Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ME Ecodan/Zubadan 16kw  (läst 12190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
ME Ecodan/Zubadan 16kw
« skrivet: 31 oktober 2010, 11:33:30 »
Undrar över hur många av oss som läser Forumet har L-V VP Från ME och ev har Ecodan/Zubadan 16kw . Skulle vara interresant att dela med erfarenhet.
Eftersom jag kan ej borra för bergvärme ,återigen hänvisad till alternativet L-V .
Sitter kvar i pannrummet min gamla från 80 talet TA 3200µ svensk RolsRoys(jag var ej nöjd med),undersökt möjligheterna ,pumpar med stor kapacitet och värde i övrigt och fastnat för
Mitshubishi 16Kw . Hittade ej så mycket här i landet ,men fler i England ,de var nöja.
Vad jag är mycket fundersam över ,hur kommer servisen att fungera när detta verkar ej vara
så spridd ? Företaget här i orten avrådde och ville gärna sälja för oss en CTC EcoAir 115, men förbrukningen och verkningsgraden ,bättre med ME. Jag har beställt,så den kommer i andra hälten av november, problemet som den haft verkar vara avhjälpt. Kan någon dela med erfarenheter ? Jag skall värme upp en total yta av 350 kvm mer 30 st vattenburen element. Sc:,h
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #1 skrivet: 02 november 2010, 11:26:31 »
Hej,
Vi har ju mailat lite fram och tillbaka. Jag förstår din oro över serviceåtagandet. Jag kan säga så mycket att jag jobbar på ett stort installationsföretag som inte bara finns i Sverige utan stora delar av Europa. Vi är återförsäljare för ME vilket innebär att vi även kan få åka på service på maskiner som ME behöver hjälp med. Sedan finns det även ett större antal mindre företag som har samma åtagande.

Eftersom du redan beställt pumpen så har du ju redan accepterat den nackdelen och det är bara att hoppas att maskinen ska fungera så felfritt som möjligt. Det har hänt mycket med Ecodan på bara ett år och kvaliteten på reglercentral mm. har blivit betydligt bättre. Den är möjligen inte lika lyxig som på tex CTC och IVT men den fyller sin funktion mer än väl.

Recievern skall vara utbytt på alla maskiner som lämnar fabriken och byts på de maskiner som redan är tagna i drift så känslan är att ME tar sitt ansvar vad gäller kvalitetsarbetet.

Jag hoppas och vet att det också är ett antal här på forumet som har ME Ecodan men ingen som hänger här för den sociala sidan av forumverksamhet. De flesta dyker in med ett inlägg när det är problem och försvinner lika fort när det är löst.

Jag vet att T.Johansson har en Ecodan och han är även ÅF så där finns det nog en del input som även jag vill ta del av när det börjar bli kallt.

Om vi blir 3st med Ecodan sÃ¥ kanske vi fÃ¥r en egen underrubrik!  studs

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #2 skrivet: 02 november 2010, 12:45:20 »
Hej ! Tack för alla svar, skulle verkligen vara önskvärd att även vi kan vara med i forumet.
Jag återkommer ,när tiden är inne. *vinkar*
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #3 skrivet: 02 november 2010, 22:26:33 »
Hej,
Vi har ju mailat lite fram och tillbaka. Jag förstår din oro över serviceåtagandet. Jag kan säga så mycket att jag jobbar på ett stort installationsföretag som inte bara finns i Sverige utan stora delar av Europa. Vi är återförsäljare för ME vilket innebär att vi även kan få åka på service på maskiner som ME behöver hjälp med. Sedan finns det även ett större antal mindre företag som har samma åtagande.

Eftersom du redan beställt pumpen så har du ju redan accepterat den nackdelen och det är bara att hoppas att maskinen ska fungera så felfritt som möjligt. Det har hänt mycket med Ecodan på bara ett år och kvaliteten på reglercentral mm. har blivit betydligt bättre. Den är möjligen inte lika lyxig som på tex CTC och IVT men den fyller sin funktion mer än väl.

Recievern skall vara utbytt på alla maskiner som lämnar fabriken och byts på de maskiner som redan är tagna i drift så känslan är att ME tar sitt ansvar vad gäller kvalitetsarbetet.

Jag hoppas och vet att det också är ett antal här på forumet som har ME Ecodan men ingen som hänger här för den sociala sidan av forumverksamhet. De flesta dyker in med ett inlägg när det är problem och försvinner lika fort när det är löst.

