Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut en troligen underdimensionerad on-off BVP till en med inverter?  (läst 8759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
Hej!
Jag har ett hus i Södra norrlands kustland som värms med en IVT HT+ C7 (med 6kw tillsats) bergvärmepump från 2005 anslutet till ett 160m hål med 153m aktivt. Vattenmängd i hålet är angivet till 200l/h men jag har vanlig slinga med anti-frysvatten. Första året i huset hade jag 26000kwh i total el-kostnad med troligen runt 4000-5000kwh hushållsel. Jag värmer 264kvm (våningsplan + källare) till 22grader samt 45kvm (garage) till 15 grader. Jag har vanliga element i våningsplanet och vanliga element + golvvärme i källaren. Golvvärmen är tyvärr direktansluten till elementsystemet utan shunt och består troligen av presol-rör ingjutet i betongen. Huset är byggt på 70-talet med fasadtegel på trästomme och med oisolerad källare i betong/lättbetong/bettonghålsten. Jag har vanliga kopplade 2-glasfönster men bytt till energiglas på inre rutan iår. Jag kommer även att tilläggsisolera vinden från 20cm sågspån till totalt ca. 50cm sågspån+mineralull. Har inga planer på tilläggisolering av fasaden. Garaget som är med träpanel har jag tilläggsisolerat men även garaget har källare som är oisolerat men ouppvärmt (utan avdelning till varma delen). Klimatmässigt har jag nog ung. i nivå med Sundsvalls stad (men huset ligger inte där).

Jag tycker det känns som att pumpen dels är grovt underdimensionerad från början men den klarar komfortkraven någorlunda även vid -20 som vi hade stora delar av januari (medeltemp -11 i år). Tror jag ligger på 55 grader ut vid minus 20 med 6kw tillsats. Jag kör med kurva 4.0 med offset +2.0. Jag har dock rumsgivare och valt rumsgivarpåverkan till 70% (för att inte få så hög temperatur nu på våren då solen ligger på, låg på 50% förra året). Temperaturen över hålet var +0.8 in och -2.6 ut med högsta fart på cirkpumpen (3 lägen, Wilo top). Dock så spetsar pumpen redan från ca. 0 grader även med default inställningarna för fördröjning på tillsatsen. Jag har även 100l volymförstorare i systemet och extern cirk.pump på denna efter problem med temperatursensorerna. Efter byte av temperatursensorerna samt byte till energiglas har jag en minskning på ca. 10% sedan i november och kommer då troligen hamna på 24500kw iår.

Ett lite enkelt försök att räkna ut ett COP värde genom att jämföra elförbrukning (jag har ett analysverktyg för mätning på 3-fas) under två dygn med ganska likvärdig temperatur gjorde att jag fick ett värde på mellan 2 och 2,5 (är ju osäkert över bara ett dygn). Jag provade alltså att ställa pumpen i enbart tillsats de ena dygnet och jämförde mot normal drift andra dygnet. Medeltempen på dessa dygn låg runt 0.

Jag funderar på att antingen byta ut till fjärrvärme (kostnad minst 150000 i anslutning) eller byta till en ny värmepump. Om jag köper ny pump så hoppas jag kunna klara med på det underdimensionerade hålet till att börja med. Jag sneglar på Nibe Fighter 1255 4-16kw med inverterteknik. Skulle jag kunna få ut bättre ekonomi på den med befintligt hål? Jag skulle önska mig 5000kw mindre per år. Klarar inverterpumpen att utnytta hålet bättre men utan att totalt frysa marken? Enda komfortproblemet jag har är att vid varmvatten produktion så sjunker ju elementvatten temperaturn och då jag och familjen ibland gillar att både bada och ducha vid samma tid ibland så kan det då bli kallt i huset. På IVT kan man inte ställa in att den alltid skall använda tillsats på tappvattnet och då kör den ju ibland längre än önskat varpå innetemperaturen hinner minska. Kan jag bota detta med en större volymförstorare/arbetstank? Fungerar detta bra även med en inverterpump?

