Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 september 2004, 22:40:30 »

Nu hittade jag igen brunnsarkivet...
nu måste  man registrera sig, men det är väl ok.

sök här  http://www.sgu.se/sgu/sv/service/kart-tjanst_start.htm
Skrivet av: Norrlänningen
« skrivet: 26 september 2004, 22:10:21 »

Brunnsarkivet finns kvar, online å fungerande. Enda skillnaden nu mer är att man måste registrera sig på någe vis då det innehåller inf. om fastigheter etc, sedan så funkar det fint (tack SGU). Vill också tillägga att de är ruggigt snabba att svara på mail..å då har man det hela i skrift åsså.

Oj..kl är visst efter 22, bäst jag slutar nu innan jag ställer till det...
Skrivet av: CBIC
« skrivet: 26 september 2004, 18:35:30 »

Hej!

Tack för länkarna Bertil! Skall meddela efter hand vad som händer!

Calle
Skrivet av: Ville65
« skrivet: 26 september 2004, 17:54:38 »

Har en IVT CHT9 med 320 liters acc-tank ( enbart värme) och separat acctank för vv  (egentligen en vv-beredare utan elen ansluten) med vvc till hela huset 2plan =150m2 källare 90m2 Golvvärme i hela källaren och radiator termostarer på alla Elementen på våningarna 18 st radiatorer, hade tidigare en total elförbruking på 55000kwh ( huset läckte som ett såll)
har tätat fönster och bytt till energiglas till alla rutor , har efter denna operation kommit ned till en årsförbrukning   (sammanlagt med hushållsel) till 23500kwh  Har ingen inomhusgivare utan låter radiator termostaterna sköta inomhustempen , det gäller även golvvärmen 6 slingor med termostater, om detta är en ekonomisk bra lösning , det vete fan ,men det blir en behaglig  och jämn värme i hela huset utan att det kostar skjortan.....
har förövrigt följt diskussionerna på detta forum  i ett halvår ungefär och kommit fram till att det ställs vettiga frågor och fås vettiga svar ...
mvh Ville

måste också tillägga att jag  tidigare hade en 13 kwh elpanna( ifall nån trodde att VP:n drog så mycket tidigare)
och även att vv blir 160l + 190 liter med den extra VVB-behållaren, gött att ha när man fyller badkaren....

allt detta apropå om det är ekonomiskt med acc-tank, men för att få ett maximalt stabilt system , möjligtvis skulle man ha valt en större acc-tank till värmesystemet och haft i denna en slinga för att förvärma varmvattnet .....
men det kan ju inte bli rätt på första.....
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 september 2004, 17:14:48 »

En grundare borra än som sagts när man köpte huset är ett "dolt" fel. frågan man kan ställa sig är vad sades vid köpet.

dolda fel är ALLA fel som inte kan konstateras genom okulärbesiktning  (med ögat)

Vid en besiktning av en fastighet vid ett förvärv, brukar inte besiktningsmannen MÄTA fukt av denna anledning.

det mest viktiga och självklara hoppar man över.
Vore jag köpare skulle jag absolut låna en fuktmätare, vem vill köpa ett fuktskadat hus, det är liten tröst om det är ett dolt fel, allt strul med säljaren renoveringar mm, Bättre då att köpa ett "friskt" hus.
En borra som är grundare än det som uppgivits är ett dolt fel. För att undersöka detta måste man ju ha div utrustning. Koppla isär slangarna och loda inuti slangen kanske är enklast, men se till att inte tappa nåt, kanske proffsen har några bra grejor för detta. alt ta upp hela slngen den har längdmätning men då ska du ha hjälp tycker jag.
Loda även nivän till grundvattnet samtidigt! för det är "aktivt" hål som skall utlovas!! djup under grundvattnet.

Finns inga borrprotokoll?? Dom sparas i all evighet, finns hos borrarn. Har dom följt lagen kan du hitta din egen borra på nätet!!!!!!!