Jag vet att T.Johansson har en Ecodan och han är även ÅF så där finns det nog en del input som även jag vill ta del av när det börjar bli kallt.

Om vi blir 3st med Ecodan sÃ¥ kanske vi fÃ¥r en egen underrubrik!  studs

/Raptor


 ::), ja ni lär bli fler än de med Altherma HT.... där jag undrar om det finns nÃ¥gra i landet över huvudtaget.... ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #4 skrivet: 10 november 2010, 22:27:59 »
Undrar över hur många av oss som läser Forumet har L-V VP Från ME och ev har Ecodan/Zubadan 16kw . Skulle vara interresant att dela med erfarenhet.
Eftersom jag kan ej borra för bergvärme ,återigen hänvisad till alternativet L-V .
Sitter kvar i pannrummet min gamla från 80 talet TA 3200µ svensk RolsRoys(jag var ej nöjd med),undersökt möjligheterna ,pumpar med stor kapacitet och värde i övrigt och fastnat för
Mitshubishi 16Kw . Hittade ej så mycket här i landet ,men fler i England ,de var nöja.
Vad jag är mycket fundersam över ,hur kommer servisen att fungera när detta verkar ej vara
så spridd ? Företaget här i orten avrådde och ville gärna sälja för oss en CTC EcoAir 115, men förbrukningen och verkningsgraden ,bättre med ME. Jag har beställt,så den kommer i andra hälten av november, problemet som den haft verkar vara avhjälpt. Kan någon dela med erfarenheter ? Jag skall värme upp en total yta av 350 kvm mer 30 st vattenburen element. Sc:,h

Z16 är en av de bästa utedelar jag känner till.
Har satt några stycken och det är ett nöje varje gång.

M-E har ÅF över hela landet.


//Rickard

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #5 skrivet: 10 november 2010, 23:40:33 »
Hej ! Det är betryggande Rikard ditt uttalande. Tack !
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #6 skrivet: 19 november 2010, 11:32:33 »
Kan bara instämma med Raptor.
Har haft min anläggning sedan 2008 och i början hade den ju en del barnsjukdomar med styret främst.
Efter att jag fick styret uppdaterat till v3.4 har den fungerat fint och har egentligen inte haft några som helst problem utan den har bara tuffat på och producerat värme och vv.
Uppdaterade med en L/L ME FD 35:a i veckan så håller nu lite extra kolla på Zubadanen för att få dessa två enheter att fungera så bra som möjligt tillsammans.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #7 skrivet: 19 november 2010, 12:35:22 »
Kan bara instämma med Raptor.
Har haft min anläggning sedan 2008 och i början hade den ju en del barnsjukdomar med styret främst.
Efter att jag fick styret uppdaterat till v3.4 har den fungerat fint och har egentligen inte haft några som helst problem utan den har bara tuffat på och producerat värme och vv.
Uppdaterade med en L/L ME FD 35:a i veckan så håller nu lite extra kolla på Zubadanen för att få dessa två enheter att fungera så bra som möjligt tillsammans.
Hej ! Glad blev jag över att läsa dina rader. Jag söker kunskap och erfarenhet ,glädjande att det finns Du, Raptor, och T Johansson , samt Rickard som kan dessa anläggningar och även kan bidra . Annars man kan finna den , även på YouToub.Min ,kommer att levereras på den kommande veckan,så jag håller på med att röja korridoren för att underlätta transporten.
Lägger ut en betongsten för monteringen för Z16 , resten får vi se . Men ,jag undrar över varför behöver du LL +ME FD35 ? kunde du ej få upp värmen på riktig? Kanske blir 45 liter i mantel ej tillräkligt att fylla 30 element ,jag ville ha den större , men det var besvärligt med kunskap ,man kunde bara prata med "försäljarna". Har det så bra ,tack för alla uppgifter som du kan bidra. MM
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #8 skrivet: 19 november 2010, 13:41:13 »
Hej,