Går gamla pumpen att sälja? (Det ryktas om att den har en Mitsubitshi kompressor av god kvalitet varför den skulle kunna användas några år till på ett mindre hus)

Hälsningar
MrK

Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
Bild på nuvarande inkoppling:
« Senast ändrad: 28 april 2016, 07:03:55 av Rickard »
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mina kommentarer om hur jag hade gjort/tänkt:

Då de verkar onekligen som du har lite klen anläggning för huset.
Fjärrvärme = Absoult inte. Vill inte vara i händerna på fjärrvärme leverantören också. Räcker med EL bolagen och bankerna.
Ny värme pump = För 100% täckning. Oavsett som hålet skulle gå på minussidan så tror jag ni skulle få bättre driftekonomi än med fjärrvärme.
Om möjligt så skulle jag komplettera med en slinga markvärme parallellt med hålet. Så kommer jag att göra. Dock hatar jag loose ends. Därför kommer jag förmodligen ha överdimensionerat när allt är klart.


Vid byte av BVP. Om man inte gör det själv så skulle jag vikta val av installatören högre än märket på pumpen. Dvs välj den installatör som verkar mest kompetent. Som inte vill sälja på dig en plug and play installation som förmodligen kommer fungera sådär. Visst det blir förmodligen dyrare med en kompenten installatör med systemtänk men det tror jag är värt.
Nu när jag har haft förfrågningar ute och hade besök av olika installatörer så ställde jag en massa "dumma" frågor som jag visste svaret på redan tack vare det här forumet. Bara för att checka av om de vilje sälja en värmepump och lite rör eller om de ville sälja ett bra fungerade system. Jösses vilka stolpskott det finns där ute. T.ex. påstod en att hålet håller samma temperatur året runt och att jag absolut inte skulle blanda det med kall markbrine...

Tilläggsisolering av vinden med mineral/glasull pÃ¥ befintlig spÃ¥n. Är en no no i min värld. Jag skulle lösulls isolera med cellulosaisolering. 
« Senast ändrad: 28 april 2016, 07:55:59 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är inte ovanligt att man dimensionerar borrhålet så att tempen in är nån eller ett par minusgrader i slutet av värmesäsongen, så det är inga problem att belasta ditt hål lite till. Dock får ju värmepumpen bättre verkningsgrad ju varmare brine är och det är alltid surt att ligga på gränsen, så jag skulle också rekommendera antingen en bit markkollektor eller nån form av värmeåtervinning ur frånluften. Vad har du för ventilation i dag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
@R2: Val av installatör i Södra Norrland: Max en per märke och jag bor 2,5mil från närmsta mindre stad. Så tyvärr finns bara valet att använda samma installatör som servat min pump (som jag tyckte var bra) men de jobbar bara med IVT. Så systemkunskapen skulle vara på min. Varför inte glas/mineral på spån? Nackdel med det? Utrullningen skulle bespara mig jobbet med att bygga så att inte takfotsventilationen täcks. Då skulle jag göra jobbet själv. Vatten/VVS är dock inte min grej, skulle bli installatör på allt. Men det är ju nästan bara installation mot befintliga rör alternativt större arbetstank.

@Purjo: Självdrag. Utluft i badrum + toa i egen kanal. Utluft i vardagsrum via tidigare skorsten (för olje-eldning) samt köksfläkten (ej med kontinuerlig drift). Samtlig inluft är självdragskanaler i källaren. Jag har 975kvm gÃ¥rdsyta men dock smÃ¥barn som gärna vill ha gräsmattan kvar  8)
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
Det kan ju tänkas att man lyckas få loss lite pengar till i framtiden och då borrar ett till hål (eller gräver upp gräsmattan)... :)

Men det kräver att det finns någon chans till bättring av ekonomin på bytet. Vad kan man räkna med att få ut av en nyare pump kopplad mot element och för litet hål? Kan man få ut 4 i cop/scop? Mot 2-2,5 på nuvarande? Nibe skryter ju om nästan 5 i scop mot golvvärme? Jag är inte sugen på IVT pump igen, i mina ögon så är styrelektroniken makalöst dum i nuvarande pump.
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Varför har du en HT? Vad krävs det för framledningstemp när det är som kallast?

