0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vet inte hur många start och stopp som förekom under de 2h, va i garaget och spacklade =)Pumpen kör ju aldrig långa intervaller, är det kallt i VV-beredaren (med växelv inkopplad) kan den kanske köra en ~10min intervall för att sedan starta om efter ett ~20min stopp. När varmvattnet börjar bli varmt (gått från ex 40 till 50 °C enligt TEMPERATURER) blir intervallet väldigt kort, kanske 2min per körning och växelventilen växlar till Värmeproduktion på slutet av körningen med 20min intervall, så det skickas ut en mindre mängd uppvärmt vatten i elementsystemet som cirkuleras runt. Jag har aldrig rensat själva pump-cirksystemet efter sil på eventuella partiklar, kan den ha ackumulerats partiklar på bottenröret i pumpen? Silen var väldigt tät när jag rensade den, övriga elementsystemet är rensat flertalet gånger...
Anledningen varför du får korta körningar är att den löser på hysteresen och som du har beskrivit flera gånger att din FL-ligger över 60 °C och normalt vid värmekörningar med den kurvan och rum-värdet ska du inte kunna komma upp i mer än 55-57 °C.Lika med varmvattenkörningar ska den inte passera över 60 °C utan bara med hjälp av EL-patron.Att det skulle vara stopp i bottenröret tror jag inte men helt klart så påverkas ditt flöde negativt av dålig cirkulation sedan om det beror på växelventilen eller luft i beredaren.Om det skulle vara fel på styrningen som du är inne på skulle det inte spela någon roll i vilket läge växelventilen står i öppen/stängd för den ska inte passera över 60 °C i något av fallen.Enda läget växelventilen står fel är om den är felmonterad så den ställer sig halft öppen/stängd och då blir cirkulationen negativ.Annars kan det vara att den har fått fnatt att den vill köra legionella körning och därför kommer du upp i 60 °C men med kompressorn går det inte med din maskin och du skulle se om patron gick igång.Kan du inte testa att när den gör varmvatten lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om den spottar och fräser?Du skulle kunna göra rent silen en gång för att se om den har samlat på sig skit igen.Har du hittat VARMVATTEN start i servicemenyn?Tryck vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder kommer du in i service menyn och VARMVATTEN start ser du vad starten är ställd på och inom parentes aktuellt värde.
Det som styr värmen i huset är ingen givare utan gradminuterna, blir skillnaden mellan framlednings ärvärdet och börvärdet (värdet inom parentes) för stort (om tex inte pumpen kan göra sig av med värmen via elementen) stannar pumpen på hysteris (ett värde som kan ändras mellan 0 och 15 i servicemenyn)
Ja du kan va något på spåret där med servicegivaren, förstod först nu vilka värden du menade i servicemenyn. Det värdet inom parentes på ServiceMeny - VarmVatten står konstant på 42 för mig. Den andra värdet i ServiceMeny - VarmVatten är mer rörligt, ex efter ett bad i morse gick den tempen ned till 16°C, medans VV temp var 38°C. Jag satte i sladden ca 07.00 och inställning Auto. När jag kom hem på lunch vid 12.00 var VV temp var 53°C medans ServiceMeny - VarmVatten visade 41°C. Är det inte lite märkligt med 12 graders temp diff i tanken när ingen rört varmvattnet?Visar Service-givaren för låg temperatur? Förklarar väl ändå inte varför ingen värme blir producerad eller fokuserar pumpen konstant att få tempen över 42 på servicegivaren och negligerar värmebehovet?
I mitt fall går ju FL temp upp som regel snabbt då den alltid ställer sig i VV-läge vid normalstart, tills den bryter och växelventilen ställer sig i värmeläge det allra sista i processen och kanske ca producerar 5l varmvatten som skickas ut i elementen som cirkuleras och värmer upp nästan inget i det stora elementsystemet. Börvärdet styrs av styrdatorn och värmebehovsberäkningen utifrån kurvan & temperaturerna?Har ställt upp hysterersen så sett, till 15 men aldrig monitorerat börvärdet..
Uppdatering, Efter många suck och stön, felsökningar och prat med lokala IVT-installatören, förstod jag att slangarna inne i pumpen vanligtvis går tätt. Hade inte kollat dem. Och j-klar vad täta de var!Gjorde ren båda slangarna och nu går pumpen som en klocka!Lurade mig själv lite innan då jag öppnade dräneringsventilen längst ned bakom kompressorn och tyckte det rann bra med vatten, vilket det tydligen inte gjorde. Det han på installatören sa var att vid värmeproduktion och cirk.pump på högsta ska max differens mellan fram & returledning vara 4 grader. och det var det ju inte, innan pumpen bröt.Intressant att man här faktiskt fick reda på en Thermia fördel, då thermian min har korta slangar, på de IVTer de hade detta problem är det 3m slang som igentäpts och de byte ut kompletta slangpaket med värmeväxlare, låter otroligt dyrt!Min slangrens var inte många minuters jobb.