Anledningen till att jag kompletterade var egentligen att få en bättre värmespridning och en jämnare värme i hela huset. Tidigare hade jag Z16 inställd på 22C innetemp men min fru klagade på att det kändes kallt. Nu har jag Z16 inställd på 21C och FD 35:an på 22C så egentligen samma temp men har nu inte alls fått klagomål på att det är för kallt.
Måste nog erkänna själv också att temperaturen idag upplevs som betydligt varmare och jämnare när FD35:an blandar om och fyller på med lite värme.
För vår del kändes det som att värmen "stannade" i närheten av elementen som fanns under fönstren och spred sig inte riktigt jämnt genom hela utrymmet.
Kanske hade fungerat lika bra att uppdatera radiatorerna till mera moderna eftersom våra element är av 1975 års högtemp typ men vi valde att skaffa pumpen istället så att man får lite svalka på sommaren "på köpet" så att säga.
Överlag har jag endast positivt att säga om Z16, första vintern vi hade den fungerade inte elpatronerna pga bugg i styret men vi behövde ändå inte frysa fastän utetempen ibland gick ner mot -20C utan den klarade av att förse oss med värme och vv i alla fall så kraft finns det synnerligen i pumpen.
Vi har värmer 280m2 med pumpen fördelat på 24 radiatorer.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #9 skrivet: 19 november 2010, 14:28:38 »
Jag löste värmespridningsproblemet med en fläktkonvektor. Den ger jag  Thumbsup !
Värmen sprids i hela undervåningen och funktionen är precis som en l/v.
En kanon investering för komforten + att den sänker returtempen några tiondelar extra.

Jag kör också helt utan elpatron än så länge. Jag har 13 radiatorer ca 210m2 och en framledningstemp vid 0 på ca 32-33 grader.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #10 skrivet: 19 november 2010, 23:09:36 »
Hallå
Kan bara fylla i och hålla med tro och Raptor.
Har Zubadan16 och Mitsu VABH 25 samt Mitsu GE 25
Vi har haft ca 7-9minus ett par nätter och elpatronerna behövdes inte alls.
Har åxå kompletterat med 4st fläktkonvektorer (kör med 2st)
Har ca 260kvm och 17st avstängda radiatorer.
Längtar lite efter kallare väder,men man är väl lite trög :D
Snart dax för en ny avdelning här på forumet?
Flyttade vv-temp givaren i Måndags från manteln till ett hemmagjort dykrör i vvb:n,sparar nu 6kwh per dygn extra på det.
Tyckte att vv tempen sjönk lite för fort och vv beredning gjordes lite för ofta,har pratat med Mitsu och CanVac och ändringen och dom tyckte det var helt okey.
Kommer inom kort att lägga upp bilder på min blogg om ändringen,samt ett par andra förändringar som jag jobbar på,målet är att hitta en sänkning på 6kwh/dygn till,det blir kalas per år det.
//Thommy Johansson

Uppdaterad blogg:
http://alemsbloggen.blogspot.com/2010/11/trimmar-min-varme-anl.html
« Senast ändrad: 19 november 2010, 23:44:13 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #11 skrivet: 20 november 2010, 00:17:56 »
Häftigt egna nya kreativa finslipningar  Thumbsup
Kylan kommer kanske redan inkommande vecka sÃ¥ du behöver troligen inte vänta sÃ¥ länge till  :)
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #12 skrivet: 20 november 2010, 00:26:50 »
Hej,