Att tilläggsisolera med mineralull är vanskligt i gamla hus som saknar eller har dålig diffusionsspärr. Risken är att fukt från inneluften kondenseras i isoleringen och rinner ner först i sågspånet och sen vidare till bostaden när spånet har mättats.
Organisk material som sågspån eller cellulosafiber är bättre eftersom det klarar av att transportera bort fukten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
@Purjo Jag köpte huset för ca. 1,5 år sedan och förra ägaren hade köpt HT Plus:en. Ingen aning om varför. Tror jag behöver +55grader vid -20 ute.
Intressant det där med fukten med mineralull. Jag har ingen plast mellan innertak och spÃ¥net  :(
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Knäcke: Okej. Vilket fall hade jag kört på en ny BVP. Testa ett par säsonger mot gamla hålet för att kolla hur det går. Sen kan man ju eventuellt komplettera med markslinga eller ett nytt hål.

Du behöver ingen takfotsventilation med cellulosan. Räcker med ventilerade gavlar.
Diffusionsspärr ska du inte ha. Ångbroms är att föredra. Men någon duk borde du ha redan nu? Vad håller spånet på plats idag?
Nu pratar jag fortfarande om ditt "gamla" hus och cellulosa. Nya hus och diffusionsspärr är en annan sak.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är säkerligen inga problem att belasta hålet hårdare. Det är ju många som har flera minusgrader i slutet av värmesäsongen utan att det blir problem.
Sätter du in en varvtalsstyrd VP så brukar dom ha en inbyggd funktion för att begränsa effektuttaget när borrhålet blir kallt. Det gör ju så klart att det behövs en del elpatron istället, men det blir mindre än i dag och det är iallafall kortsiktigt billigare än att borra ett till hål. Kör du så nåt år så är det betydligt enklare sen att räkna på vad du skulle tjäna på att eventuellt borra ett till hål.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jonte82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väldigt mycket som stämmer in på vårt hus med en ivt c9 ht +
Trästomme med fasadtegel och källare 275kvadrat
Ligger inte heller långt ifrån Sundsvall så det är nog samma företag som gjort installationen.
Upplever också att temperaturen sjunker endel när det görs varmvatten.
Skulle också behöva en större pump, klarar -10grader utan tillskott men då är de 19-20 grader inne. Byter nog inte fören denna fått jobba minst 15år om den inte går sönder innan.
Sedan hösten 2015
Enplanshus med källare från slutet på 60talet.
140kvm markplan + 135kvm källare och ca 30kvm garage.
3 glasfönster mot norr och gamla 2 glas i övriga riktningar.
Ventilation självdrag och en paxfläkt med grundventilation i badrummet i markplan.
Värms med en Ivt C9 HT + från januari 2005. Drifttid 55 000 timmar +
Borra 178m, 1m till berg. Aktivt djup?
Vattenburen golvvärme i kök (ca20kvm) samt ca 20-25kvm elgolvvärme i badrum, toalett och hall.
8m*4m Pool värms med 75kw värmeväxlare
Förbrukning utan pool ca 18kkwh, innetemperatur max 21 grader när det är molnigt.
Skulle behöva en större värmepump för att höja värmen och sänka förbrukningen.

