Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vid vilken temperatur bör/ska eltillskott gÃ¥ in för stöd  (läst 17174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad didde

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Södra stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej,
har sedan i sommras bergvärmeanläggning installerad.
Pump:    IVT HE C9
Arbetst:  IVT 120
Borrdjup: 220m

Uppvärmd yta: ca 230 m2 (3 plan)

Någons vid -10 går eltillskottet på och hjälper till och min fråga till er som vet lite mer är om det låter som att det är rimligt?
Tycker att alla man pratar med säger att deras elpatron/stöd inte går in förrens vid -18 eller liknande.

Hälsningar
Daniel

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Omöjlig frÃ¥ga att svara pÃ¥.  Hur dimensionerade du :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ditt hus verkar behöva 9 kW vid -10 grader, blir det kallare kommer alltså eltillskottet att gå in.
Det du kan göra för att den skall gå längre utan eltillskott är att sänka tempen i källaren, och andra rum som du inte behöver ha full rumstemp i.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad didde

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Södra stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tack för era svar,
förstår att det är lite lite information för att kanske kunna ge ett bra svar var mer generellt nyfiken på hur och när eltillskott bör gå in.

God Jul

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förr dimensionerade man så att tillskott gick in vid noll (Stockholmstrakten) Då hade man 50% av effekten som värmepump som då täckte 85% av energibehovet,
Så -10 låter mer än tillräckligt i mina öron.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
- 4 för mig så jag skulle också vara glad om det gick in vid -10 men som sagt bara att köpa tillräckligt stor pump så skulle det ordna sig.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Det viktigaste är att den verkligen funkar som stöd, det vill säga att din kompressor går konstant vid temperaturer då tillskott är aktuellt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tillsats för mig gÃ¥r in vid -12,5 grader. och vid -16 har jag tillsats 2KW. fortfarande bra ekonomi tycker jag 2,3kw pÃ¥ pump+2kw TS=4,3kw avgiven effekt 8,5+2=10,5kw  cop 2,5 när det är sÃ¥ kallt.
,
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
har -26 nu och ännu inget tillskott

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
En del dimensionerar för optimal ekonomisk kalkyl, en del för att infria ideologiska övertygelser, en del för att tävla med grannen...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
har -26 nu och ännu inget tillskott


Hur stor pump och hur stort hus värmer du?
måste ha en kraftigt överdim pump och borrhål
nyfiken
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken temperatur bör/ska eltillskott gå in för stöd
« Svar #11 skrivet: 22 december 2010, 21:53:32 »
160m2 en1245-8 210m hål i luleå hus från 92. vad är optimal ekonomisk kalkyl?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
didde: har du installerat själv eller har du anlitat en firma?
Om du anlitade en firma: har du kvar kalkylen som du fick innan installation?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min gissning är att många av dom som klarar sig neråt -20 och kanske kallare utan tillskott har nyare och mer välisolerade hus.
Jmft med oss där tillskottet behövs redan vid -10 o neråt. :)

Har själv ett gammalt hus från -38 med källare under 3/4 av huset.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
re: trym
Det tycks som om vi tävlar med varandra. Först idag när det konstant har varit -29* som varmast har tillskottet gått in. Behövdes inget i går när temperaturen låg på -26*.
Vilket som ger den bästa ekonomin visar sig kanske först i efterhand, när vi vet hur elpris och annat har utvecklats under utrustningens livstid? De kalkyler jag fick i offerterna handlade om förhållandena just i år, men jag inser att jag nog köpte en lite väl kraftigt tilltagen pump. Men förra gången, i annat hus för 15 år sedan misstag åt andra hållet, och det har jag ångrat!
aake

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!