Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offerter  (läst 1552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nix

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Offerter
« skrivet: 04 september 2005, 23:57:53 »
Nu har jag äntligen tagit tag i det här, och kommit så långt att jag fått in mina offerter här i Stockholm.


  • Frost VärmeTeknik  -  Thermia Villa / 130m        : 131' :-
  • EcoEnergi              -  Nibe 1215 / 120m           : 123' :-
  • Rördoktorn             -  IVT HT+ C7 / 130m         : 137' :-
  • Sickla Rör               -  IVT HT+ E7 / 140m         : 135' .-
  • SEC                      -  Ther.Diplomat TWS/120m : 132' :-
  • BGE                      -  IVT HT+ C6 /110m         : 100' :-

Bortforsling av befintlig panna/tank ingår i offerterna, utom BGEs.

Har försökt surfa runt lite om pumparna, men det är inte så lätt att avgöra en vinnare. När det gäller priserna så ligger dom väldigt lika när man börjar räkna på vad som ingår, och vad som tillkommer (Knäpptank m.m.)

Nibe 1215 kanske man ska byta mot en 1230, om det blir den offerten som blir aktuell, fast få ökar väl priset något.
Thermia Diplomat TWS : 56.000:- enligt SEC. Kanske räcker med en Therma Villa?

I dag har jag ett vattenburet system med radiatorer i alla rum, men jag kommer att installera golvvärme efterhand i huset. Är det någon av pumparna som klarar av att styra golvvärme+radiatorer på ett snyggt sätt? Eller blir det externa shuntar som sköter det när det bli aktuellt?

Om det är någon som har bra/dåliga erfarenheter av någon av leverantörerna så vore ett PM juste!

Tack för ett bra forum! Kommer att tillbringa yttligare ett antal nätter här :-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offerter
« Svar #1 skrivet: 05 september 2005, 11:28:01 »
I dag har jag ett vattenburet system med radiatorer i alla rum, men jag kommer att installera golvvärme efterhand i huset. Är det någon av pumparna som klarar av att styra golvvärme+radiatorer på ett snyggt sätt? Eller blir det externa shuntar som sköter det när det bli aktuellt?

Jag tror att du måste köpa till själva shuntarna men i IVT:s VP så finns styrning av shunten inbyggd i styrprogrammet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter
« Svar #2 skrivet: 05 september 2005, 11:45:55 »
Nibe 1230 klarar också av dubbla shuntgrupper, men du måste köpa den extra shunten separat.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!