Läs här http://www.sgu.se/aktuellt/vatten/brunns_arkiv.htm

men dom verkar ha tagit bort just brunnsarkivet ring dom istället
kolla här http://www.sgu.se/databaser/kartor_index.htm
Här finns det med men inte på deras nya sida!!!
fattar inget tala om om du hittar arkivet eller får nåt besked!
Skrivet av: pellep
« skrivet: 26 september 2004, 16:45:31 »

Rickard
Learning by doing!
Alltså, mera grogg!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 september 2004, 13:11:03 »

[size=8] HIP HIP HURRAAAAAAAA[/size]

Vilken arbetsmyra  :o 1000 inlägg  ;D berömvärt!!
 tårta och blommor kommer här igenom luften  ;D
tyvärr det funkade inte    ;) :'(
Skrivet av: admin
« skrivet: 26 september 2004, 13:07:23 »

Citera
Vid exempelvis jordvärme bildas det en isbark runt slangen. När denna "växer ihop" med slangen i slingan jämte så blir det en kortslutning, som medför att den aktiva längden på slingan minskas. Därav är det viktigt att slingorna inte får ligga för tätt,

Det finns fysikaliska egenheter med ånga och vatten som går att i övergången mellan ånga/vatten och vatten/is frigörs stora mängder energi utan att temperaturen nämnvärt sjuker.

Jag tror därför inte att det är själva isen som har så bra värmeöverföringsförmåga (då skulle isbiten i groggen smälta fortare).

I en borra är det därför viktigt att kollektorns längd är nog stor ty när vattnet redan gått från vatten till is så finns inte så stora värmeövergångseffekter att tillgå.

Nu är jag ute på lite jupt vatten  ;) då jag inte är riktigt påläst angående övergångsenergi och hur det fungerar.

Vatten/is och dess värmeöverföring borde vara ganska enkelt att ta reda på dock, får kika på det vid tillfälle.

Att spola ned vatten i borran för att värma den tror jag inte är någon bra affär, du skall ju då inte bara värma själva borrhålet utan du måste värma berget med då även det rimligtvis har kommit under fryspunkten.

Bättre då att köra kommunvattnet som köldbärare för att avlasta borran. Men dyrt det med, det billigaste tårde vara att låta värmepumpen gå, även om det blir -9 grader ut.
Skrivet av: CBIC
« skrivet: 26 september 2004, 12:38:25 »

Hej!

Ganska intressant hur denna tråd utvecklade sig från acctank till frysning av hål. Det visar hur bra detta forum är med så många intresserade och kunniga människor!

Kanske är min borra djupmässigt ok men att den fryser och det där med kortslutning var intressant. Undrar om man skulle koppla in en vatten slang och värma upp hålet när det behövs... ;) Är det någon som vet vilken diameter på hålet man normalt använder? Skall nog ta och gräva upp som sagt och se med egna ögon hur det ser ut där nere!

Får höra av mig och berätta vad som hittades!

Calle  
Skrivet av: värmemannen
« skrivet: 26 september 2004, 08:35:05 »

Som framgår av utredningen från SGI, Varia 511, så leder is värmeenergi bättre än vatten. Vid exempelvis jordvärme bildas det en isbark runt slangen. När denna "växer ihop" med slangen i slingan jämte så blir det en kortslutning, som medför att den aktiva längden på slingan minskas. Därav är det viktigt att slingorna inte får ligga för tätt, dock att en grund installation med värmeväxlaren endast 0,5-0,7 meters djup däremot kan vara att föredra gentemot en för djup installation, eftersom man mer effektivt kan uppta soluppvärmningen och som lättare förs över i slangen om isskorpan når ända upp. Kalla nätter utan sol sänker dock omvänt markslingans temperatur mer direkt, vilket är en nackdel.

Överför detta resonemang om isens ledningsförmåga på borran så kan man tänka sig att en kortslutning sker som förkortar den aktiva delen.

En annan aspekt, som dock är mer orienterad på köprättsligt fel och jordabalkens regler, är att fel kan föreligga i fastigheten. Reklamation skall ske skyndsamt till säljaren. Fråga kan uppkomma om nedsättning av köpeskilling eller hävning (beroende på hur lång tid som förflutit från förvärvet). Det är dock viktigt att en riktig besiktning skett av fastigheten vid förvärvet. En borras djup kan dock normalt inte, så vitt jag vet, kontrolleras. Finns det möjlighet att åberopa försäkring är det naturligvis alltid en fördel.  
Skrivet av: admin
« skrivet: 26 september 2004, 07:10:05 »

Det skulle vara intressant att veta vad som händer med värmeöverföringen mellan slangar och berg om i princip hela hålet fryser.

Har is lika bra värmeöverföringsförmåga som vatten, eller kan det vara så att det är själva isens taskiga ledningsförmåga som gör att det blir höga tempdifferanser i de borror som fryser.