Anledningen till att jag kompletterade var egentligen att få en bättre värmespridning och en jämnare värme i hela huset. Tidigare hade jag Z16 inställd på 22C innetemp men min fru klagade på att det kändes kallt. Nu har jag Z16 inställd på 21C och FD 35:an på 22C så egentligen samma temp men har nu inte alls fått klagomål på att det är för kallt.
Måste nog erkänna själv också att temperaturen idag upplevs som betydligt varmare och jämnare när FD35:an blandar om och fyller på med lite värme.
För vår del kändes det som att värmen "stannade" i närheten av elementen som fanns under fönstren och spred sig inte riktigt jämnt genom hela utrymmet.
Kanske hade fungerat lika bra att uppdatera radiatorerna till mera moderna eftersom våra element är av 1975 års högtemp typ men vi valde att skaffa pumpen istället så att man får lite svalka på sommaren "på köpet" så att säga.
Överlag har jag endast positivt att säga om Z16, första vintern vi hade den fungerade inte elpatronerna pga bugg i styret men vi behövde ändå inte frysa fastän utetempen ibland gick ner mot -20C utan den klarade av att förse oss med värme och vv i alla fall så kraft finns det synnerligen i pumpen.
Vi har värmer 280m2 med pumpen fördelat på 24 radiatorer.
Mycket interessant komplement till systemet,värt att räkna på det med den sammanlagda förbrukningen Amper behovet ,samt placeringen av utedelen ,med tanke på dB.
Att sommaren använder för att kyla är en stor +, men erfarenheten med min fd TA VP haft problem med kondens. Även Raptor och Tommys J lösningar värt att titta närmare pÃ¥.Tack MM  
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #13 skrivet: 20 november 2010, 01:13:36 »
Hallå
Kan bara fylla i och hålla med tro och Raptor.
Har Zubadan16 och Mitsu VABH 25 samt Mitsu GE 25
Vi har haft ca 7-9minus ett par nätter och elpatronerna behövdes inte alls.
Har åxå kompletterat med 4st fläktkonvektorer (kör med 2st)
Har ca 260kvm och 17st avstängda radiatorer.
Längtar lite efter kallare väder,men man är väl lite trög :D
Snart dax för en ny avdelning här på forumet?
Flyttade vv-temp givaren i Måndags från manteln till ett hemmagjort dykrör i vvb:n,sparar nu 6kwh per dygn extra på det.
Tyckte att vv tempen sjönk lite för fort och vv beredning gjordes lite för ofta,har pratat med Mitsu och CanVac och ändringen och dom tyckte det var helt okey.
Kommer inom kort att lägga upp bilder på min blogg om ändringen,samt ett par andra förändringar som jag jobbar på,målet är att hitta en sänkning på 6kwh/dygn till,det blir kalas per år det.
//Thommy Johansson

Uppdaterad blogg:
http://alemsbloggen.blogspot.com/2010/11/trimmar-min-varme-anl.html

 Läser här att du har en ME GE25 i drift . Jag har ochsÃ¥ en dylik . Vad har du för Ã¥sikter om den ? Nöjd ?   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #14 skrivet: 20 november 2010, 09:46:40 »


Hej

I grunden fel tråd ::) men har liknande lösning... vår Daikin Altherma 14kW får nu hjälap av MHI 35 SRK35ZJX,

Temperaturen i hela huset är jämnare över dagen när MHI'n hamnade på övervåningen... vi håller i princip 23 ºC ::)Altherma

Har inte haft - ºC än i November... Altherman förbrukar 20-25kWh / dag inklusive VV...
MHI'n har jag precis börjat logga... men med 22 ºC begärt så ser det ut att bli 6kWh första dygnet ( med loggning )
Tar kanske en stund att ställa in allt optimalt...
Altherman går i princip på natten....mellan 0100-och till VV beredningen vid 0800 startar... ibland stannar den tidigare om >23C nås...

MHI'n går då , anpasar både fläkt och värme... trodde dock att den skulle gå längre perioder med lägre blås temp... Sc:,h
Kanske för varmt...

Och märkligt nog så verkar det som att den sätter igång när vi går upp.... ingen "I see" sensor av vad jag vet

Skall bli intressant att see hur vintern blir  ;)


Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #15 skrivet: 20 november 2010, 12:58:00 »

http://alemsbloggen.blogspot.com/2010/11/trimmar-min-varme-anl.html

 Läser här att du har en ME GE25 i drift . Jag har ochsÃ¥ en dylik . Vad har du för Ã¥sikter om den ? Nöjd ?   :)

Hej
Nu sitter den i min sons lägenhet i ena delen av vårat hus,så jag har inte full pejl på den.
Där satt en Daikin innan åxå på 4,5kw,grabben menar att blåset är mycket bättre på Mitsun än den innan
samt att då värme spridningen är bättre.
Grabbens lgh är 1/4 av vårat hus ca 70kvm 2-rum 1-kök 1-wc,bad +hall o farstu,
lgh:n snittar per dygn nu vid ca +4 till -2 ungefär 12kwh/dygn jag är nöjd med den.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #16 skrivet: 21 november 2010, 23:07:51 »
 b00k
Hello ! Jag har förkortat mitt namn. Hittade 5 ME Z16 ägare :Raptor,Tro ,T.johanssomn, Mikke,
Karro + jag som blir snart. Säkert finns det fler ,men utan problem så är det tyst.
 Vi förtjänar en egen TrÃ¥d Rickard ! studs
Förbrukningen 13500/kw/år skriver (Tro) 45kw /dag Raptor .
Jag väntar alla möjliga uppgifter från er. Tx legokörning hur går det till ?
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #17 skrivet: 22 november 2010, 07:57:15 »
Jag är beredd att ändra min dagliga förbrukning. 45kwh/dag låg den på i början. Då var det ca -4 grader kallt och huset hade varit utkylt under en halv dag så det tog nog några dagar att få upp tempen igen. Nu ligger förbrukningen på ca 37-38 kWh/dag. Men har legat på som lägst 26 och som högst 55. Jag har under installationen upptäckt att diskmaskinen går på varmvattnet vilket gör att förbrukningen pendlar lite oavsett om man duschar eller inte.
Legionellakörningen ställer du in i menyn. Du ställer med vilket intervall, vilken dag och tid samt temperatur den ska uppnå och vilken varaktighet på den temperaturen. Den sista höjningen ville den göra med elpatron men jag tror att det borde gå med kompressorn under stora delar av året.

