Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat lÃ¥g, "synglas"  (läst 2689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Pressostat låg, "synglas"
« skrivet: 20 februari 2008, 13:01:34 »
Under min bortavaro från kåken hade det larmat "Pressostat låg", varefter VP´n gått på enbart tillskott i nio dygn...
Efter återställning i går kväll har nu VP´n gått i 12 timmar utan problem.
Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat låg, "synglas"
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2008, 13:09:32 »
Sorry, här kommer mer:
När jag följer manualens anvisningar och kollar synglaset efter bubblor, blir jag lite konfunderad. Jag ser "något", men är det bubblor eller endast ett vätskeflöde; det kan jag inte avgöra.
Någon som kan tipsa om hur man avgör ?

Observationer i övrigt:
- expansionskärl fyllt till cirka en tredjedel
- övertryck i köldbärarkrets cirka 0.15 bar
- GT8: 47.0, GT9: 39.5, GT10: -1.0, GT11: 1.0

Jag har ännu inte kollat smutsfiltren eftersom jag saknar tången som lär behövas, men ska göra detta snarast.

Som sagt: Tacksam för tips!
Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat låg, "synglas"
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2008, 11:18:24 »
Jag har nu varit i kontakt med IVT´s kundsupport; man menade där att om det inte "kokar / stormar" i synglaset, så ska det uppfattas som att det inte bubblar.
Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Pressostat låg, "synglas"
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2008, 19:16:43 »
Bubblandet i synglaset ska försvinna efter 1-2 minuters drift. Acceptera inte bubblor i synglaset, det indikerar för låg nivå/läckage. Jag gissar att du råkat ut för ett spöke, larmet har löst ut av något fel i styren. Har VP gått 12 timmar utan nytt larm är nog stormen över, men var observant de närmaste dagarna. Ett larm är svårt att felsöka men ett återkommande är ett klart fall för installatören.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat låg, "synglas"
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2008, 21:16:13 »
Det kan också vara något problem med expansionsventilen. Enligt manualen är ett tecken på det att pumpen stannar med några veckors mellanrum utan annan rimlig orsak.

Jag hade för ett antal Ã¥r sedan (typiskt nog började det strax efter det att 2-Ã¥rs garantin gÃ¥tt ut)   tre eller fyra LÃ¥gpressostatstopp under loppet av ett Ã¥r. Sedan upphörde problemet och pumpen sedan dess gÃ¥tt problemfritt 3 Ã¥r. Kolla filtren och kör vidare. Även om felet skulle Ã¥terkomma nÃ¥gon eller nÃ¥gra gÃ¥nger kan det upphöra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat låg, "synglas"
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2008, 13:44:34 »
Tack för synpunkterna! Jag har just kollat filtret, och det var helt rent. Pumpen har gått u a i snart en vecka, så jag tror och hoppas att det handlade ett "spöke".

(Förresten: En av flera fördelar med att ha innegivare är att man, via dess lysdiod på fronten, snabbt blir varse om VP´n larmat. Förutsatt att man inte är bortrest, förstås...)

Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!