Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypning av golvvärmeslingor. Tumregel?  (läst 3477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ernst Stavro Blofeld

  • Gäst
Ernst Stavro Blofeld
Strypning av golvvärmeslingor. Tumregel?
« skrivet: 18 september 2004, 22:42:56 »
Kamrater,

Finns det någon bra tumregel för hur man bör strypa sina golvvärmeslingor?

Som ni vet är ju principen att man skruvar åt de kortaste slingorna så att inte allt vattnet färdas där på bekostnad av de längre slingorna.

Själv har jag 10 slingor, 5 på bottenvåning och 5 på övervåning. Jag känner till den ungefärliga längden på varje slinga. Varje slinga har en strypventil som vrids fem varv från helt öppen till helt stängd.

Kan jag med ledning av dessa uppgifter göra en enkel skattning av hur varje slinga bör strypas?

Tack för hjälpen,
Ernst







Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Strypning av golvvärmeslingor. Tumregel?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2004, 23:35:28 »
har du vp??
Då tycker jag du ska börja med att hitta lägsta möjliga kurva för vp. Med alla slingor fullt öppna.
Dom längsta kan du ha ostrypta, tycker jag.
När du har lagomt varmt i "kallaste" rummet, då kan du börja strypa dom slingor där du har övertemp.
DÃ¥ slipper du räkna  ;D
I en villa är det här inte alls krångligt, du behöver väl 30-35 grader ut vid +-0 ute på styrdatorn.
Med en öppen planlösning kan man ha lite obalans på slingorna utan att det märks, men rum tex sovrum där dörrar stängs ska du strypa in om det behövs.
I nåt rum kan du oxå få använda separat rumsgivare till golvvärmen men har du inte köpt det redan, då sparar du in den slanten, funktionen blir lika bra utan.

om du nu inte har riktigt extremt med söderfönster.
I en vanlig (enplans)villa brukar det inte va problem alls, eftersom utskotten har beräknats utifrån solståndet, på våren o hösten står solen lågt då tillåts det skina in, på sommaren när det redan är för varmt då står solen så högt så att det mesta av fönstren skuggas!
Mer sol in i tvåvåningshus, men det ska funka.
Öplan måste du nog strypa eftersom värmen söker sig uppåt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blom

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundborn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Strypning av golvvärmeslingor. Tumregel?
« Svar #2 skrivet: 21 september 2004, 21:17:32 »
Jag byggde mitt golvvärmesystem för snart två år sedan och använde mig utav Wirsbos instrypningsdiagram, finns på Wirsbos hemsida. Detta förutsätter då att man har deras kopplingar och strypventiler (tror jag). Jag har dessutom flödesmätare på varje slinga. Köpte allt detta ifrån Rinkaby rör.
Detta instrypningsdiagram som enligt Wirsbo är en tillfällig lösning har fungerat bra tycker jag. Jag har tio slingor ifrån två olika fördelare (5+5). ungefär som för dig. Du får börja med att strypa flödet till fördelaren på bottenvåningen om den matningen är kortare därefter stryper du in slingorna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!