Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gör man ett rör runt igen?  (läst 1268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
Hur gör man ett rör runt igen?
« skrivet: 05 juni 2007, 19:15:11 »
Hej!

Har fÃ¥tt hem en Nibe 1210-pump där anslutningsröret för varmvatten inte är runt längre (dvs det har bucklats till i ändan).  Finns den nÃ¥got enkelt knep för att göra det runt igen, tillräckligt runt för en klämringskoppling?  Eller är det bara att kapa röret kort (skulle helst slippa det. dÃ¥ det känns bättre att ha lite marginal).

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad proffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur gör man ett rör runt igen?
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2007, 19:50:10 »
Hej prova med en bra skiftnyckel, böra med att ställa in den där röret är runt sedan snurrar du den mot det skadade stället då blir det runt igen.Det tipset har jag fått av en gammal rörkrökare.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Hur gör man ett rör runt igen?
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2007, 20:19:31 »
OK, provade med en skiftnyckel, men den var nog inte tillräckligt bra.  För mycket spel i den, sÃ¥ det blev ingen effekt alls.  Men jag skruvade av skär-trissan pÃ¥ röravskäraren och snurrade den nÃ¥gra varv och justerade Ã¥tdragningen allteftersom och nu verkar det tämligen runt.

Hmmm... Behövs stödhylsor för 22mm i normalla fall?  Kanske skall banka in en stödhylsa för säkerhetsskull i alla fall..
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur gör man ett rör runt igen?
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2007, 20:36:34 »
OK, provade med en skiftnyckel, men den var nog inte tillräckligt bra.  För mycket spel i den, sÃ¥ det blev ingen effekt alls.  Men jag skruvade av skär-trissan pÃ¥ röravskäraren och snurrade den nÃ¥gra varv och justerade Ã¥tdragningen allteftersom och nu verkar det tämligen runt.

Hmmm... Behövs stödhylsor för 22mm i normalla fall?  Kanske skall banka in en stödhylsa för säkerhetsskull i alla fall..


Använd stödhylsa, jag har gjort tabben att inte använda det, sÃ¥ jag vet att det kan gÃ¥ snett.., iaf om det är mjukglödgat  ;D ;)

mvh humlan

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur gör man ett rör runt igen?
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2007, 00:34:27 »
Säger som humlan, använd stödhylsa, även om inte det är glödgat...gör att du kan dra liite extra på kopplingen
utifall att röret inte blev riktigt runt, glöm inte smörja.

Och du, dra åt hårt, lätta lite och dra åt igen...då släpper spänningarna i kopplingen.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!