0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
med golvvärme kan nog årsverkningsgraden vara högre. Men det avgörs ju också till viss del hur mycket spets du behöver köpa i den dimensionering som ni väljer. hur djupt har ni tänkt borra? Med golvvärme behöver du nog ingen volymtank. I alla fall värt att testa utan till att börja med. Däremot kan det vara värt o fundera på tillägg om du har typ hörnbadkar eller om ni badar mycket.
Om inte jag är helt ute och cyklar så har det pratas golvvärme VS radiatorer i en tråd och min uppfattning var den att det inte alls är säkert med fördel golvvärme när det kommer till krita.Att det tom kan vara till fördel med radiatorer som är rätt dimmensionerade.Att allt handlar om att ha rätt dimmensionering på värmesystemet till den typ av värmekälla man har, varesig det är golvvärme eller radiatorer.Och med rätt dimmensionering av värmesystemet är oxå problemet med volymtank ett bekymmer som inte heller är aktuellt.Volymtank/knäpptank är vad jag har förstått till för att utvidga ett för litet system som ger i från sig knäppningar i radiatorer och för att få rätt mängd H2O i systemet som VP:n ska arbeta emot.Ska väl vara runt 20-25liter vatten i systemet per kw på VP:n.Men som sagt, jag kanske är helt ute och cyklar nu men rätta mig gärna då, är ju trots allt bara en simpel virkesbilschaufför
Har du helkoll på den nuvarande energiförbrukningen. Om inte så välj en storlek större maskin. Min 170 kvm stora villa i stockholmstrakten (den är tilläggsisolerad med treglasfönster och har bara en liten källare på 40 kvm) har mått bra av en 10 kW Nibe 1110-pump med 170 m borrhål som fortfarande går som en klocka nu på 11-e året.
Absolut kan det finnas fördelar med ett mer snabbreglerat lågtempsystem med radiatorer! Nu har ju TS redan golvvärme vad jag förstår. Men om man står inför en konvertering så är det avgrundsdjupa skillnader i pris, om man inte ändå måste göra om golven. Men i alla fall om man tänker sig ett snitt-radiatorsytem i ett befintligt hus och ett snittgolvvärmesystem i ett befintligt hus så kommer i många fall verkningsgraden vara högre i golvvärmehuset mha en lägre framledningstemp i golvvärmehuset. Är golvvärmen ingjuten, men även annars i viss utsträckning, så agerar golvet en typ av volymtank som gör att man inte nödvändigtvis får samma "problem" som när man kör direkt mot radiatorer. Inte heller blir ju knäppningar ett problem om man uteslutande har golvvärme.
Förklara gärna hur man hittar bättre ekonomi i ett radiator system som alltid kräver högre framledningstemperatur för exempelvis ovan nämda Nibe pump när COP sifforna ser ut såhär:Värmefaktor * (COP) 5,01 / 3,54 * Enligt EN 255 för köldbärare in / värmebärare ut vid 0/35 °C samt 0/50 °C Jag tolkar sifforna som ju varmare du kör desto sämre COP?
Förklara gärna hur man hittar bättre ekonomi i ett radiator system som alltid kräver högre framledningstemperatur för exempelvis ovan nämda Nibe pump när COP sifforna ser ut såhär:Värmefaktor * (COP) 5,01 / 3,54 * Enligt EN 255 för köldbärare in / värmebärare ut vid 0/35 °C samt 0/50 °C Jag tolkar sifforna som ju varmare du kör desto sämre COP?Rent komfortmässigt är det sen som natt och dag om ni frågar mig, men det har inget med driftsekonomi att göra.
Vad gäller badningen så blir det inget hörnbadkar dock en hel del badande. Har bara erfarenhet från nibe-pumpen och det varmvattnet räcker gott för vårt behov.