Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryckslarm  (läst 11032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högtryckslarm
« skrivet: 11 december 2016, 00:00:06 »
Hej.

Hittade bara gammal tråd om detta så jag startar en ny.

Min 1245, årsmodell 2010 får högtryckslarm.

Vi installerade den 10 och vi hade ettrörssystem. Det funkade sÃ¥ där. Varmt ena sidan av huset och kallt andra sidan. Dessutom va det liten volym och blev hög returtemp vilket gjort att den startat ca 25 ggr/dygn. Nu hÃ¥ller vi pÃ¥ att dra tvÃ¥rörssystem/golvvärme. Tanken är att ha stora element sÃ¥ pumpen kan jobba med lägre temp vilket ska vara bra enligt rör firman. Nu är 5 av tolv element installerade och volymen är nog densamma som innan. Förra fredagen blev de i kopplade och har funkat bra tills i gÃ¥r dÃ¥ det kommer högtryckslarm hela tiden  (en gÃ¥ng ett larm om hög kondensor ut)
Saken är den att jag hade inga termostater först. Dem kopplade jag in i gÃ¥r dÃ¥ de kom. Jag ställde dem pÃ¥ 4 av 6 (fast jag ville egentligen ha högre men dÃ¥ susar de) Jag har tagit bort dem nu men larmet kommer efter 5 min ändÃ¥. Har de blivit lÃ¥sta av termostaterna eller beror detta pÃ¥ annat? Luftat har jag gjort flertalet ggr sÃ¥ det är ej felet. Framledningsstammar 22 och grenar 15. Thermopanel V4 och Purmo  designventil med övergÃ¥ng 30/28.
Vpn föreslår förutom luftning av radiatorer luftning av pumpen, smutsfilter och lågt flöde. Va tror ni? Jag är analfabet när det gäller sådant här och kommer väl kontakta rörfirman igen men skumt att det kom med termostaterna. Eller är det bara en tillfällighet? Några idéer vad jag kan göra själv på söndagen? För i morgon har ingen röris uppe... suck.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #1 skrivet: 11 december 2016, 02:46:21 »
Pröva och göra rent "smutsfiltret". borde sitta på VB returen innan pumpen.
Eftersom de kopplat på massa nya element o rör kan det nog varit lite skräp som eventuellt satt igen filtret.
Har för mig att Högtrycks larm kan vara dåligt flöde på värmebäraren, eller var det Lågtrycks larm..
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #2 skrivet: 11 december 2016, 03:17:21 »
just det ja!
Kan vara luft i VB också, det kan också ge dåligt flöde som ger Högtryckslarm om det är så mycket luft att VB cirkulations pumpen "har luft" i/runt sig, typ.
Stoppa värme pumpen, se till att du har övertryck i VB och testa och skruva loss skruven på cirkulations pumpen, kommer vatten eller pyser det en del luft?
Prova o fylla på lite mera vatten/tryck i VB och lufta "överallt" men speciellt vid/runt värmepumpen.
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #3 skrivet: 11 december 2016, 09:26:53 »
Hej.

Skulle kunna vara luft i systemet då det bubblade och "surplade" i pumpen den tid systemet var urkopplat och vattnet gick runt i en kort slinga. Tycker dock rörisen borde luftat vid inkoppling men kanske inte. Dock känner jag mig osäker på hur man luftar pumpen och skulle nog behöva en manual med bilder. Påfyllning, är det samma ratt som man fyller på expansionskärlet med? Hmmm. Nu har vi varken värme eller varmvatten och kopplar jag på tillsats kör den endast för att frostsäkra systemet...

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #4 skrivet: 11 december 2016, 09:45:48 »
Nu får jag den att gå på tillfällig lyx vv utan att slå av.

Kollar jag på framledning till värme så vill den dra fram 61,7 trots att jag dragit ner till värmekälla 5 och förskjutning 5. Då borde framledningen bli runt 35. Ngt som är fel med andra ord. Innan hade jag värmekurva/förskjutning 7 eller 8 utan problem. Kunde bli hög kondensor ut i bland.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högtryckslarm
« Svar #5 skrivet: 11 december 2016, 09:50:56 »
Börja med alla termostater fullt öppna viktigt i system med lite vatten. Nibe har en bra funktion för att logga till usb minne stoppa i ett minne i vp välj loggning bifoga loggen hit till forumet då bör man kunna se vad som är fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #6 skrivet: 11 december 2016, 09:58:49 »
Det skulle jag kunna göra.

Men var stoppar jag in usb minnet?
jag har bara tagit loss fronten en gång och återställt en säkring som slog av efter ett åskväder. Sedan då. Läser den in loggfiler själv eller ska jag styra den art lägga in den?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högtryckslarm
« Svar #7 skrivet: 11 december 2016, 10:02:30 »
Kollar jag på framledning till värme så vill den dra fram 61,7 trots att jag dragit ner till värmekälla 5 och förskjutning 5. Då borde framledningen bli runt 35.
Finns det en inomhusgivare ansluten till pumpen? Om det finns en sådan, vad är det för temperatur inne just nu?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högtryckslarm
« Svar #8 skrivet: 11 december 2016, 10:08:24 »
Det skulle jag kunna göra.

Men var stoppar jag in usb minnet?
jag har bara tagit loss fronten en gång och återställt en säkring som slog av efter ett åskväder. Sedan då. Läser den in loggfiler själv eller ska jag styra den art lägga in den?
Det sitter en plastlucka vid själva displayen under där är usb uttaget när du stoppar i det kommer en ny meny fram men kom ihåg du måste avsluta loggningen innan du tar ur usb minnet och det gör du i samma meny. Du bör ha rumsgivarfaktor på 0 så länge kurvan inte är rätt inställd. Kolla så inte BT25 är ansluten det ser du i vanliga displayen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #9 skrivet: 11 december 2016, 10:09:24 »
Nej bara en utgivare.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #10 skrivet: 11 december 2016, 10:11:40 »
Ok surfen. Ska kika.

Har varit rätt ointresserad i sex års tid men nu har jag insett att det är viktigt för pumpens hållbarhet att hålla kolla på saker och ting.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #11 skrivet: 11 december 2016, 10:17:52 »
Rumsgivarfaktor. Är det samma som styrning Rumsgivare?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högtryckslarm
« Svar #12 skrivet: 11 december 2016, 10:19:26 »
Har du bara ute givare spelar det ingen roll men inne givaren ingår i vp och är bra att ha när du fått lite bättre ordning på driften.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #13 skrivet: 11 december 2016, 10:23:13 »
Händer inget när jag stoppar i usb stickan.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #14 skrivet: 11 december 2016, 10:29:23 »
Nu loggar den. Tror jag tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!