Utloggad Jonte82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för drifttid på kompressorn och tillskott?
Sedan hösten 2015
Enplanshus med källare från slutet på 60talet.
140kvm markplan + 135kvm källare och ca 30kvm garage.
3 glasfönster mot norr och gamla 2 glas i övriga riktningar.
Ventilation självdrag och en paxfläkt med grundventilation i badrummet i markplan.
Värms med en Ivt C9 HT + från januari 2005. Drifttid 55 000 timmar +
Borra 178m, 1m till berg. Aktivt djup?
Vattenburen golvvärme i kök (ca20kvm) samt ca 20-25kvm elgolvvärme i badrum, toalett och hall.
8m*4m Pool värms med 75kw värmeväxlare
Förbrukning utan pool ca 18kkwh, innetemperatur max 21 grader när det är molnigt.
Skulle behöva en större värmepump för att höja värmen och sänka förbrukningen.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
Taket: Består av innertak i form av målad board (masonit?) och ovanpå detta ligger spontad men ohyvlad panel. På detta ligger 2-3cm glasullsisolering (tror det är med pappöversida) och på detta ca. 20cm spån.
Därför kändes glas/mineral som naturligt att ha och med lite jobb. Men det är ju här i forumet som man lär sig en massa matnyttigt :). Gavlarna är panel (tyvärr inte fasad tegel på dessa) och har varsin självdragsventil.

Riktigt surt med att hålet är för litet. Har ju grannar med 200m hål och de extra 40metrarna önskade man ju verkligen att de tidigare ägarna krävt att få. Är inskarvning mot en markslinga ett lätt jobb eller måste det finnas någon shuntstation eller extra cirk-pump på detta? För att gräva upp tomten känns inte som något större problem om alla bara accepterat att vara utan gräsmattan 1 år. Skall man rädda mattan genom försiktig grävning blir det ett hästjobb ;)

@Jonte: Jag har tyvärr ingen mätning med Eliq eller liknande så jag kan se över ett dygn. Jag har inget program för att läsa ut loggningen på min 3-fas mätare heller. Jag borde verkligen skaffat en Eliq så jag kunde räkna ut antalet Elpatron timmar per dygn. Tiderna på räkneverket inne i pumpen verkar ha gått "runt" och pekar på typ -27000 på driftstid på pump och men jag minns inte värdet på tillsats på rak arm. Kan man resetta dessa tro?

Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har du inte plast på insidan som stoppar fuktvandringen utåt ska du INTE lägga mineralull uppe på taket. Mineralullen kan inte transportera/ta upp fukt så fukten kommer att frysa inne i isoleringen där nollpunkten ligger. När det har bildats is i isoleringen förlorar den isoleringsförmågan och nollpunkten flyttas inåt och då bildas is längre in i isoleringen. Så kan det fortgå tills hela isoleringen är som en iskaka. När det sedan blir varmare tinar isen och vattnet rinner ner i sågspånet och orsakar på sikt mögel och rötskador.
Utan plast gäller cellulosaisolering, som beter sig på ett annat/bättre sätt när det gäller fukt och fuktvandring.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Taket: Består av innertak i form av målad board (masonit?) och ovanpå detta ligger spontad men ohyvlad panel. På detta ligger 2-3cm glasullsisolering (tror det är med pappöversida) och på detta ca. 20cm spån.
Därför kändes glas/mineral som naturligt att ha och med lite jobb. Men det är ju här i forumet som man lär sig en massa matnyttigt :). Gavlarna är panel (tyvärr inte fasad tegel på dessa) och har varsin självdragsventil.

Riktigt surt med att hålet är för litet. Har ju grannar med 200m hål och de extra 40metrarna önskade man ju verkligen att de tidigare ägarna krävt att få. Är inskarvning mot en markslinga ett lätt jobb eller måste det finnas någon shuntstation eller extra cirk-pump på detta? För att gräva upp tomten känns inte som något större problem om alla bara accepterat att vara utan gräsmattan 1 år. Skall man rädda mattan genom försiktig grävning blir det ett hästjobb ;)


Nyfiken. När är huset byggt? Med tanken på att mineralullen ligger under spånet.
Jag tycker inte ni verkar ha så överdrivet grunt hål. Snarare för klen pump. Ditt hål kommer dock bli kallare med en ny större pump. Om jag fattar det rätt så kör du tillsats från 0 C ute? Oavsett så tycker jag inte du ska ta kostnaden för fjärrvärme. Det vore hål i huvudet ;)
Markslingan kopplar du parallelt med hålet. Kräver lite injusterings ventiler och kopplingar bara.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!