Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme  (läst 3279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« skrivet: 03 maj 2006, 20:06:32 »
Har nu bestämt mig, det blir bergvärme. ;D

Pratade med borraren idag, han kommer i juli och gör ett djupt hål. Det enda målnet på himlen är de ca 30 meter vi beräknas ha till fast berg huvuddunk. Kan inte hjälpas, jag bedömmer installationen som lönsam ändå bland annat med tanke på de 28500 kWh vi suger i oss nu.

Kommer även att konvertera den direktverkande elen i garaget i samma veva med en isolerad kulvert på 70 cm djup.

Förutom att välja leverantör av utrustning och installatör kvarstår därmed ett väsentligt val. Huset är för närvarande utrustat med frånluftsvärmepump (Nibe Fighter 310P) och mekanisk frånluft. Alternativen är därmed som följer.

1. Bergvärme + FLM 30 (eller likvärdigt) installerad inne i huset.

2. Bergvärme installerad i garaget (separat byggnad) + Ventilationsfläkt som skickar ut 20 gradig luft på taket.

För mig personligen känns det lite stressigt att ventilera ut så pass varm luft för kråkorna att värma sig på. En installatör jag pratade med menade dock att merkostnaden inte motiverades med den effekt som frånluftsmodulen levererar.

Känner mig lite villrådig :-X
Lösvirkeshus i gammal stil byggt 2002. 2 plan totalt 180 kvm och fristående garage med förråd 50 kvm.
Vattenburen golvvärme i hela huset, tre panlelradiatorer i garaget (siktar på 12-14C). Nibe Figheter 1230-8 samt FLM30 som tar hand om ventilation/frånluftsåtervinning. Kulvert till garaget.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2006, 20:39:14 »
Varför inte docka en Nibe luft/vatten -vp till din 310, borde nästan ge samma besparing som om du kastar ut 310 och sätter in bergvärme. Thumbsup
Dessutom till 1/3 av kostnaden kanske.

Bara en tanke. :o
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2006, 21:33:38 »
jag skulle i dit fall köra bergvärme + FLM & ha grejorna i huset, för att slippa köra på för hög kurva. i garaget ska du säkert inte ha 22 grader så där kan man ta förlusten.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2006, 21:47:01 »
Jag sÃ¥g en trÃ¥d om en som skulle ha kvar 310:an som VVB och göra värme till kÃ¥ken med en 1130,  kanske ett alternativ?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7984.msg77604#msg77604

Fast i ditt fall blir väl besparingen större om de där 28500 kWh/år är exlkusive HH-el?

Kan du inte lägga en jordvärmeslinga?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bergsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2006, 08:04:40 »
Hej!

En luft/vatten punp tror jag inte ger tillräckligt med energi här i kallaste norrland. Utrymme för en jordvärmeslinga har jag tyvärr inte, på sin höjd kanske jag skulle kunna få ner 200 meter (inte tillräckligt) men då blir frugan putt eftersom det begränsar hennes planteringsmöjligheter.

Jag tycker inte min 310P fungerar så bra. Så fort temperaturen börjar ligga i häraden av 0 grader så ligger den och spetsar med elpatronen ett par tre gånger i halvtimmen. -30 så går den i princip hela tiden.

Jag är ganska övertygad om att bergvärmen är den långsiktiga lösningen för oss. Frågan är bara om det är värt merkostnaden att även docka en frånluftsmodul för att ta tillvara på den ventilationsluft som annars går förlorad. Hur effektiva är de frånluftsmoduler som finns, typ NIBES FLM30?
Lösvirkeshus i gammal stil byggt 2002. 2 plan totalt 180 kvm och fristående garage med förråd 50 kvm.
Vattenburen golvvärme i hela huset, tre panlelradiatorer i garaget (siktar på 12-14C). Nibe Figheter 1230-8 samt FLM30 som tar hand om ventilation/frånluftsåtervinning. Kulvert till garaget.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2006, 09:39:25 »
Borde det inte gå att docka ihop 310 med bergvärmen på något sätt tål att tänkas på Sc:,h
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2006, 10:25:25 »
Jag tycker inte min 310P fungerar så bra. Så fort temperaturen börjar ligga i häraden av 0 grader så ligger den och spetsar med elpatronen ett par tre gånger i halvtimmen. -30 så går den i princip hela tiden.

Det är nog ganska normalt för en 310:a.

Fundera på idén om att ha kvar 310:an som VVB, det borde den klara utan eltillskott (om du inte har bubbelpol), och värma huset med en 1130 eller 1115. Värmepumparna ska vara helt separerade, 310:an värmer varmvattnet och bervärmepumpen värmer radiatorvattnet.

Fördelen med detta upplägg är att du slipper växelventil samt att på vintern vid svinkyla så "stör" inte varmvattenproduktionen uppvärmningen av huset.
« Senast ändrad: 04 maj 2006, 10:27:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2006, 16:04:55 »
Jag tycker inte min 310P fungerar så bra. Så fort temperaturen börjar ligga i häraden av 0 grader så ligger den och spetsar med elpatronen ett par tre gånger i halvtimmen. -30 så går den i princip hela tiden.