Jag har svårt att tro att is skulle trycka ihop slangarna eftersom det rimligtvis börjar frysa närmast slangen och sedan fryser utåt. Vattnet bör ju i så fall tryckas undan till sprickor i berget.

Har man ett helt tätt hål, som först fryser i toppen finns det väl kanske en risk, men hur många har det???

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 september 2004, 23:19:07 »

Citera
Ok, om det nu är så att borrhålet blir för kallt, tas det för mycket effekt ur det eftersom det just blir kallt?  
Svaret blir ja.

det är en del faktorer som kan påverka kapacitén hos en bergborra.
Viktigast är djupet
vilken typ av berg (värmeledningsförmågan)tex skiffer är lite sämre
Djup till grundvattnet (aktivt hål)
en lååång jordborrning innan berg kan man inte räkna med fullt ut pga av att jord leder sämre än berg.
vattenflödet i berget. toppen är det med artesiskt vatten (självtryck)  då "laddas" hålet av det varma vattnet som passerar.
vart i landet det ligger, längre norr kallare som du förstår.
Det är väl dom viktigaste faktorerna.

En kille som yttrar sig rakt och tydligt är Nelson på Geotec (branschoragansiationen för borrare),
han har säkert nåt råd till dig, han kan yttra sig "tufft" om sina egna oxå.

Har för mig att han brukar säga att en borra har man 10 års "reklamationsrätt" på.

kolla här    http://www.geotec.se/forum.htm

lycka till!!

Skrivet av: CBIC
« skrivet: 25 september 2004, 22:41:12 »

Hej Bertil!

Ok, om det nu är så att borrhålet blir för kallt, tas det för mycket effekt ur det eftersom det just blir kallt?  

Ponnera att det skulle visa sig att borrdjupet är 140 m och det aktiva hålet är ok finns det i så fall något annat som påverkar? Är det för lite tillrinning av nytt vatten? eller finns det andra faktorer som spelar roll?

Calle
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 september 2004, 22:16:52 »

Du verkar ha bra koll  ;D

Citera
Jag kollar med jämna intervaller alla värderna på pumpen och skrivare ner i ett excelark.

Det där är bra när du skall diskutera anläggningen, lättare att glida undan om det inte finns på pränt.

Om du får markant högre delta t på vintern (särskilt om det ökar med kallre borra) då vete tusan om du inte får sån frysning i borran så flödet stryps av isen. vi har diskuterat jättemycket om det här i forumet.

-9 på returen och 7 graders delta t på ett relativt grunt hål och  mindre delta t på sommaren, detta talar entydigt för detta.

Jag kan nämna min anl... borra 160m 20 meter från huset. total längd på kalla sidan 200 meter, kör pumpen i läge 3 har ca 3 graders delta t. Kanske 3,5 numed varm borra och låga temperaturer fram.

Stor volym på varma sidan men inte lika grova ledn som dina (ditt är bättre) du har  11/2" ned till 1/2". Jag har 3/8" och 1/2" till rad. och 1" stammar.
Jag har delta t på 5-6 grader, men skulle gärna haft 4-5 grader det funkar toppen med våra stora vattenvolymer!

Hoppas allt ordnar sig, kolla med oss när du får nåt "bud".



Skrivet av: CBIC
« skrivet: 25 september 2004, 21:29:14 »

Hej Bertil!

När jag köpte huset i våras (norrbotten) fanns redan bergvärmen installerad. Har haft tekniker här och kollat det mesta som går att kolla innan man måste gräva upp, sedan återstår att kolla borrdjup, slangar och aktivt borrdjup. Det enda som har hittats hitills är att det var för lite köldmedium som jag nämnt tidigare. Jag antar att de värden på deltat på kalla sidan jag hade i vintras, vilka var väldigt höga kommer att återkomma...? Det hela är en försäkringsfråga och det ända som faktiskt återstår är att börja gäva upp och kolla hur landet ligger. Installerade innegivare i våras och den fungerar bra, slippa springa till källaren om man vill höja eller sänka lite. Har i stort sett alla element öppna för fullt och styr allt från v-pumpen.
Jag kollar med jämna intervaller alla värderna på pumpen och skrivare ner i ett excelark. Än så länge ligger väl värderna ok tror jag.

Jag hör av mig hur saken utvecklar sig.

