Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 december 2006, 07:28:50 »Hallå igen,
missade en liten detalj...vi pratar om ett fritidshus. Undrar hur säker elförsörjningen är...
Jag hade nog i detta läge starkt övervägt en L/L eller en variant av L/V som inte har vatten utanför huset. Även om pannan givetvis kan frysa inne i huset också så tar det ju i alla fall lite längre tid.
De L/V som då är aktuella är splitpumparna (daikin, aqua inverter, KW smart etc) eller Thermia Atria.
Airwell är väl också en splitpump. Bra tänkt, inne i huset tar det väl tid innan det fryser men utanför kan det gå snabbt vid ett strömavbrott.
Tackar för hjälpen. Hur menar ni; skulle jag med en Ecoair 105 köra med fast kondensering, d.v.s. med fast panntemperatur på, säg, 40 grader oberoende av yttertemperatur? Det känns som att det skulle vara mycket gynsammare att köra med runt 20 grader om det är 6 grader ute exempelvis. COP skulle väl teoretiskt sett bli rätt hög då. Om nu inte värmepumpen klarar av detta vore förstås en fulvariant att installera en innetermostat som bryter spänningen till värmepumpen om det är tillräckligt varmt inne (alternativt tjuvkopplar termostaten så att värmepumpen tror att det är tillräckligt varmt i pannan och således stannas). (Idag har huset en elpatron i som styrs på detta sätt. Därmed undviks värmeförluster i pannan varma dagar.)
Skulle man få någon varmvattenmängd att tala om? Pannan är en oljedito från 1982, troligen med förrådsberedare. Om man får 50 grader från värmepumpen och detta sedan skall växlas över till en förrådsberedare i pannan så blir det inte mycket temperatur kvar. Sedan är det ju legionellarisken...
Alternativet för mig är att fortsätta med elpatronslösningen och stoppa i en pelletsbrännare som körs när vi är där på vintern samt under kalla vintermånader. Om inte en värmepump kan ge varmvatten sommartid och inte stötta så mycket när man är där på vintern, utan bara minskar kostnaden vår och höst känns det lite tveksamt. (Det är klart att det går att få en värmepump som klarar detta också, men det skulle väl kosta en del. Vet ni vad exempelvis en Ecoair 105 skulle kosta installerat och klart och vad skulle den få för COP ungefär?)
Sedan kan jag bara bekräfta att kåken drar en del energi. Ett år hyrde vi ut hela året och då gick det åt 4-5 kubikmeter olja. Det blev ingenting kvar av hyresintäkten...
Tack igen.
Min tanke var att köra pannan till ca 20 ºC om det räcker får att hålla huset på 8-9 ºC. En elpatron som går in strax under 20 ºC garanterar värmen om VP inte skulle orka hålla värmen. COP blir säkert mycket bra med denna lösning och en 6-7 kW VP fixar nog värmen hela vintern.
Om du är där tillfälligt på vintern så är nog bästa alternativet att behålla oljan, då vill du få upp värmen kvickt och där finns det inget som slår en oljepanna. På sommaren klarar luft/vattenvärmepump varmvattnet utan problem om pannan har förrådsberedare, döda av legionellakusarna genom att tillfälligt höja panntemp till 70 med oljebrännaren och spola genom alla vattenledningar innan du börjar använda varmvattnet när du flyttar in.