0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men Sigge Nu tycker jag inte du är helt rättvis Du skriver att installatören säger glöm det ! Har ni överhuvudtaget pratat med tillverkaren ?Min installatör har installerat Daikin sen gud vet när. Första Luft Luft pumpen han installerade åt mig måste ha varit runt 2004 iallafall, han har installerat tre åt min tidigare firma, så han har hållit på länge och kör bara Daikin, Det var han som kollade upp mitt garantidatum. Han är mycket tillmötesgående och engagerad så när han säger glöm det så förutsätter jag att han har kollat upp saker och ting.Sen en intressant grej Vart går gränsen för inköpta produkter och garanti åtaganden För att hålla en kund nöjd Garantiåtagande är solklart datumet gäller, men sen har vi nått som heter goodwill här kommer sånt som är lite i gråzonen och det tycker jag detta är (Nu är jag ju partisk i frågan iof). Det som gått sönder är en inbyggd detalj utan rörliga delar, dvs kunden kan inte ha haft sönder den. Den var monterad från fabrik så det är inget snack om att kunden kan monterat den fel, Detaljen sitter i en väl definierad miljö som är enkel att räkna livslängd på. Så antingen har jag fått en defekt del från tillverkare eller så har man designat delen för en kort livslängd.Så defekt del från fabrik = GoodwillMedveten eller omedveten design för livslängd på 5 år = Dålig kvalitet.Du valde ett kvalitets märke när du köpte din värmepump ,det va rätt Allt! Som tillverkas kan det bli fel på , därför har vi hemförsäkringar Som hjälper oss villa ägare när oturen vart framme.Visst är det så och sen är det ju kul att köpa nya grejer också.Mitt råd är att så fort du kan kontakta tillverkaren personligen och Fråga där , För Sigge det är kvalitet på Daikins produkter , Luft Luft pumpar (AC) ja det tror jag, Luft-vatten not so sure Cocacola
Det är väl just sånt har som är problemet med produkter som inte har support till slutkund har man en dålig inte intresserad åf då blir det som det blir. Nu finns det ju en representant från Daikin på forumet som säkert hoppar in i diskussionen. Men har garantin gått ut så gäller den ju inte längre och hur lång garanti produkten har brukar man få info om även före köpet och 5 års garanti är mera än de flesta har.
Om jag har fattat det rätt så gick den sönder innan garantin gick ut, men felet konstaterades inte förr än efter? Pratade du med någon reparatör i somras om problemet?
Du tycker alltså att 5 års garanti är ett tecken på dålig kvalitet ? Jag delar inte din uppfattning ! Exakt vad är det som gått sönder? Är det gummiblåsan i Expansionskärlet ? Eller är det värmeväxlaren ( kondensorn) som läcker ?
Nej tyvärr gjorde jag inte det, Det är ju alltid lättare att förstå felet i efterhand sen har pumpen gått så lite under sommaren.