Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP och flytande kondensering  (läst 6320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP och flytande kondensering
« Svar #15 skrivet: 07 november 2007, 07:48:12 »
Jag förstår inte riktigt frågan. Även med min fasta kondensering har jag en shuntautomatik med utegivare sedan tidigare. Nackdelen med fast är att jag värmer panann onödigt högt när det är varmt ute. En del av denna förlust blir dock en vinst i form av varmvatten. Eftersom mitt hus (som mångas) är litet äldre så är det varken hög- eller lågtemperatursystem, så jag behöver allt VPn kan ge när temperaturen går ner under noll, då skulle en flytande kondensering ge samma COP som fast och det är då pumpen går i stort sett kontinuerligt.

Besparingen av flytande blir alltså liten, eftersom VP inte går så många timmar när det är varmt ute, samtidgt som VV är en relativt större del av förbrukningen.
Att pumpen går konstant betyder väl inte att det bli samma COP vid flytande som fast, samma framledningstemp krävs ju också.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: COP och flytande kondensering
« Svar #16 skrivet: 07 november 2007, 08:20:50 »
Jo, min shuntstyrning vill ha, t.ex. 45° vid en viss yttertemp. Pumpen orkar bara leverera 43° och det inträffar då en dynamisk jämvikt som göra att pumpen går kontinuerligt. Huset blir kanske en bråkdels grad lägre, något som alla klarar av. Med samma inställning på en styr med flytande kondensering skulle rimligtvis samma sak inträffa, det begärs 45° och levereras 43°.

När det sedan blir avsevärt kallare sätter jag manuellt in spets i form av L/L VP. Jag kan också välja att ställa termostat på elpatron eller oljebrännare på en lämplig tempratur, t.ex 38°. När huset blir litet för kallt slår spetsen på och dessa gamla termostater har kraftig hysteres, varför de går ca 5° till, vid 43° slår spetsen av, efter en stund har vi 38° igen osv. Eftersom VPn står på 48° går den hela tiden.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP och flytande kondensering
« Svar #17 skrivet: 07 november 2007, 08:48:21 »
Ja, låter man tempen falla i tanken när inte pumpen orkar med inställt värde är det ju såklart ingen skillnad.
I den meningen kör jag också fast på vintern, den kan stå i veckor med en framledning på 41 ºC.
Jag spetsar med kamin.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: COP och flytande kondensering
« Svar #18 skrivet: 07 november 2007, 09:10:27 »
Eftersom mitt hus (som mångas) är litet äldre så är det varken hög- eller lågtemperatursystem, så jag behöver allt VPn kan ge när temperaturen går ner under noll, då skulle en flytande kondensering ge samma COP som fast och det är då pumpen går i stort sett kontinuerligt.

Besparingen av flytande blir alltså liten, eftersom VP inte går så många timmar när det är varmt ute, samtidgt som VV är en relativt större del av förbrukningen.

Om pumpen måste gå kontinuerligt så fort temperaturen går under noll, då har pumpen för låg effekt. Skall man jämföra fast och flytande kondenseringstemperatur så måste det handla om realistiska förutsättningar. Görs jämförelsen för en pump som bara klarar +5 grader så blir det ännu mindre skillnad mellan fast och flytande kondensering.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: COP och flytande kondensering
« Svar #19 skrivet: 07 november 2007, 09:52:27 »
Roland!

1) Du vet inte var jag bor, förra - varma - vintern var det inte många dagar under -4 som väl är min DUT, på ett ungefär, det beror på önskad inne temp. Jag tror jag klarar +20° vid en kontinuerlig utetemp på -4°C.

2) Jag hade redan 2 L/L som inte nÃ¥dde fram i  hela huset samt en del vattenburen golvvärme när jag köpte L/V. Nu är L/L ac samt spets när det gÃ¥r ner mot DUT, jag valde alltsÃ¥ medvetet en nÃ¥got liten L/V. Dock i det intervall CTC angav. Utan L/L hade jag nog valt större modell.

3) Det är dock snarare det faktum att jag behöver 40°-45° stigartemp vid temperaturer runt och strax undern noll som gör att effekten av flytande blir försumbar. I ett nybyggt hus med väldimensionerad golvvärme är givetvis en VP mycket effektivare, men den effektiviteten får man om man sätter pumpen på fast kondensering kring 30°-35° också...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!