Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: rent vatten som köldbärarvätska?  (läst 37962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
rent vatten som köldbärarvätska?
« skrivet: 12 januari 2011, 19:51:56 »
Bor på ett vattenskyddområde där det inte är tillåtet att anlägga en bergvärme- eller jordvärmepump. Orsaken är främst risk för läckande köldbärarvätska som man fyller i kollektorslangar. Kommunen har bestämt att ingen tillstånd får ges inom primärt skyddsarea men jag vill inte ge upp drömmen om en värmepump för lätt :)

Det måste dock finnas tekniska möjligheter att fylla jordslangen med renaste vatten och få bort orsaken till förbudet och kanske få tillstånd med hjälp av rätt teknik.
Undrar om någon har bara vatten i sina slangar eller känner någon som har det, fungerar det? ..... erfarenheter och goda råd sökes

gaia ( ny och grön på detta forum )

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2011, 19:56:08 »
En normal vinter kommer inkommande köldbärare att ligga på ca 0 ºC. Utgående köldbärare kommer att ligga på ca -3 ºC.
Det kommer att frysa ihop i köldbärarslangar och förmodligen även förångaren i värmepumpen.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad trörd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 20:02:59 »
 Skulle Grundvattenvärme vara ett alternativ?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2011, 20:57:19 »
Luft/vatten kanske? Tror du får svårt att hitta en borrare som garanterar ett par plusgrader på utgående brine...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2011, 23:08:42 »
så negativa ni är javascript:void(0); Har läst en notis i Viivilla ( tror jag) att någon har lyckats med det i Skåne och därför vill jag tro att det går. Lång , överdimensionerad slang? Rätt grävdjup? Vilken pump kan jobba på dom premisser? Fanns inga detaljer om det.

Luft-värme är bara en halvlösning som väsnas för mycket och det skulle behövas nÃ¥gra stycken för att  leverera 10-12kW i timmen när det är -15 ute.  Vill ha en totallösning utan hjälpprylar i varje hörna.
Kan inte borra för jag kan inte garantera att mitt rör inte punkterar grunden och smutsar ner grundvatten som många ska dricka.

Men om jag använder vatten som brine så går det att kontrollera ( analys) att det är inget annat än vatten som finns i min slang och helt ofarligt vid en läcka och då kanske får jag tillstånd att gräva i min mark. Man ska ha starka argument för att få tillstånd för något som inte är alls tillåtet.

Grundvattenvärme? Tror inte att jag skulle kunna övertala kommunen för genom vattenskyddsomrÃ¥de har den ju monopol pÃ¥ denna grundvatten. 
gaia

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2011, 23:30:20 »
Problemet är att du kommer att ligga så nära 0 grader att om du får minsta lilla cirkulationsstörning så fryser det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2011, 00:00:10 »
OK, nu spekulerar jag vilt:

Man skulle väl kunna tänka sig en slinga som ligger på optimalt djup (jag skulle nog vilja mäta tempen en hel vinter innan för att veta att markens temp räcker vid olika fuktförhållanden). Sen skulle jag isolera slingan där den går upp mot huset på tjäldjup. Skulle sedan köra cirkpumpen för köldbärare konstant för att hålla flöde i slangen. Dessutom skulle jag för säkerhets skull lägga värmekabel hela vägen i kollektorslangen, denna skulle då vara termostatstyrd och om tempen i slingan någon gång vid extremt lång och kall vinter eller cirkulationsstörning närmar sig frysning så får värmekabeln rädda det hela. Snabb överslagsräkning säger mig att det här lätt kommer kosta runt 25000 extra jämfört med en standardinstallation (exklusive ev extrakostnad för djupare grävning) och om du någon gång behöver köra värmekabeln så kommer det kosta skjortan. Men du verkar ju inställd på att du ska ha jordvärme no matter what... Jag tror du kan slänga in två l/v för vad det här kommer kosta dig, och garantierna lär knappast gälla heller.

/Neg-Labold
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2011, 08:24:38 »
Det går nog att få att fungera, men jag skulle nog hellre borra än gräva ytjordvärme.
Ett väldigt överdimensionerat hål blir aldrig fryskallt och frysrisken i marken på väg in till huset löserman med isolerade rör och en liten pump som cirkulerar vattnet i borrhålet på vintern.
Vämepumpen måste ha en frysskyddstermostat.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2011, 08:49:20 »
Det går nog att få att fungera, men jag skulle nog hellre borra än gräva ytjordvärme.
Ett väldigt överdimensionerat hål blir aldrig fryskallt och frysrisken i marken på väg in till huset löserman med isolerade rör och en liten pump som cirkulerar vattnet i borrhålet på vintern.
Vämepumpen måste ha en frysskyddstermostat.

Han får inte borra enligt tidigare inlägg.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2011, 08:53:21 »
Skulle man inte kunna ha en rör-i-rör typ av kollektorslang? Dvs en vanlig kollektor, med sprit, men runt det en grövre skyddsslang, som är vattenfylld, och som man låter frysa, ev något trycksatt för att övervaka att det inte finns några läckor.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2011, 09:13:56 »
Du kan använda en trycksatt gas i flytande fas som köldbärare. En gång i tiden fanns det även värmepumpar som hade markslinga som förångare. De fick tyvärr problem med oljeretur om jag minns rätt. Kör du med värmeväxling behövs ingen olja.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2011, 09:21:15 »
Du kan använda en trycksatt gas i flytande fas som köldbärare. En gång i tiden fanns det även värmepumpar som hade markslinga som förångare. De fick tyvärr problem med oljeretur om jag minns rätt. Kör du med värmeväxling behövs ingen olja.

