Ingen orsak att vara dyster
det är ju bra om vi får koll på hur stor felvisningen kan vara.
Till ursprungsfrågan. Jag kollade vad som händer när man ändrar max vp-temp i kodmenyn.
Höjer jag till 65 grader (vilket är max i min Ecoheat) går "55-graderskörningen" till 65 grader.
Sänker jag den till 45 grader går körningen till 45. Etc.
Så vi kanske ska kalla den för vv-körning istället?! Den kör kompressorn till max vp-temp är uppnådd.
Var fjärde körning kör en CTC upp vp-temp till inställd max-temp.Detta under förutsättning att brine in är +2 ºC eller högre.
Då kan man fundera på vad det leder till om man sänker maxtempen. Kortare gångtid på kompressorn lär det bli, vilket kan vara en fördel åtminstone på sommarhalvåret. Bara man a) inte får något tillskott b) vv räcker till.
Jag har inte haft ts avstängt på sommaren tidigare, så vi får väl se hur det går. OM vv tar slut och ts är avstängt, lär det dröja innan man får mera om man ska vänta på den fjärde starten?
EDIT: Sen kom jag ihåg att CTC gör en fullkondensering varje körning på sommaren, så det borde inte bli något pråbblem.
Brine in: vilken energiförbrukning är det som skulle öka när brine blir varmare??
En sak till, att CTC bara visar brine temp i hela grader tror jag är bra. Felvisningen på tempgivarna är för stor för att det ska vara någon nytta med decimalerna. En del försöker räkna ut upptagen effekt genom att utgå från delta brine in/ut, ogörligt menar jag!