En egen undermeny vore ju riktigt trevligt och vi är väl nästa fler än Bosch:arna?

Rickard...?  ;)
« Senast ändrad: 22 november 2010, 08:04:44 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #18 skrivet: 22 november 2010, 10:07:06 »
Boscharna kommer alltid att vara fler. Däremot har vi mindre problem sÃ¥ vi syns inte sÃ¥ mycket pÃ¥ forumet  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #19 skrivet: 22 november 2010, 10:12:09 »
Hehe! Det är du och joka som håller Boschdelen levande... ;D ;D
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #20 skrivet: 22 november 2010, 19:25:45 »
Hallå Z16 ägare!
Min förbrukning med Z16 detta dygn blev 25kwh.
Jag värmer just nu 140kvm och kör vv med den.
Vi har här +5 till -4gr,pendlar upp och ner
Men strängare kyla är tydligen påväg in.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #21 skrivet: 22 november 2010, 21:51:05 »
Hallå Z16 ägare!
Min förbrukning med Z16 detta dygn blev 25kwh.
Jag värmer just nu 140kvm och kör vv med den.
Vi har här +5 till -4gr,pendlar upp och ner
Men strängare kyla är tydligen påväg in.
//Thommy Johansson


 Ja-jaa   ;)    LÃ¥t kylan komma sÃ¥ vi fÃ¥r se vad dessa muskelmaskiner gÃ¥r för  ;)    :)     Blir intressant !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #22 skrivet: 23 november 2010, 00:22:49 »
Boscharna kommer alltid att vara fler. Däremot har vi mindre problem sÃ¥ vi syns inte sÃ¥ mycket pÃ¥ forumet  *vinkar*
Hello ! Inget fel att ha Bosch 10Kw skulle ej räkt för oss verkar som. Här är det frågan ?
kan vi ha luft vatten system 16kw som kan leverera tom -20 C eller lägre för en skaplig
kostnad/förbrukning ? Jag var pÃ¥ väg att välja Bosch 14kw med 230 m borra  och 300 l vv
blev övertygeat om att den den för mig den bästa,men kommunen tillåter ej borrning.
Luft vatten systemet är ej så populer för ÅF för de kan ej käna så mycket på.
Men det kommer vi att bevisa att denne tecknik är en bra alternativ, Hoppas pÃ¥ i alla fall MARMA  --/
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥kra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #23 skrivet: 03 december 2010, 00:37:22 »
Hejsan..

Har suttit och forskat fram&tillbaka på luft/vatten system ifrån olika fabrikat så lutar det mycket åt en Ecodan 16kw :)

Har ett för litet IVT system här hemma i kÃ¥ken sÃ¥ elpatronen gÃ¥r konstant vilket gör mej inte sÃ¥ värst glad  :(

man fÃ¥r ju helt klart mest värme för pengarna pÃ¥ ett  Ecodan 16kw :)

En liten frÃ¥ga dock,, om jag tex köper ett  Ecodan 16kw system ifrÃ¥n polarpumpen's sida..behöver jag komplettera med ute&inne tempgivare eller är allt med när man köper?
eller är det andra saker som också måste köpas till isådana fall? lika bra att fråga så man vet vad man behöver att köpa till :)

Mvh/Henrik

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ME Ecodan/Zubadan 16kw
« Svar #24 skrivet: 03 december 2010, 18:35:43 »
Hej!
Nej, samtliga givare ska ingå. Det är plug n play.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!