Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kompressor haveri pÃ¥ mitsun, ny pump  (läst 5516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #15 skrivet: 15 december 2017, 00:35:03 »
Jag håller varmare när barnen är här varannan vecka, men då få ja svettas som en gnu istället haha.

Brukar vara 1 grad kallare i köket mot resterande rum om ja riktar luften rakt fram, riktat mot kök blir de bra där å svalt i sovrum, så riktar alltid max mot kök då ja lägger mig :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #16 skrivet: 15 december 2017, 01:01:19 »
LÃ¥ter som att dina barn gillar värme  tummenupp

Trodde du redan körde svingfunktionen på den förra då du skrev att det var tanken med den nya.
Oavsett vilken av XR40 eller LN35VGHZ du väljer så får du mer effekt än tidigare så du blir nöjd då det inte skulle höjas så mycket ändå.

Då jag är den mer frusne vid köksbordet hade jag nog funderat på en placering under trappen ::)
Behöver inte vara en golvmodell om du inte gillar den typen.
Men som du säger måste du fixa till hålet och tapeten där den gamla satt och det kan vara en avgörande faktor.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #17 skrivet: 15 december 2017, 01:14:33 »
När pumpen gick som den skulle och jag körde sving fick jag öka graderna 2 grader på pumpen för att få samma temp som när jag körde centrerat och 2 snäpp nedåt . Tror och hoppas att de kommer funka med de högre flödet som daikin har. Forcera luften genom huset lite bättre är ju aldrig fel :) , min son på 5 år är frusen, min dotter på 8 är som jag, klagar alltid att der för varmt haha.

Inväntar flickvän från Thailand också så då lär väll mina 20 grader få va ett minne ja få ta med mig i graven haha.

Aja godnatt de blir nog bra de här. Hoppas få svar imorgon eller tillveckan av försäkringsbolaget hur mycket pengar ja får ut , sen ba handla en julklapp ;)
« Senast ändrad: 15 december 2017, 01:17:51 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #18 skrivet: 15 december 2017, 04:37:49 »
Som det är nu sÃ¥ fÃ¥r man väl inget ROT avdrag om man fÃ¥r pengar utbetalt av försäkringsbolaget för den trasiga pumpen. 
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #19 skrivet: 15 december 2017, 08:27:08 »
Stämmer bra att man inte får göra ROT avdrag om det är ett försäkringsärende .



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #20 skrivet: 15 december 2017, 09:24:38 »
Då bör man nog räkna efter vilket som blir mest förmånligt. Har man en äldre värmepump som varit med ett antal år kan ju åldersavdraget vara 80-90% och sedan tillkommer det en självrisk på villa-delen som kan uppgå till några tusen (3000 kr?). Kanske inte är lönt att blanda in försäkringbolaget? :-\
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #21 skrivet: 15 december 2017, 13:14:36 »
Kom att tänka pÃ¥ att du önskade högre luftflöde än din FD25, med tanke pÃ¥ ytan ni nÃ¥r borde den gamla ha räckt till gott och väl sÃ¥ frÃ¥gan är om din gamla modell nÃ¥gonsin var frisk och verkligen gick upp pÃ¥ högsta fläktläget,  alternativt gjorde den det i början men att värmepaketet var lite igensatt senaste Ã¥ren.

Med betydligt högre flöde kommer det bli ordentlig motvind till ytterdörren  ;)
Dom flesta brukar tycka att det blåser för mycket redan på näst högsta fläkthastighet på FD25
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #22 skrivet: 15 december 2017, 13:34:26 »


Med betydligt högre flöde kommer det bli ordentlig motvind till ytterdörren  ;)
Dom flesta brukar tycka att det blåser för mycket redan på näst högsta fläkthastighet på FD25
Man får nog skilja på flöde och lufthastighet.
Jämför jag XR30 och XR40 så har de olika flöden men hastigheten är nästan samma på dessa.
Anledningen är det breda utblåset på XR40.
Lite grand som med gamla Nocrian, stor utblåsarea gav ett högt flöde men lågt ljud och vettig hastighet på luften.
/D

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #23 skrivet: 15 december 2017, 13:40:46 »
Mycket möjligt att den inte riktigt levererat va den skulle, men nu är de skitsamma då ny pump ska in :)

Får jag ut 2550 på försäkringen är de lönsamt, har en självrisk på 500 och pumpen blev 6 år så 40% få ja ut. Pumpen ha gått med lite gas en längre tid sa han och som då har skadat kompressorn.

Aja nu inväntar jag beskedet bara, har fjärrvärme så klarar mig ju ändå om de blir kallt ute :)
« Senast ändrad: 15 december 2017, 13:42:17 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #24 skrivet: 15 december 2017, 13:49:08 »
Sen beträffande hur mycket de blåser å hur högt ljud som de blir , spelar ingen roll. Inget jag stört mig på med fd25 på max å upplevde inte xr40 som att det lät mycker mer.

Uppdatering kommer, nu måste ja jobba vidare.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #25 skrivet: 15 december 2017, 13:56:54 »
Man får nog skilja på flöde och lufthastighet.
Jämför jag XR30 och XR40 så har de olika flöden men hastigheten är nästan samma på dessa.
Anledningen är det breda utblåset på XR40.
Lite grand som med gamla Nocrian, stor utblåsarea gav ett högt flöde men lågt ljud och vettig hastighet på luften.
/D

I ett större rum borde det bli skillnad men i en passage pÃ¥ kanske 120cm eller vad det nu är sÃ¥ borde det bli snarlik "motvind"  :)
Har inte jämfört själv mellan en smal modell och en bredare så min teori kanske inte stämmer ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #26 skrivet: 15 december 2017, 14:12:37 »
Sen beträffande hur mycket de blåser å hur högt ljud som de blir , spelar ingen roll. Inget jag stört mig på med fd25 på max å upplevde inte xr40 som att det lät mycker mer.

Uppdatering kommer, nu måste ja jobba vidare.

Du låter som en drömkund som inte störs av ljud/blåst :)
Hos väldigt många vill dom inte att den syns, hörs eller blåser så mycket vilket är knepigt!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #27 skrivet: 15 december 2017, 14:20:25 »
Sånna kunder bör nog kolla på andra värmelösningar isåfall kan jag tycka. Men ja har sett de förut haha. Folk skriker rakt ut om de låter mer än 20db. (Grov generalisering ;) )

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #28 skrivet: 15 december 2017, 16:15:44 »
Lite fläktsus stör väl inte.
6-8 timmar ligger man och sover. Minst 8 tim på jobbet och resten av tiden på dygnet står i alla fall inte jag under luftvärmepumpen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #29 skrivet: 15 december 2017, 22:52:59 »
Lite nya bilder hur de ser ut just nu, pumpen kommer hamna närmare trappen då den är ca 25cm bredare. Tror de kommer göra att värmen lättare når köket?
« Senast ändrad: 15 december 2017, 22:59:08 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!