Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar för pool värmning  (läst 17200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inställningar för pool värmning
« skrivet: 03 april 2006, 14:18:21 »

Halloj,
åtminstone i almanackan närmar sig våren, och med den pool säsongen.

jag valde Atria (10) mycket med tanke pÃ¥ att fÃ¥ billig uppvärmning av min pool (via en  pool värmeväxlare som sitter pÃ¥ radiator kretsen). Ju mer jag lär mig om värmepumpar, ju mer förstÃ¥r jag att det är mÃ¥nga faktorer som inverkar för att fÃ¥ 'billig' värme och hög verkningsgrad.

Skulle man kunna tänkas fÃ¥ lite tips hur man ska göra för att ställa in värmepump, radiator kretsarna och radiatorerna för att fÃ¥ ett sÃ¥ effektivt (= billig + snabb  ;)) utnyttjande av värmepumpen som möjligt för pooluppvärmning?

Mina förhållande:
  • Jag kan öppna rad. kretsen separat mot pool v/v
  • Jag kan stänga husets rad. krets (pÃ¥ returen) oberoende av pool v/v
  • Huset är i tvÃ¥ plan (ett plan under jord)


När jag hade oljeuppvärmning stängde jag av radiator kretsen sommartid och öppnade bara kretsen till pool v/v när jag ville ha värme till poolen. Poolens cirkulations pump är tämligen överdimensionerad, så det brukar räcka med att köra den ca:3h/dag. M.a.o vill jag ha bra drag i värmen när jag väl kör! Planen nu är väl att alltid ha radiatorkretsen igång och ev. strypa radiatorerna på övervåningen (har dessutom termostater på samtliga radiatorer i huset).

Man har ju ett 'värmestopp' på värmepumpen (17 ºC?), måste man höja den då man troligtvis vill ha värme till poolen även vid varmare ute temp? Ska man dra på värme på radiatorerna sommartid bara för att öka effektiviteten på värmepumpen? Bör jag göra någon justering av värmekurvan för pooldrift?

Tyvärr vet jag inte effekten på poolens v/v, den satt där när jag köpte huset.

Hoppas det går att läsa ut något ur mitt dravel... Tacksam för alla råd och tips!
Säg gärna till om det är någon faktor jag missat eller behöver vidareutveckla.

MVH
Peppe

p.s.
För övrigt har min maskin tuffat pÃ¥ problemfritt i flera veckor nu! Heja Thermia!  *vinkar*
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Quanda

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #1 skrivet: 03 april 2006, 15:01:38 »
Hej!
Jag har en CTC värmepump, så jag vet inte om detta funkar för dig.
Jag kör med oshuntat system med sep. varmvattenberedare.
Till poolens värmeväxlare har jag kopplat som det vore till en acctank.
Jag ändrar från vinter (stänger av panna o radiatorerna) med en trevägsventil till sommarläge. (Poolvärme)
Tempuraturen till "acctanken" kan jag ange den temp som jag vill ha i poolen.


« Senast ändrad: 03 april 2006, 16:37:56 av Quanda »
Villa i södra Stockholm. Yta 100+100 kvm. Byggår 1971.
Sep. varmvattenberedare. EcoAir 105:a dockad till Electronic.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #2 skrivet: 03 april 2006, 19:13:03 »
Hejsan


Vet ej hur atrias program sköter poolvärme Sc:,h

Jag har nu sen 1 vecka till baka aktivt höjt min poolvärme från 12 till 21,9 grader nu det genom att låta VP program ge så mycke den kan till poolvärme så länge huset ej haft behov av värme. VV temp sköts då med hälp av topping upp elberdare. VP har ingen prioritet för att ge VV pga dess lägre verkningsghrad.

Solen + VP har alltså höjt med ca 10 grader polen på knapp vecka. Vid 25 grader i poolen övergår programmet till underhållsvärme (se vad det förbrukars då extra till poolen)

Bad börjar jag i helgen därmed. Vären med bad och sol har kommit till skåne. Sommar tid pga ljudnivå i trädgården kanske solfångare får ta över driften helt ljudlöst. Nu är målet max 10000:- i invest i solfångare för underhållsvärme.





Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #3 skrivet: 04 april 2006, 06:37:36 »
Peppe.

