Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "För effektiv VP" - angenämt bekymmer.  (läst 1556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"För effektiv VP" - angenämt bekymmer.
« skrivet: 02 augusti 2010, 18:52:43 »
Jag har under juli märkt att vissa källargolv med komfortvärme varit ovanligt svala i år. Vp har som vanligt sommartid satt börvärdet på minimum, dvs 25ºC. Vid månadsavläsningen 1/8 kunde jag konstatera att VP gått 26h varav 24h för VV. Normalt går den ca 15h för komfortvärmen men i år bara 2h. Något var således galet. Vid kontroll av hur den gjorde i början av en körning visade det sig att den bara gick ett par minuter innan den växlade över för att ladda VV, om sådant behov förelåg. På 2 min hade den gått från -160 till 0 i gradminuter. Framledningstemp hann på denna korta tid upp till drygt 38ºC. Att sätta VB-pumpen på högsta fart räckte inte för att lösa problemet.

Problemet beror dels på att "maximal avvikelse från beräknad framledningstemp" som standard är satt till 13ºC (servicemeny 9.2.2) men framförallt att denna 8 kW-VP vid 35ºC ut och KBin på mer än 15ºC levererar hela 12,5 kW. På sommaren jobbar VP bara mot 160 liter i systemet vilket är anpassat för ca 8 kW men men med 50% extra rusar temp alltför fort. Lösningen blev att öka de 13 graderna till 16.

Vilken betydelse denna ökning har kunde service på Nibe inte svara på, de har aldrig fått en liknande fråga.

Som sagt - ett angenämt bekymmer.

Bobo
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: "För effektiv VP" - angenämt bekymmer.
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2010, 20:37:38 »
Har du lava i borrhålet ;D Såg nu att det var sjöslang Thumbsup
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: "För effektiv VP" - angenämt bekymmer.
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2010, 16:51:58 »
Ett utjämningskärl kanske skulle kunna hjälpa problemet på traven?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: "För effektiv VP" - angenämt bekymmer.
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2010, 17:07:05 »
Mmm, men jag tycker att deras defaultvärde för "maximal avvikelse från beräknad framledningstemp" är för snävt satt, det är säkert väldigt många värmepumpar ute i landet som inte reglerar på gradminutregulatorn, utan instället startar och stoppar på "maximal avvikelse från beräknad framledningstemp".
Detta gör att antalet starter kan bli väldigt många, men utan att det uppmärksammas av ägarna, men likväl kan resultera i kortare livslängd än förväntat.

Detsamma gäller för övrigt även andra tillverkares "maximal avvikelse från beräknad framledningstemp"-värden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!