Fast kanske inte i vattenskyddsomrÃ¥de.  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2011, 09:42:39 »
Jag tror att vad du än föreslår att du ska stoppa i slangen i form av gaser eller kemikalier så kommer de säga nej. Jag tror även att extra skyddsåtgärder (rör-i-rör, metallnät runt hela kollektorn, extra tjock kollektorslang) kommer dissas. De har sina regler, inga kemikalieförande kärl i marken!

De kan knappast klaga över att du lägger en vattenslang i marken dock. Tror det är vägen du ska gå, och så får du medelst olika åtgärder som föreslagits, med hängslen och livrem, se till att vattnet inte fryser. Det kommer bli dyrt men det är dina pengar... Har du lyssnat på en ny luft/vatten av toppkvalitet? Min granne har en, jag glömmer ofta att den finns för den är så tyst, dessutom är ljudet på nåt sätt mindre skarpt till sin karaktär än andra modeller jag lyssnat på.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2011, 10:06:09 »
No ja, elvärme känns inte så smart men rörirör är en intressant idee som kanske skulle accepteras av miljömakter i kommunen.

Finns det verkligen ingen annan möjlighet att fryssäkra vatten i slangen på ett enklare sätt? Utan kemiska tillsatser!
Det gÃ¥r ju vattenledningar under mark och  vatten aldrig fryser även om den stÃ¥r stilla i en oupvärmt vattenrör. VÃ¥r kranvatten kommer in genom källare och hÃ¥ller nog ca 10 grader  pÃ¥ vintern. Om jag lägger min slang pÃ¥ samma djup....
funderar bara  ...
-om man inte kyler vatten i pumpen under nollan  och  hÃ¥ller utgÃ¥ende temp pÃ¥ fex 3+ sÃ¥ bör det ju vara möjligt att hÃ¥lla vatten flyttande i en nergrävd slang.
Om nu vatten in hÃ¥ller 10 grader sÃ¥ kan man ju plocka fex  3 grader och släpa ca 7-gradig tillbaka. FrÃ¥gan är bara hur lÃ¥ng slang och vilken pump  kan jobba med sÃ¥na villkor? Jag vet inget om pumpar och därför kan jag inte fÃ¥  ihop det. Ska snacka med installatörer men vill fÃ¥ lite kött pÃ¥ benen för att inte blir idiotförklarad :).

Min tomt är totalt på 6000 m2 yta och jag kan utnyttja ca 2000m2 till slingor om så behövs. Jag ser jordvärme som enda möjlighet att få tyst, jämn och billig värme året om som kan byggas mijösäkert. Luft/luft och luft/vatten minskar ju värmeleverans när det blir kallt ute och elen slår till om man inte går upp i skrämmande pumpdimensioner. Dessutom vill vi ha det tyst hemma och lufttransport väsnas ju när man ska komma upp till 10-12 kW i timme, gissar jag :). En akumulatortank på 1000l med inbyggd VVB och elpatron finns som reserv. Vedeldning idag.

Hur ska man dimensionera en jordanläggning för att hålla rent vatten i slangar över fryspunkten och få ut tillräckligt med värme till mitt hus?
Hjälp mej att tänka rätt
Oj nu fick jag flersvar medan jag skrev ...
gaia

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2011, 10:16:25 »
Jag tror att vad du än föreslår att du ska stoppa i slangen i form av gaser eller kemikalier så kommer de säga nej. Jag tror även att extra skyddsåtgärder (rör-i-rör, metallnät runt hela kollektorn, extra tjock kollektorslang) kommer dissas. De har sina regler, inga kemikalieförande kärl i marken!

De kan knappast klaga över att du lägger en vattenslang i marken dock. Tror det är vägen du ska gå, och så får du medelst olika åtgärder som föreslagits, med hängslen och livrem, se till att vattnet inte fryser. Det kommer bli dyrt men det är dina pengar... Har du lyssnat på en ny luft/vatten av toppkvalitet? Min granne har en, jag glömmer ofta att den finns för den är så tyst, dessutom är ljudet på nåt sätt mindre skarpt till sin karaktär än andra modeller jag lyssnat på.
Ja, du har så RÄTT ang myndigheter! Jag förstår verkligen deras regler ....för jag dricker deras vatten själv.
Mitt gamla hus pÃ¥ 320m2 uppvärmt behöver 12kW värme i timme vid -15 ute, radiatorer ska ha 55 grader in.   Jag är rädd att L/V kommer i sÃ¥na dimensioner att det blir oljud i alla fall. Vill ha en totallösning utan vinterstödd av elpatron, kamin eller annat smÃ¥tt. Inte sagt att jag till slut mÃ¥ste kompromissa men försöker fÃ¥ det som jag vill ... i första hand :)
gaia
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 10:20:39 av gaia »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 203
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!