0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är lite av en nybörjare när det kommer till värmesystem, så jag har inte full koll på all terminologi, kopplingar etc. Men jag lär mig. Så in och ut i pannan och fast kondensering, vet jag inte helt vad det innebär.Jag antar att det är kopplat så. Det låter rimligt. Pumpen är kopplad via en värmeväxlare, in i pannan och tillbaka till värmeväxlaren från pannan. Jag skulle kunna ta bilder på hur allt ser ut.Gasbrist låter också bekant. De två gånger installatören faktiskt varit här, har han fyllt på gas. Då har systemet fungerat i ungefär ett dygn, för att sedan tappa all effektivitet igen. Enligt honom så har systemet gas, men jag undrar om han inte missar något då? Verkar ju konstigt om det tillfälligt börjar fungera igen efter påfyllnad. Borde ju vara ett läckage någonstans.Sedan tyckte jag att systemet avfrostades väldigt ofta. Hur ofta bör det ske egentligen, under ett dygn? Säg under de sämsta förhållandena, där avfrostning måste ske ofta.Finns det något bra ställe att hitta alla felkoder, så att jag avläsa och tolka dem? I manualen som installatören efterlämnade, står ingenting. Det är i princip en ren installationsmanual bara.
Surt sa räven,vilken jädra osis Tro.Går det inte att löda läckan eller byta böjen om det är där det läcker?Ring några lokala kyl-firmor och be dom kolla vad som kan göras,ta in priser på reperationen.Kolla först vad dom tar för en ev.koll av förångaren,själv kollade jag med 2st kylfirmor när min autoterm frös sönder förra vinten och dom tog rejält betalt bara för att konstatera vad som var fel.Jag fick betala sammanlagt till bägge företagena ca 7500:-Inkl.moms för bara felsökning.Det slutade med att jag lödde förångaren själv,provtryckte och fyllde den med gas igen.//Thommy Johansson
Jo surt som bara den. Hade varit nöjd med det svaret om jag köpt en billig Kinapump men trodde mera om ME.Är ingen expert inom branschen så vet faktiskt inte om det går att reparera men läckan fanns mellan infästningen / stommen på förångaren på "fel" sida så att säga, dvs utåt på förångaren mot fläktarna till sett från kompressorutrymmet.Hade läckan varit på insidan där kopparrörs U böjarna finns hade de kunnat fixa det på plats men typiskt nog vara det alltså på andra sidan, därför ville serviceföretaget byta hela.Problemet är bara att det skulle bli jäkligt dyrt eftersom det är ett ganska tidskrävande arbete att byta hela + att själva delen i sig själv är dyr, kostnaden skulle bli i ungefär samma storleksklass som den totala inbesparingen hittills och då sitter man ändå med en gammal pump och en kompressor som fått jobba övertid pga gasbrist en längre tid. Men får väl göra som du säger, kika runt och se vilka möjligheter det finns men fan vad jag är less på ME just nu. Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2011, 17:16:18Surt sa räven,vilken jädra osis Tro.Går det inte att löda läckan eller byta böjen om det är där det läcker?Ring några lokala kyl-firmor och be dom kolla vad som kan göras,ta in priser på reperationen.Kolla först vad dom tar för en ev.koll av förångaren,själv kollade jag med 2st kylfirmor när min autoterm frös sönder förra vinten och dom tog rejält betalt bara för att konstatera vad som var fel.Jag fick betala sammanlagt till bägge företagena ca 7500:-Inkl.moms för bara felsökning.Det slutade med att jag lödde förångaren själv,provtryckte och fyllde den med gas igen.//Thommy Johansson
Tack för svaren!Detta innebär att jag måste ligga på hårt nu för att få installatören att sköta sitt jobb. Någon gång i mars, har det gått 2 år sedan anläggningen installerades.Konstigt också att installatören påstår att det inte finns något läckage. Fast och andra sidan verkar han inte ha någon djupare kunskap om systemet. Han kan i princip bara installera det och hoppas på att det fungerar felfritt. Vid problem står han med kepsen i näven och kliar sig i huvudet. Tråkigt att inte ME verkar medgörliga när deras maskiner krånglar. Det hade man ju hoppats på. Ännu tråkigare för min del att jag har en ytterst oseriös installatör också. Ångrar mig ganska rejält att jag inte anlitade en större firma.
Får inte tag i installatören. Tror han vägrar att svara nu. Helt sjukt.Hur går man vidare? Kontaktar ME? Hur fungerar ett garantiärende om inte installatören är kontaktbar?
Hej ! Lugna ner dig ! Hjälper ej att vara arg ,det hindrar bara att tänka klart.Skadar hälsan.Försök att gå in på www.canvac.se och klicka dig fram till garanti och suppot mfl ,gör en felanmälan .där kan du få veta hur du står till,de är ME service i Sveige. de lovar 5 dagar i utredning. Annars jag tror finns här på forumet fler som kan ge bättre råd än jag. Den 5 års garantin försäkringen föjer med ME produkter,man fyller i tillverkningsnr, installatör datum ingår i priset. Lugna när dig och undersök med klar huvud .Hälsn/marma
Har kontaktat mitt försäkringsbolag nu. De kommer att skicka ut en reparationssedel till mig. När jag fått den, ska jag kontakta en firma som kommer och åtgärdar felet. Försäkringsbolaget lämnde uppgifter om vilken firma jag skall kontakta. Jag känner till firman, hört mycket gott om dem.Sen antar jag att det bara är att skicka in uppgifterna till försäkringsbolaget, betala självrisken och se allmänt belåten ut.Det löser sig kanske till det bästa, ändå?