För att få en smidig lösning på din uppvärmning bör du ha:

1. En termostat för poolen (som växlar relät)
2. Ett relä som växlar vid värmebehov
3. På relät skall du sätta in 2 st motstånd, det ena simulerar låg utetemp (-40ºC) och det andra simulerar låg framledningstemp (typ 22ºC). Relät skall dessutom dra en trevägsventil som växlar mot poolens värmeväxlare om du vill värma huset och poolen samtidigt. Har du inte behov av att värma hus och pool samtidigt går det bra att stänga manuellt till radiatorsystemet.

Tänk på att "simuleringen" av tempgivarna tvingar igång en start av värmepumpen, så det är viktigt att poolens cirkulationspump verkligen är igång. Du måste alltså koppla spänningsmatningen till relät på samma kontaktor som startar cirkulationspumpen till poolen, så snart du stänger av poolens cirkulationspump måste värmepumpen stanna.

Så fungerar i alla fall Nibes lösning. Thermias styr fungerar i princip likadant.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #4 skrivet: 04 april 2006, 11:08:27 »

Hallå Rickard,
du är inte född i farstun...

Det blev lite mycket att ta in på en gång. Har du möjligtvis någon slags principskiss på ditt förslag?
Gärna ett detaljerat kopplingsschema ocksÃ¥, om möjligt.  Sc:,h

1. Termostaten för poolen, ska det vara typ PT motstånd eller något seriösare?
3. Jag antar att dessa motstånd används istället för ute- samt framlednings givarna? Alltså ett 'pool läge'.

Tusen tack så här långt!

/Peppe
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #5 skrivet: 04 april 2006, 13:05:49 »
Jag skulle gärna vilja hjälpa dig, men har tyvärr inte den tid som krävs, prova ringa till thermia, de kanske har nån skiss på hur de brukar lösa det, annars fick jag en skiss av nibe när jag byggde min styrning. Kan dock inte hitta den nu. Men Nibe har den säkert kvar... borde gå att överföra till thermias värmepumpar om du har den "elektriska" kompetens som krävs eller känner nån som har det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #6 skrivet: 12 april 2006, 08:50:14 »
Hallo på er igen.
Det behövs inte mixas eller trixas med pumpen alls, det finns ett Expantionskort att köpa till Thermia:s pumpar och i detta kort ligger det bl,a en Pool styrning, den kontrollerar en shuntventil som styr mot ett önskat värde på givaren som man monterar på Pool kretsen. (kan också tillägga det att det ska vara version 62 på datorn för att Poolstyrningen ska funka på en Atria)
// Thermia Support

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #7 skrivet: 12 april 2006, 12:54:14 »

Tack 'Thermia support'!

Skönt att man köpt en riktig värmepump, dÃ¥!  ;D
Kan jag, som enfaldig användare, kolla versionen?

'Expansionskort 515' (har sett namnet i min 'on-line'), tar det alltså in-data från pool givaren (pool temp.) och styr en motor shunt för inblandning av uppvärmt vatten?

Värmestopp på utetemp då? Ska man ändra det värdet eller sköts det automagiskt?

Om man kan acceptera att sköta shuntningen manuellt, behövs fortfarande modulen då? Dvs, finns det något sätt att få bra värme på poolen bara med inställningar på VPn till att börja med, och komplettera med hårdvara senare?

Tack

/Peppe
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #8 skrivet: 12 april 2006, 13:46:52 »
Tjena.
Om du väljer att sköta shuntningen manuelt, ska du ändra värmestoppet till max och öka kurva min till önskat pool temps värde kanske något högre beroende växlings förlust i Poolväxlaren.Tänk också på att stänga av framledningen eller returen till/från Radiatorerna, (det räcker med en av dom) för att undvika att värmen åker upp till huset.
// Thermia Support

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #9 skrivet: 12 april 2006, 14:56:15 »
Tjena.
Om du väljer att sköta shuntningen manuelt, ska du ändra värmestoppet till max och öka kurva min till önskat pool temps värde kanske något högre beroende växlings förlust i Poolväxlaren.Tänk också på att stänga av framledningen eller returen till/från Radiatorerna, (det räcker med en av dom) för att undvika att värmen åker upp till huset.
// Thermia Support

Detta resonemang förutsätter att man kör poolens cirkulationspump manuellt. Annars kommer VP:n förmodligen att lösa ut på hög returtemp eller HP-pressostat då den bara får några liter vattenvolym (och ingen energiförbrukning) att arbeta med.

