Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvirrad. Bygga nytt hus FrÃ¥nluftvärme eller Bergvärme?  (läst 3852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Shipman 28

  • Gäst
Shipman 28
Förvirrad. Bygga nytt hus Frånluftvärme eller Bergvärme?
« skrivet: 05 juli 2013, 09:56:36 »
Hej!

Vi ska bygga hus i Vallentuna utanför Stockholm. Huset är i trä och ca 182 m2 i två plan med vattenburen golvvärme. Flera och rätt stora fönster, Elit Exceed U-värde 1.0 samt ett större glidparti med U-värde 1.2 och spaltventiler. Husföretaget har offererat för värmekälla: Nibe 750 + kombiberedare 200 FR 6-11 kw). Ventilation: Nibe 750 integrerat i pumpen, från & tilluft typ VR400-700 DC/DCV. Det finns även möjlighet att välja bergvärmepump från IVT. Ingen energiberäkning är gjord för tillfället.
Räcker det med en frånluftvärmepump eller måste vi ha en bergvärmepump? Motiveras en uppgradering till bergvärmepump med tanke på merkostnaden för pumpen samt elkostnader.

Känner mig mest förvirrad. Tacksam för feedback.

Mvh
Michael 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det vore bra att ha en energiberäkning, normalt bör en Nibe 750 räcka bra till ett 182 m2 nybyggt hus.
Vad ska kombiberedaren vara till? Stort bubbelbad?
Sen går det inte kombinera FTX och Nibe 750, så jag gissar att den där VR400-700 DC/DCV ersätter ventilationen om du väljer bergvärme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Shipman 28

  • Gäst
Shipman 28
SV: Förvirrad. Bygga nytt hus Frånluftvärme eller Bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2013, 11:36:24 »
Hej Carl N,

Vi kommer att ha två badkar i huset. Så är VR400-700 DC/DCV onödig för ventilation om man har en Nibe 750? Jag förstod inte.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
VR400-700 DC/DCV är ett FTX-ventilationssystem, det går inte att ha detta samtidigt som en frånluftsvärmepump.
Båda nyttjar energin i frånluften och den går bara att ta tillvara en gång.

Sen skulle jag rekommendera en Comfortzone CE65L + Acktank typ KW500 istället för den föreslagna lösningen.
Det ger minst lika mycket varmvatten och funkar lika bra, men är nog billigare i inköp.

Jag måste säga att jag tycker det hela låter skumt, har ett seriöst företag verkligen föreslagit en frånluftsvärmepump + FTX?
Och Nibe 750 + kombiberedare 200 FR är inte heller grejer som normalt lirar ihop, det krävs lite ombyggnad av Nibe 750 om det ska funka.
Jag skulle dra öronen Ã¥t mig, lÃ¥ter inte som en firma som kan sina grejer.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur hög elektrisk effekt får du installera maximalt för värmen och vad har huset för effektbehov vid DVUT? Tänk på att många luft/vattenvärmepumpar stannar när det blir för kallt ute och då räcker kanske inte den installerade elpatroneffekten till att hålla huset varmt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Tänk på att många luft/vattenvärmepumpar stannar när det blir för kallt ute och då räcker kanske inte den installerade elpatroneffekten till att hålla huset varmt...

Om man nu skulle vælja en L/V VP så kan man ju alltid ta en som fungerar till -25*C ;)
Sedan så kommer de ju i olika "storlekar"... man kan dimensionera efter behov och ute temp :)

Vallentuna...http://www.yr.no/place/Sweden/Stockholm/Vallentuna/statistics.html inte ngt speciellt køldhåll eller?

:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Som vanligt gäller det att välja rätt utifrån förutsättningarna... Jag skulle ha valt markvärme om jag byggde nytt hus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Som vanligt gäller det att välja rätt utifrån förutsättningarna... Jag skulle ha valt markvärme om jag byggde nytt hus.

Sjælvklart... om man bygger nytt, har førutsættningar och rætt tomt så ær markværmepump att føredra...
Sedan vet jag inte vad pris skillnaden i Sverige ær mellan M/V vs L/V kanske før liten før att ens fundera L/V.
Ær vældigt nyfiken på D nya... som tydligen ær under testning. Bara nyfiken då jag ej planerar bygge ;)

:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Sen skulle jag rekommendera en Comfortzone CE65L + Acktank typ KW500 istället för den föreslagna lösningen.
Det ger minst lika mycket varmvatten och funkar lika bra, men är nog billigare i inköp.

Jag skulle rekommendera precis samma. Kanske ha en eller två kaminer också ifall strömmen går eller om någon glömt något av de stora fönstren öppna på vintern :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!