Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoDan  (läst 19373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #30 skrivet: 10 november 2010, 17:42:54 »
Ok, det låter ju grymt lite. Var i lander bor du? Är den förbrukningen enbart för pumpen eller för hela huset?
Jag beställde en fläktkonvektor idag för att få bättre värmefördelning. Får se om det gör någon skillnad. Jag ha lite styråtgärder somm skall utföras i mitt befintliga system. Bla ska den befintliga cp:n starta när VP gör varmvatten.Eftersom jag har en tank i systemet räknar jag med att pumpen inte kommer starta direkt efter varmvattenkörningen pga allt varmt vatten som skickas ut från tanken via den befintliga pumpen. Får se om det fungerar så i praktiken.
Är du nöjd annars?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #31 skrivet: 10 november 2010, 19:56:41 »
Hallå
Zubadanen täcker uppskattningsvis ca 90kvm just nu utav 260 kvm(2st fläktkonvektorer + 2st radiatorer),samt vv.
Alla andra radiatorer är avstängda så v/p jobbar ju inte mot så mycket vatten,dock lite varmare värme vatten för att
konvektorerna ska bli så effektiva som dom bara kan.
Är grymt nöjd,vid några kallare spikar runt -8 till -10 behövde jag inte änns tänka på att slå på elpatronerna.
Kan inte säga annat än att jag är nöjd.
Bor i Småland Kalmar län,annars har vi nästan höst/vår väder här fortfarande,glider normalt ner till ca 0 till -3gr här
på kvällen och nätterna och en 5 till 10 gr under dagarna,just nu en 4 till 5gr.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #32 skrivet: 10 november 2010, 20:45:48 »
Ok, det förklarar lite av den lÃ¥ga förbrukningen. Min tar hela huset, 210 m2 och än sÃ¥ länge bara radiatorer, 13st. Beställde en fläktkonvektor idag.  Ska bli kul att se vad den ger för effekt. Vilken framledningstemp kör du?
Jag kan inte heller säga annat än att jag är mycket nöjd så här långt. Vår medeltemp i södermanland har legat runt 0 grader och snö. Den har nog gjort ett antal avfrostningar idag kan jag tänka mej.

Väntar med spänning på att rumsgivaren ska dyka upp. Den verkar vara riktigt grym!

Nu hoppas vi på -10 så man får se vad pumpen verkligen går för!

/Raptor
« Senast ändrad: 10 november 2010, 20:48:37 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: EcoDan
« Svar #33 skrivet: 10 november 2010, 20:53:25 »
tänka mej.


Nu hoppas vi på -10 så man får se vad pumpen verkligen går för!

/Raptor


  Kanske önska -20 till -25 för att ge maskinen riktig chans att bevisa vad den gÃ¥r för !?  Ej sÃ¥ kul med stark köld , men för maskinens skull i.a.f  .  ;)
   Detta säger jag ej för att jag pÃ¥ nÃ¥t sätt skulle vara negativ till dessa maskiner . Nej , istället tror jag just dessa ME luft/vatten mÃ¥nga gÃ¥nger totalekonomiskt  kunde vara ett
   bra alternativ till Bergvärme .  Detta dÃ¥ speciellt i den södra delen av Sverige .  Thumbsup
   
   
   
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #34 skrivet: 11 november 2010, 07:18:53 »
Ja, vid -15 ska den lämna en effekt på 11 kW vid +45 i framledning. Jag är beredd att hålla med om att den säkert kan konkurrera med bergvärme. Grannen har bergvärme och ungefär lika stort hus så jag ska försöka jämnföra med honom. Har har tyvärr inte separat mätning på VP som jag. har.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #35 skrivet: 11 november 2010, 08:51:44 »
Du fÃ¥r väl erbjuda dig att installera en elmätare hos grannen, sÃ¥ har du en jämförelse sedan. Du kanske mÃ¥ste skapa ett "behov" av detta hos grannen först.  ;)  Webshopen har billiga begagnade.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #36 skrivet: 11 november 2010, 19:09:12 »
Beställde en fläktkonvektor idag.  Ska bli kul att se vad den ger för effekt. Vilken framledningstemp kör du?

/Raptor

Hej
Jag har nog en 35gr i framledningstemp nu när det är runt nollan.
Du hade väl en acc-tank åxå va?
Tänk då på att koppla in den smart,för när v/p gör vv så står värmevattnet stilla och fläktkonvektorn blåser då kallt,brrrr :'(
Om den nya modellen har växelventil alltså.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #37 skrivet: 11 november 2010, 19:25:38 »
Ja, vid -15 ska den lämna en effekt på 11 kW vid +45 i framledning. Jag är beredd att hålla med om att den säkert kan konkurrera med bergvärme.
 
/Raptor

Hallå
Jag skulle åxå vilja ha någon att jämnföra med,men att hitta någon med samma villkor är svårt.
Kanske skulle kunna jämnföra kwh/kvm,bara för att det är lättare att hitta någon med samma byggsätt och matl.
Men det kanske skevar för mycket det åxå,någon som har någon idé?
Jag tror ändå att det är en bit kvar tills Z är helt jämnförbar med just bergvärmen (beroende på tillverkare),men kanske mera med
jord,sjö och frånluft,kanske.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!