Kanppast troligt att tempgivarna hinner reagera innan den löser ut på trycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #10 skrivet: 18 april 2006, 10:02:59 »
Tjena.
Om du väljer att sköta shuntningen manuelt, ska du ändra värmestoppet till max och öka kurva min till önskat pool temps värde kanske något högre beroende växlings förlust i Poolväxlaren.Tänk också på att stänga av framledningen eller returen till/från Radiatorerna, (det räcker med en av dom) för att undvika att värmen åker upp till huset.
// Thermia Support

Detta resonemang förutsätter att man kör poolens cirkulationspump manuellt. Annars kommer VP:n förmodligen att lösa ut på hög returtemp eller HP-pressostat då den bara får några liter vattenvolym (och ingen energiförbrukning) att arbeta med.

Kanppast troligt att tempgivarna hinner reagera innan den löser ut på trycket.

Tjena igen.
jo naturligtvis måste man ha flöde på andra sidan växlaren också annars blir det tokigheter, men å andra sidan går oftast den pumpen konstant. (renspumpen)

// Thermia Support

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #11 skrivet: 18 april 2006, 11:00:56 »

Halloj,
japp, det var så jag förstod det.
Dock, som sagt i mitt fall, kör jag inte 'renspumpen' konstant. Men jag kan acceptera att öppna och stänga kranarna vid behov, tills jag väljer att automatisera det hela.
Det känns som jag vill se att jag får bra fart i prylarna innan jag gör mer investeringar!

/Peppe
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Benson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #12 skrivet: 22 april 2006, 10:30:34 »
Tjena.
Om du väljer att sköta shuntningen manuelt, ska du ändra värmestoppet till max och öka kurva min till önskat pool temps värde kanske något högre beroende växlings förlust i Poolväxlaren.Tänk också på att stänga av framledningen eller returen till/från Radiatorerna, (det räcker med en av dom) för att undvika att värmen åker upp till huset.
// Thermia Support

Detta resonemang förutsätter att man kör poolens cirkulationspump manuellt. Annars kommer VP:n förmodligen att lösa ut på hög returtemp eller HP-pressostat då den bara får några liter vattenvolym (och ingen energiförbrukning) att arbeta med.

Kanppast troligt att tempgivarna hinner reagera innan den löser ut på trycket.

Tjena igen.
jo naturligtvis måste man ha flöde på andra sidan växlaren också annars blir det tokigheter, men å andra sidan går oftast den pumpen konstant. (renspumpen)

// Thermia Support

Hej Thermia Support!

Jag har en Diplomat TWS med Expantionskortet men jag vill inte köra poolens pump konstant.

Har du någon lösning på det?

Kan man lägga poolen termostat över ett relä (samma som styr pump och saltgenerator) så att
värmepumpen tror att det är varmt i poolen och ängnar sig åt att göra varmvatten eller värma
huset när poolpumpen står still?

Om detta är möjligt kanske du har en lite exaktare lösning du kan förmedla.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #13 skrivet: 23 april 2006, 08:23:36 »
Det måste kännas tryggt att vara anställd som web designer på Thermia.
Jag menar det finns ju massor kvar att göra och mycket info kvar att lägga ut innan det liknar något.
... sade han luttrat efter att ha försökt hitta info om en utgången produkt på thermias hemsida ...

-Det du letar efter borde bara vara att hämta!

Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Inställningar för pool värmning
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2006, 14:01:58 »
Det måste kännas tryggt att vara anställd som web designer på Thermia.
Jag menar det finns ju massor kvar att göra och mycket info kvar att lägga ut innan det liknar något.
... sade han luttrat efter att ha försökt hitta info om en utgången produkt på thermias hemsida ...

-Det du letar efter borde bara vara att hämta!

Erland

hej du.
vad exakt letar du efter?
det som du som slutkund ska ha tillgång till ligger där.
(om det nu inte är nått väldigt gammalt då får du vända dig till oss direkt)

// Thermia Support

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!