Det är nog ganska normalt för en 310:a.

Fundera på idén om att ha kvar 310:an som VVB, det borde den klara utan eltillskott (om du inte har bubbelpol), och värma huset med en 1130 eller 1115. Värmepumparna ska vara helt separerade, 310:an värmer varmvattnet och bervärmepumpen värmer radiatorvattnet.

Fördelen med detta upplägg är att du slipper växelventil samt att på vintern vid svinkyla så "stör" inte varmvattenproduktionen uppvärmningen av huset.


Nja nu finns det ju redan en variant i Nibe:es förträffliga sortimnet av dockningssatser...
1115 dockas med hjälp av oljetillsatsen som redan finns shunten styrs av 1115 och får med hjälp av 310:ans elpatron hjälp när så behövs...
Man använder sig av ett motstånd för att lura 1115 att tro att oljepannan redan är varm..

På detta sätt kommer elpatronen i 310:an endast användas då gradmin sjunkit långt (då öppnar shunten) och i de fall kunden duschat rejält så panntemp sjunkit i 310:an..
Förutsättning för detta är att 310:an står med elpatron tillgänglig..på vintern alltså...
Annars så används 310:ans kompressor för vv som vanligt..

Himla enkelt å smart va???
« Senast ändrad: 04 maj 2006, 18:19:54 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2006, 19:44:01 »
Nja nu finns det ju redan en variant i Nibe:es förträffliga sortimnet av dockningssatser...
1115 dockas med hjälp av oljetillsatsen som redan finns shunten styrs av 1115 och får med hjälp av 310:ans elpatron hjälp när så behövs...
Man använder sig av ett motstånd för att lura 1115 att tro att oljepannan redan är varm..

På detta sätt kommer elpatronen i 310:an endast användas då gradmin sjunkit långt (då öppnar shunten) och i de fall kunden duschat rejält så panntemp sjunkit i 310:an..
Förutsättning för detta är att 310:an står med elpatron tillgänglig..på vintern alltså...
Annars så används 310:ans kompressor för vv som vanligt..

Himla enkelt å smart va???

Vid närmare eftertanke sÃ¥ är denna idé riktigt bra, det bör dessutom finnas lite överkapacitet i 310:an om den bara gör varmvatten som kan utnyttjas vid svinkyla istället för ren eltillskott.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2006, 20:43:41 »
Nja nu finns det ju redan en variant i Nibe:es förträffliga sortimnet av dockningssatser...
1115 dockas med hjälp av oljetillsatsen som redan finns shunten styrs av 1115 och får med hjälp av 310:ans elpatron hjälp när så behövs...
Man använder sig av ett motstånd för att lura 1115 att tro att oljepannan redan är varm..

På detta sätt kommer elpatronen i 310:an endast användas då gradmin sjunkit långt (då öppnar shunten) och i de fall kunden duschat rejält så panntemp sjunkit i 310:an..
Förutsättning för detta är att 310:an står med elpatron tillgänglig..på vintern alltså...
Annars så används 310:ans kompressor för vv som vanligt..

Himla enkelt å smart va???

Vid närmare eftertanke sÃ¥ är denna idé riktigt bra, det bör dessutom finnas lite överkapacitet i 310:an om den bara gör varmvatten som kan utnyttjas vid svinkyla istället för ren eltillskott.  Thumbsup

Javisst för om man inte tappat varmvatten på ett tag så lär panntempen befinna sig över 50 grader och då om shunten skulle öppna så har man dryga 1500watt extra innan ett eltillskott dyker upp...

Det är intellegent uttänkt absolut..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bergsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + FLM30 eller endast Bergvärme
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2006, 12:50:17 »
Hej!

var i och för sig väl genomtänkta råd och kommentarer dock begränsas jag av utrymmesbrist vilket gör att det ej är möjligt att ha kvar 310:an efter borrningen.

Jag är därför begränsad till att endast välja mellan att 1. ha pumpen i garaget, vilket innebär investering i någon form av fläkt (trummfläkt eller takfläkt eller liknande för ett par lusentappar, vad vet jag??) för att ersätta ventilationsfunktionen i 310:an, eller 2. installera den där 310:an står nu samt docka en flm30 vilken då löser hela ventilationsproblematiken. Jag räknar med att extra kostnaden för flm30 blir ca 7,500 (listpris för anläggningen - kostnad för fläkt i alternativ 2).

Föresten, är det någon som är intresserad av en 4 år gammal Nibe 310p?

/Fredrik
Lösvirkeshus i gammal stil byggt 2002. 2 plan totalt 180 kvm och fristående garage med förråd 50 kvm.
Vattenburen golvvärme i hela huset, tre panlelradiatorer i garaget (siktar på 12-14C). Nibe Figheter 1230-8 samt FLM30 som tar hand om ventilation/frånluftsåtervinning. Kulvert till garaget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!