Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt dimensionerat system m Nibe 1230-6?  (läst 1492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El Rey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag väntar otÃ¥ligt pÃ¥ min värmepump!
Rätt dimensionerat system m Nibe 1230-6?
« skrivet: 11 juni 2005, 08:07:51 »
Hej,

Efter några månaders funderande och intensivt läsande här på forumet så har jag bestämt mig!

Bor i 1-plans villa m källare i Stockholm byggd -38 tillbyggd -87. 102 + 77 m2.
Stuga 45 m2 på tomten (direktverkande el).
I källaren har jag betydligt lägre temperatur och den är delvis ouppvärmd.
Tidigare förbrukning 2,5 m3 olja och ca 2m3 ved till murspisen med insats och fläkt. Stugan drar ca 7000 kWh inkl. hushålls el.
Oljepannan är gammal och trött.
Lågtemeratur system, hade som mest 40 o C ut till radiatorsystemet i vintras med inne temp runt 18 o C. Strävar efter att ha ca 20 o C inne.

Har bestämt mig för Nibe 1230-6 och ca 130 m borra (berget sticker upp på tomten på ett flertal ställen).
Nibes beräkningsprogram rekommenderade följande (dock för 1215-5 men Nibe säger att man skall borra ca 10 m till med 1230-6):
90 m aktivt hål med lambda värde 3.0 W/mK
Specifikt energiuttag 167 kWh/m
Specifikt effektuttag 41 W/m
K brine (in) -1 o C och temp. diff på köldbärare 3 o C.
Energitäckningsgrad 99%
Effekttäckningsgrad 63%
Värmepumpen täcker till ca -9 o C.

 
 
Installerar en rumsgivare RG 10 pga murspisens tillskott.
I källaren flyttar jag en radiator från tvättstugan till pannrummet och sätter in en fläktkonvektor i tvättstugan.
Gör ett avstick för att eventuellt kunna dra en kulvert till stugan (ca 15 m mellan husen).

Rätt dimensionerat system?

Vad ska jag tänka på under och efter installation och borrning?

Ska man sätta upp en elmätare för att se hur mycket pumpen förbrukar?

Tack för ett mycket bra och informativt forum!
1-plans villa m källare i Stockholm. 102+77 m2.
Tidigare förbrukning 2.5 m3 olja samt 2 m3 ved till kaminen.
Väntar på installation av Nibe 1230-6 och 130 m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt dimensionerat system m Nibe 1230-6?
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2005, 15:57:51 »
När jag gör en kalkyl i Prestiges program, så larmar programet för att din energiförbrukning verkar vara för låg...

Räknar då med 130 m2 uppvärmd yta och då hamnar jag "rätt" på energiförbrukningen som du anger, programmet föreslår 100 m Aktivt borrdjup med värmeledningstal på 3.25 W/mK (vilket borde ge ett mindre borrdjup än vad 3.0 skulle ge) och -1 grad på inkommande KB.

Jag tycker du skall borra minst 120 meter totalt, inklusive foderrör, (min 6 meter foderrör skall användas) speciellt om du tänkt dra en kulvert till stugan.
Kanske ännu mer...

Med 120 meters totaldjup borde du få ca 0 grader på inkommande KB med den energiförbrukning du angett.

När det gäller borrdjup tycker jag att man skall ta i beaktande att nästa gång du byter värmepump så sätter du förmodligen in en värmepump som inte är beroende av eltillskott utan kan ta all energi ur borran (om borran är tillräckligt väl dimensionerad), detta tack vara någon form av effektreglering som gör att den inte går gas i botten alltid, utan styr uteffekten efter det faktiska behovet.

Om detta resonemang stämmer så skall man inte snåla på borran, man kommer att behöva mer sen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!