavsett utetemperatur.
Eftersom VP'n har sämre verkningsgrad ju varmare vatten den producerar så är det viktigt att inte gör för varmt vatten i onödan. Därför ä det bäättre att reglera innetempen med en korrekt huskurva i stället för radiatortermostater.
« Senast ändrad: 06 december 2010, 21:52:28 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #9 skrivet: 10 december 2010, 15:09:24 »
Hur har det gått med injusteringen? Har du fått ordning på systemet?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #10 skrivet: 22 december 2010, 21:46:06 »
Gokväll, började att justera ett element, köpt en sÃ¥n ir termometer, funkade sÃ¥där. Var tvungen att tejpa rören annars tog den inte tempen p.g.a. reflexer.  Var svÃ¥rt att fÃ¥ till det bra...  Märkte att det tog tid att märka skillnaden. Inte nÃ¥t man sitter och väntar pÃ¥ att fÃ¥  temp differensen

FÃ¥r ta det när det är lite varmare ute,,,   Nu vid cirka 25- blir aldrig systemet varmare än cirka 40 grader. DÃ¥ skiljer det cirka fyra till fem grader pÃ¥ tillopp och retur...  Har jag termostaterna ställda pÃ¥ max gÃ¥r det väl att justera elementen utan att demontera dem?

God Jul!

Hälsn Jan

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #11 skrivet: 25 december 2010, 10:51:02 »
Hej!

Började med det första elementet pÃ¥ sn linga. Justerade och fick cirka 5 graders differens.  45 och 39 grader. Men dÃ¥ detta element har termostater stänger det av sig och nu är temp skillnaden mindre. cirka 32 och 30 grader. Nu skruvade jag upp termostaten. Ställd i pannjrummet pÃ¥ 18 grader till cirka 23 grader. dÃ¥ fick jag en temp pÃ¥ 48 inlopp och 42 retur...

Får fortsätta att skruva...

Kan kalibreringen verkligen pÃ¥verka sÃ¥ mycket? Eller är vattenvolymen för stor för pumpen? Borde rimligen gÃ¥ Ã¥t mer energi att värma upp större vattenmängd  än mindre vattenmängd:-)
 
Hälsn Jan

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #12 skrivet: 25 december 2010, 12:16:08 »
Hej!
Började med det första elementet pÃ¥ sn linga. Justerade och fick cirka 5 graders differens.  45 och 39 grader. Men dÃ¥ detta element har termostater stänger det av sig och nu är temp skillnaden mindre. cirka 32 och 30 grader. Nu skruvade jag upp termostaten. Ställd i pannjrummet pÃ¥ 18 grader till cirka 23 grader. dÃ¥ fick jag en temp pÃ¥ 48 inlopp och 42 retur...
Får fortsätta att skruva...
Kan kalibreringen verkligen pÃ¥verka sÃ¥ mycket? Eller är vattenvolymen för stor för pumpen? Borde rimligen gÃ¥ Ã¥t mer energi att värma upp större vattenmängd  än mindre vattenmängd:-)
 Hälsn Jan

Hej
Du gör väl inte injusteringen med termostaterna väl?
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvor? Hög förbrukning... Tips mottages...
« Svar #13 skrivet: 25 december 2010, 13:17:29 »
Hej igen!

Termostaterna står på för fullt. Läge 4 eller 5...

Borde väl funka då?

Hälsn Jan

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Skruva av termostaterna medan du justerar, med dom på så kan det vara svårt att hitta rätt instrypning. Det brukar vara mycket lätt att plocka bort dom (bara att lossa på muttern) och är dom borta VET du att dom inte är med och "stör".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!