Calle  

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 september 2004, 18:34:59 »

Citera
Ligger deltat på mindre än 6 så passerar vattnet för fort och hinner ej värma hela elementet enligt Thermia, är det någon som har några synpunkter där?



Kul killar det är precis tvärtom, stor tempskillnad (delta t) då är nedre delan av radiatorn kall då värmer den inte.
En så jämnvarm radiator som möjligt, möjliggör sänkning av värmekurvan, då går pumpen bättre COP (verkningsgrad). Att vattnet inta skulle hinna värma upp rad. är som sagt rent nys. Om dom sagt att påtok för högt flöde ställer till det för pumpens värmeväxlare då kanske jah skulle lyssnat, men inte nu!!

Ang köldmedia, om det gjorde att inte pumpen jobbade "optimalt" då skulle delta t minska INTE öka!

Antingen mörkar dom, eller oxå är dom kassa pedagoger.

Om du "bara" har 140 meters borra då borde du ha som allra högst 3 graders delta t. Du får bra cirkulation i relativt kort slang. något skumt är det, kanske som Rickard antyder, du har kanske inte 140 meter eller tar ut för mycket energi ur dina 140 meter så hålet nästan fryser. -9 grader ut är det kallaste jag hört hos någon, alldeles för klen borra!?

Hur mycket energi gjorde du av med tidigare?

Nu när borrann är relativt varm och du kör ut relativt svalt vatten på radiatorerna, då skall delta t vara som störst!!!! (COP är ju störst då).

När borran kyls av och du behöver högre temp fram då skall delta t minska! Jag ser det rätt tydligt nu, vp jobbar mellan 20 och max 28 grader fram vid värmeprod. då är delta t större på kalla sidan, än när det är i slutet på vv produktionen då tempen fram ligger kring 50-55 grader!!!!!

Om du har vanliga garantin kvar än, ska du skriva ett brev till installatören och delge även thermia (gör det i viket fall!!), ange dina låga temperaturer du hade i vintras. Påstå att borran ÄR för klen, då har du tagit upp ärendet under garantitiden. Sen kan du kolla i vinter i lugn o ro.

Ang temp inne.. köp en rumsgivare kopplad till pumpen försök ha allt annat öppet, får du övertemp i nåt rum sänk där genom att strypa flödet.

Hör av dig sen hur tempen i borran utvecklas.
Ev har du för klen borra och det vill dom mörka.  >:(

Citera
En fråga:
I teknikerns rapport står det: Ingen underkylning, fyllt på 0,15 kg R404A, hur mycket effektivare blir värmeupptagningen av den mängden?

Funkar inte värmeväxlingen som den ska då får man som sagt LÄGRE tempskillnad på kalla sidan,  inte som hos dig extremt hög tempskillnad.

Luska vidare på det där lova det!


Skrivet av: CBIC
« skrivet: 25 september 2004, 18:05:34 »

Hej och tack för råden Rickard!

Har ca 0,8 kpa:s tryck i systemet. Tittade på beräkningsprogrammet Puromaster men jag tror at jag mäter tempdiffen på elemeneten så småningom när dom börjar bli lite varma. De flesta elemeneten har inget termostat utan man får höja och sänka efter känsla. Det jag har noterat är dock att om jag stryper på returen och ligger på ett delta kring 6-8 grader så går det lättare och snabbare att jobba upp temp. på framledningen än om jag tar bort strypningen. Inbillar mig också att pumpen gått mindre då.


En fråga:
I teknikerns rapport står det: Ingen underkylning, fyllt på 0,15 kg R404A, hur mycket effektivare blir värmeupptagningen av den mängden?


Calle  
Skrivet av: admin
« skrivet: 25 september 2004, 15:18:29 »

Det är lättare att få ett jämnt flöde över alla radiatorer om man har ett visst difftryck över systemet, ca 20-30 kPa brukar vara ett bra värde att utgå ifrån.

Har du det så kommer alla radiatorer att få tillräckligt stort tryckfall över sig för att säkerställa flöde genom radiatorn.

Att bara säga helt öppna själl kan man inte göra, på mina radiatorkoppel har jag olika instrypningar på i stort sett alla radiatorer. Vilken instrypning som krävs bestäms av närheten till cirkpumpen, hur grova ledningar som sitter i systemet, hur många radiatorer som är kopplade till samma matarledning och hur stor radiatorn i fråga är.