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:06:21Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert./Raptor
Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 19:14:38Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:06:21Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert./RaptorÄr nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen
Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:20:33Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 19:14:38Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:06:21Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert./RaptorÄr nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det.../Raptor
Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 20:25:14Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:20:33Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 19:14:38Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:06:21Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert./RaptorÄr nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det.../RaptorTycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring på köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll på utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stå för skadorna genom att deras premier höjdes vid många fel.
Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 20:32:53Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 20:25:14Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:20:33Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 19:14:38Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:06:21Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert./RaptorÄr nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det.../RaptorTycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring på köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll på utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stå för skadorna genom att deras premier höjdes vid många fel. Det är just det som är problemet. Du får ALDRIG något på köpet. Ska då alla som köper VP vara med och betala de skador som uppstår på en liten del av de sålda anläggningarna?Garantin är ju ändå 2 år och pressen skulle sättas på installatören som kränger pumpar i 1 år och 11 månader för att sedan gå i konkurs. Där är det största felet i branschen./Raptor
Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 20:39:24Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 20:32:53Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 20:25:14Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:20:33Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 19:14:38Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:06:21Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert./RaptorÄr nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det.../RaptorTycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring på köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll på utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stå för skadorna genom att deras premier höjdes vid många fel. Det är just det som är problemet. Du får ALDRIG något på köpet. Ska då alla som köper VP vara med och betala de skador som uppstår på en liten del av de sålda anläggningarna?Garantin är ju ändå 2 år och pressen skulle sättas på installatören som kränger pumpar i 1 år och 11 månader för att sedan gå i konkurs. Där är det största felet i branschen./RaptorDet måste väl vara bättre att alla som köper vp ska vara med att betala än att kalle med direktel ska var med och betala skador som sker på dyra värmepumps anläggningar. Installatörn har inget med garantin att göra klarar oftast inte av felsökning måste vare en med kylbehörighet i alla fall vid större fel. De flesta vp tillverkare har väl speciela firmor som sköter service.
Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 20:54:57Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 20:39:24Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 20:32:53Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 20:25:14Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:20:33Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 19:14:38Citat från: smurfen72 skrivet 12 januari 2011, 19:06:21Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert./RaptorÄr nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det.../RaptorTycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring på köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll på utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stå för skadorna genom att deras premier höjdes vid många fel. Det är just det som är problemet. Du får ALDRIG något på köpet. Ska då alla som köper VP vara med och betala de skador som uppstår på en liten del av de sålda anläggningarna?Garantin är ju ändå 2 år och pressen skulle sättas på installatören som kränger pumpar i 1 år och 11 månader för att sedan gå i konkurs. Där är det största felet i branschen./RaptorDet måste väl vara bättre att alla som köper vp ska vara med att betala än att kalle med direktel ska var med och betala skador som sker på dyra värmepumps anläggningar. Installatörn har inget med garantin att göra klarar oftast inte av felsökning måste vare en med kylbehörighet i alla fall vid större fel. De flesta vp tillverkare har väl speciela firmor som sköter service.Inte som premierna är idag men det kan komma att bli så. Försäkringsbolagen är i full färd med att ta fram statistik på skador, beklaga sig i tidningar mm för att vi ska tycka synd om dem. Det är inte synd om dem. Jag har betalat min hemförsäkring i många år utan att behöva utnyttja den. Ett VP haveri är precis vad jag skulle behövaför att få lite för pengarna.Du har fel om garantin. Installatören lämnar garanti på utfört arbete och stor del av felen som uppstår kommer från en dålig installation. Material och komponentfel ska leverantören/tillverkaren stå för. Visst är det så att man kan vara auktoriserad installatör på ett visst fabrikat men det borgar INTE för att man är speciellt lämpad för uppgiften.Små skruttinstallatörer som poppar upp och säljer mycket pumpar relativt billigt skulle jag akta mig för. Men så jobbar jag själv för ett större installationsföretag och får vara med och städa upp efter folk som aldrig borde fått sälja en enda pump./Raptor
Jag ger min tillåtelse till att WHUFC tar reparationen på hemförsäkringen. Jag accepterar den eventuella höjning av min premie det kan medföra. Vad säger ni andra? //2000
Detta är viktigt att hålla isär.Mitsubishi Electric säljer till ÅF och då ingår en 6års försäkring, ett krav.Canvac köper av M-E (enligt mig ett misstag) och de ger sina ÅF en egen garanti.Sedan finns vissa ÅF som fått tag i pumpar på sidan av och dessa blir det problem med.Pga dåligt utförda installationer kommer utbildning krävas för att få montera.Du har ett serie nummer på pannan och på utedelen, dessa kan man använda för att spåra vilken väg maskinen gått.//Rickard
Precis, det är den vägen jag fått min pump och troligen därför det nu är strul med garantin och garantitider.Eller, det beror säkert på hur bra relation ME har med ifrågavarande företag, är den bra fungerar det säkert men är den inte det kommer slutkunden i kläm, tyvärr.