Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyla till kylrum  (läst 4380 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrikwa

  • Gäst
Fredrikwa
Kyla till kylrum
« skrivet: 05 juli 2014, 18:03:56 »
Hej,
Jag har fått tag på ett kylaggregat som jag har funderingar på att sätta i ett kylrum men jag vet inte om effekten räcker. Någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara för effekt på det, här är några bilder.






Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kyla till kylrum
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2014, 06:47:58 »
Bilderna funkar inte för mig  Sc:,h
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Fredrikkk

  • Gäst
Fredrikkk
SV: Kyla till kylrum
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2014, 09:59:41 »
Hade visst lagt in bilderna fel. Här kommer en länk till dropbox. Nu blir det lättare:)

https://www.dropbox.com/sh/cjud0jz9wd5ojua/AADJNm6V5XVmIfQmjMAd0jO-a

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kyla till kylrum
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2014, 18:49:25 »
En bild pÃ¥ märkplÃ¥ten pÃ¥ kompressorn skulle ocksÃ¥ underlätta  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Fredrikwa

  • Gäst
Fredrikwa
SV: Kyla till kylrum
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2014, 02:19:07 »
Tyvärr är märkplåten väldigt sliten men jag ska försöka ta en bild när jag är tillbaka från semestern.

Men mellan tummen och pekfingret, vad tror du effekten är och hur stort kylrum tror du den kav vara lämplig till?

Superschyst!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kyla till kylrum
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2014, 06:08:57 »
Förångaren är ju ganska liten så jag tror den har sett i ett väldigt litet rum eller större skåp.
Kanske 2X2meter max.
Du kan kolla på expansionsventilen som sitter på förångaren, där står det dels vilken gas som den har gått på och så brukar det sitta en liten flagga på kapilärröret med uppgifter om hur stor dysa det sitter i ventilen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kyla till kylrum
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2014, 22:52:09 »
Finns risk att det är en R22-kompressor och då går det inte att köra med R407C utan omfattande bök med byta och tvätta ur olja och ersätta med POE-olja.

För att kolla oljan så kan man testa att droppa i några droppar av oljan från aggregatet i en kaspyl ren isopropanol - blir droppar utan tydlig gränsyta och efter omrörning försvinner helt så är olja troligen kompatibel med R407C, men blir det tydliga droppar i isopropanolen och ytan på droppen i stort sätt blänker nere i isopropanolen och det blir sörjigt med smådroppar som inte vill blanda sig i botten av isopropanolen hur man än rör om - så är det troligen mineraolja och då passar maskinen inte för HCF-gaser utan en massa jobb med att byta oljan i flera omgångar.

Skall man experimentera själv sÃ¥ föreslÃ¥r jag användning av ren propan eller hellre propylen (dÃ¥ behöver man inte byta olja och med propylen sÃ¥ behöver man inte fundera sÃ¥ mycket pÃ¥ suggasöverhettningen som man bör göra om man kör med propan) men dÃ¥ bör man ta bort receivern pÃ¥ kompressorplattan för att fÃ¥ ned mängden HC  och sedan tänka igenom elektroniken och reläerna  att de placeras i höjd och plats och kanske kapsling där propan/propylen inte susar förbi grejorna vid en ev. läcka.   

Aggregatet tror jag heller inte är pÃ¥ mer än nÃ¥gon kW i kylkapacitet när det är kallt i evaporatorn och evaporatorn troligen avsedd för forcerad luftcirkulation - dvs. fläktcirkulation - det är för tätt mellan flänsarna för att självkonvektion skall fungera bra och sedan mÃ¥ste det funderas pÃ¥ hur det skall frostas av om rummet skall arbeta med minusgrader. 

Fredrikwa

  • Gäst
Fredrikwa
SV: Kyla till kylrum
« Svar #7 skrivet: 14 juli 2014, 19:37:54 »
Tack för bra svar! Nu har jag tagit mer bilder, hoppas det ger mer information.

https://www.dropbox.com/sh/cjud0jz9wd5ojua/AADJNm6V5XVmIfQmjMAd0jO-a

Fredrik

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kyla till kylrum
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2014, 02:26:03 »
Du milde var svårtolkat det var - för sådant här bör man själv behöva vrida och vända på kompressorn för att olika belysning försöka av fördjupningar och förhöjningar försöka tolka bokstäverna - tex. vilket strömstyrka den deklareras för hade varit bra...

en sak är i alla fall klar är att maskinen är avsedd för R134a, inte R407C eller R22.

sedan verkar det vara fransk text pÃ¥ kompressorn ( L'unipe ?)  - jag hade hoppas pÃ¥ en danfoss eller liknande dÃ¥ de har ofta datablad tillgängliga 

- hmm,  det kan vara " l'unite " dÃ¥ det gav en massa bilder pÃ¥  liknande aggregat

och en sida att kolla på - främst avseende storlek på kompressorn och var anslutningarna sitter lödda är att titta på detta dokument

http://www.artisantg.com/info/PDF__4C756E6974655F4865726D6574697175655F546563756D7365685F436F6D70726573736F72735F4461746173686565745F32.pdf

och kanske se om någon där verka stämma storleksmässigt och ev. hittar en modellbetekning (troligen det som knappt syns i högra kanten av fotografierna på kompressorn CAE xxx där xxx är oläsligt på bilden) - man får inte missa minsta detalj när man har det här detektivarbetet... och det som är otydligaste och svåraste att läsa av och inte väcker uppmärksamhet är allt för ofta de som kan vara nyckeln på vad det är för något...

och det blir ditt jobb att göra ;-)

---

Det verkar vart fall vara HBP (high back pressure) kompressorer  och dÃ¥ är aggregatet främst för att kyla  i utrymmen som hÃ¥ller sig vid  ett antal plusgrader och inte att det är avsedd som nÃ¥got som hÃ¥ller mÃ¥nga minusgrader.

Det kan också förklara evaporatorn att den inte har någon avfrostning då om den är forcerad ventilation håller sig över 0 grader eller att kompressorn stannar då och då och frosten smälter av i omgivning som är över 0 grader C.

---

I det här dokumentet

http://www.actrol.com.au//Global/Assets/Howto/lunitehermetique-instruction-manual.pdf

Är första gÃ¥ngen jag ser av en kompressortillverkare att man kan använda koldioxid som alternativ till kvävgas när man skall hÃ¥rdlöda, trycktesta och läckolla, nÃ¥got som jag tidigare nämnt att man kan prova med som amatör  men inte hittat nÃ¥got som stöder det pÃ¥ officiell hÃ¥ll!

450-grams-tuber för soda stream är lättillgängligt för privatpersoner och adapter frÃ¥n sodastream-flaskan till anslutning mot olika gasregulatorer för argon/kolsyra/kväve kan man hitta hos de som säljer tillbehör för ölbryggning, och även en regulator för upp till 4-6 Bar som max - det svÃ¥ra är att hitta en regulator som kan ge mer än 5-6 Bar dÃ¥ de som används i kylindustrin är speciella för ändamÃ¥let (dvs. max 10 Bar för R22-liknande system,   20 Bar till R410A-anläggningar.

samtidigt - har man en porläcka i en konskarv så behövs det ingen jättetryck för att att det skall läcka - då mängden som läcker ökar bara 'roten ur' tryckökningen - dvs. för var dubblad tryck så ökar läcktakten med bara drygt 40% (1.41 gånger mer) och i dokumentet ovan rekommenderas ej tryck över 6 Bar i anläggningar med mindre 'kylskåpskompressorer'.

   

« Senast ändrad: 16 juli 2014, 03:13:18 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!