Mycket att tänka på som du ser, har du inget beräkningsprogram som kan hjälpa dig så finns det ett på www.rettig.se som är bra för radiatorsystem. Kan bli problem om du blandat nya och gamla radiatorer i ditt system, men det bör gå.

Ett annat sätt är att mäta tempen in och ut ur varje radiator, du bör ha ett tempfall på 3-6 grader över varje radiator när framledningstempen är hög (läs när VP:n går kontinuerligt) Har du mer går det för lite flöde och det bör justeras upp över den radiatorn. Har du mindre tempdiff än 3 grader kan du istället strypa lite.
Om du styper på en radiator kan du förbättra flödet över  de radiatorer (ofta stora) där du har hög tempdiff trots helt öppna grundflödesventiler.

Den tempdiff du har nu över din borra skall inte ändra för att det blir kallare ute, din värmepump tar lika mycket värme ur berget nu som när det blir kallt ute. Skulle tempdiffen stiga i slutet av säsongen kan det eventuellt bero på att din borra har frusit och värmeöverföringen mellan slang och berg p.g.a. det blir sämre. Vissa hävdar att borran kan frysa och orsaka att slangarna trycks ihop varvid flödet stryps och tempdiffen stiger.
Jag är inte övertygad om att så kan ske...

Lycka till.

/Rickard
Skrivet av: CBIC
« skrivet: 25 september 2004, 12:43:31 »

Hej!

Som jag förstår skall deltat på kalla sidan helst ligga kring 3-4 grader, i vintras låg det som värst kring in -2 och ut -9, ett delata på 7 grader. De värderna indikerade att något var fel, smutsfiler är rengjorda, systemet luftat 2 gånger med av tekniker medhavd avluftningsmaskin modell större. Kör också c-pumpen (kalla sidan) på läge 3. Enligt teknikern skall nu pumpen fungera mer optimalt och kunna hålla deltat på bättre värden är tidigare. Det som kan göras är gjort inne, blir det inte bra måste jag gräva upp och kolla slangar, borrdjup (skall vara 140m) samt aktivt borrdjup. Nu har det inte varit så kallt ännu så pumpen har inte behövt jobba så mycket än. den 16/9 var det +3 ute och följande värden noterades under drift: in 0 ut -3.

Om flödet på varma sidan...Skall jag alltså sätta returkranen på fullt och försöka ha ett så högt flöde som det bara går? Kan ju testa att köra på läge 3 också och testa om det brusar för mycket. Är det något man skall tänka på när det gäller temp. på framledning kontra returledning? tycker att det är skumt att Thermia säger att man skall strypa på returen...alltså, så högt flöde som det bara går eller är jag ute och cycklar?

Calle

   
Skrivet av: admin
« skrivet: 25 september 2004, 12:00:24 »

Citera
Hade högt delta på kalla sidan i vintras men hoppas det blir bättre kommande vinter då kylteknikern fyllt på 0,15 kg köldmedium, undrar hur mycket som ryms totalt?

Högt delta T på kalla sidan indikerar två saker.

1. Din värmepump fungerar strålande! därför tas mycket energi ur din borra/markslinga, vilket i sin tur ger högt delta T. BRA!

2. Cirkpumpen på kalla sidan fungerar inte tillfredsställande, du får dålig cirkulation och p.g.a. det högt delta T på kalla sidan.
Orsaker kan vara att den är full med skit vilken får den att kärva, du har luft i cirkpumpen vilket gör att den inte tar så bra som den borde, ditt smutsfilter är igensatt vilket gör att ett för stort difftryck bildas för att cirkpumpen skall kunna pumpa den adekvata mänden brine för att få en låg delta T. Eller en kombination utav dessa.
Det kan också vara så att du inte har cirkpumpen på högsta varvtal. (men det har du väl kollat)

Det troligaste är nog smutsfiltret, om du inte rengjort det.

Vad köldmediumet skulle ha att göra med hög deltaT på kalla sidan kan jag inte förstå.
I och för sig kan den ju bli lägre om han fyller så mycket att värmepumpen inte får arbeta med rätt mängd köldmedium och p.g.a. detta ger lägre uteffekt och p.g.a. det lägre deltaT på kalla sidan.
Men det är ju inget vi önskar oss, eller hur.

Citera
Funderar på vad deltat skall vara på varma sidan, enligt Thermia skall det ligga mellan 6-8 grader, om jag skall hamna där så måste jag strypa på returkranen lite när jag kör c-pumpen på läge 2
(läge 1 utan strypning med risk för dålig cirkulation=samma resultat, dock ej testat någon längre tid) Ligger deltat på mindre än 6 så passerar vattnet för fort och hinner ej värma hela elementet enligt Thermia, är det någon som har några synpunkter där?

Den högta uteffekten (och i de flesta fall) den högsta verkningsgraden uppnås genom att köra båda cirkpumparna på högsta varvtalet.
På varma sidan kan dock detta resultera i oönskat brus från radiatorer, radiatorkoppel samt rör. Att testa att hlja är ine skadligt, det är i princip dina öron som sätter gränsen för hur högt flöde du kan ha på varma sidan.

Varför de över huvud taget rekommenderar en viss deltaT på varma sidan förstår jag inte... En max deltaT på 10 grader kan vara av värde att informera om, då detta indikerar för lågt flöde i systemet.
För lågt flöde innebär att vattnet i radiatorn kyls så fort att radiatorn tappar i uteffekt.
Det blir helt enkelt kallt - från mitten och ned ungefär.

I ett radiatorsystem med bra flöden skall man på alla radiatorer kunna känna att radiatorn är varm i toppen och lite svalare ju längre ned man känner på den.

Skillnaden skall vara kännbar, men inte så stor att radiatorns nedre del helt tappat effekt. D.v.s. den skall vara ett ental grader varmare än omgivande rumsluft.

Att vattnet inte skulle hinna värma hela radiatorn om man har för högt flöde är rent nonsens. Ju högre flöde desto bättre värme blir det på radiatorn.

Skrivet av: CBIC
« skrivet: 25 september 2004, 11:40:18 »

Hej!

Har grova ledningar, ja, och de flesta elementen är kamflänselement. Efter att ha mätt lite här och där på stammarna så skiljer sig måtten en hel del...från 34 mm - 17 mm. Genom tiderna har måtten minskat. Kan tänka mig att det är svårt utan att tappa ur allt vatten att beräkna totala vattenvolymen. Troligen ingen vits med en acctank.

Har också sedan jag köpte huset -04 fipplat en hel del med inställningarna i styren men är väl aldrig riktigt nöjd med inställningrna... ;)
Hade högt delta på kalla sidan i vintras men hoppas det blir bättre kommande vinter då kylteknikern fyllt på 0,15 kg köldmedium, undrar hur mycket som ryms totalt?

 Funderar på vad deltat skall vara på varma sidan, enligt Thermia skall det ligga mellan 6-8 grader, om jag skall hamna där så måste jag strypa på returkranen lite när jag kör c-pumpen på läge 2
(läge 1 utan strypning med risk för dålig cirkulation=samma resultat, dock ej testat någon längre tid) Ligger deltat på mindre än 6 så passerar vattnet för fort och hinner ej värma hela elementet enligt Thermia, är det någon som har några synpunkter där?

Calle
Skrivet av: admin
« skrivet: 25 september 2004, 01:01:18 »

Skall du ha en acktank bör den vara på en halv CuBIC.  ;)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 september 2004, 00:47:00 »

Jag har oxå en classic 7,5!
Har du grova ledningar då har du säkert radiatorer med rejäl volym, kamflänselement?
Då är det inte nån större vits med acktank.

Du kan testa att ändra villkoret för start av vp (gradminuterna), dom är fabriksinställda på start vid -60 grdm. du kan öka till tex 100 (jag kör så) det som kan hända är att innetempen börjar "pendla" men inte på -100 det ska va helt ok.
Tidigare skrev thermia själv att hade man golvvärme eller bra isolering då skulle man "höja" gradminuterna.

Jag har oxå sänkt tempen för start av varmvattnet till 40 grader!!!   Då startar den vi +42 grader direkt efter värmeproduktion (topup funktion), annars vid 40 grader.
det funkar bra och starterna minskar riktigt mycket!!
Skrivet av: CBIC
« skrivet: 24 september 2004, 20:10:39 »

Hej!

Lönar det sig generellt att installera en acctank i kombination med värmepump? Om så är fallet vilken storlek bör det vara? Kan man på så sätt få mindre start och gång tider och förhoppningsvis bättre ekonomi?

Bor i ett hus från -42, 2 vån. + källare, har Thermia Villa classic 75 och relativt grova ledningar.

Calle  

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!