Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L/L+L/V lönsam kombination?  (läst 1938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomas64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
L/L+L/V lönsam kombination?
« skrivet: 14 oktober 2009, 07:15:30 »
Hej!
Vi har en 4 år gammal L/L-pump på väggen i hallen (som vi f n inte använder då vi för ett år sedan satte in en ny värmepanna)

Min fundering:
Innan jag ev monterar ner den och sätter den att värma garaget, klurar jag på om det istället skulle löna sig att använda denna i kombination med den betydligt nyare L/V-pannan och bidra till att värma huset?

L/L-pumpen sitter i hallen där det ju tenderar bli lite kallras från ytterdörr etc, funderar på om det kunde vara idé att låta den gå på lägsta varvtal för att kompensera kallraset.
 
Kanske är det en fråga som enkelt kan besvaras med motfrågan "Sover Dolly Parton på rygg?" men om man tänker på det anar jag att värmen från denna påverkar innetermostaten som sitter inte allt för långt bort och "felregistrerar" den generella inomhustempen. Till följd blir delar av huset - som inte värms av luften - kallare...

Flytta termostaten till plats som inte "störs" av L/L-pumpens värme?

Eller är det lönt ö h t med denna kombination - drar kanske L/L pumpen mer el än L/V-pumpen oavsett?



Bor i 100-årigt 1½-plans tegelhus 140 m2 i nordvästra Skåne. Första året (2005) i orenoverat hus brände vi ca 36000 kwh. Bytte fönster 2006, 2007-2008 isolerades tak o övervåning samt vattenburet värmegolv. Ny CTC Ecoel 105 + Ecoair 200810. Förbrukar nu ca 18000 kwh. Totalinvestering på ca 1,3 milj!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: L/L+L/V lönsam kombination?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2009, 07:25:06 »
L/L värmepumpen bör vara något effektivare än L/V-värmepumpen om du kör den på låg effekt.
Om du värmer med el i garaget idag lär dock besparingen bli betydligt större om du flyttar den dit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: L/L+L/V lönsam kombination?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2009, 11:36:14 »
Mja...

att flytta en gammal L/L lönar sig sällan. Flytten kanske kostar 1/3 av vad en ny pump kostar. Eller lika mycket som en L/L on-off som duger bra i garaget.

Att kombinera L/L och L/V tycker jag går utmärkt. Men jag fick flytta innegivaren ett par gånger innan jag var nöjd med värmefördelningen.

Eftersom L/L har högre verkningsgrad (COP) och ger bättre värme vid låg utetemperatur, så kan man kombinera på flera sätt. Jag nattsänker huset till cirka 17 ºC. På morgonen startar L/L (timer) och värmer upp huset till 21 ºC till en lägre kostnad. Därefter tar L/V över värmehållningen under dagen.

När det är riktigt kallt (kallare än -10 ºC) orkar inte L/V värma ensam,  utan vill koppla in värmepatronen. DÃ¥ fÃ¥r L/L hjälpa till med värmen hela dygnet istället för värmepatronen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad tomas64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: L/L+L/V lönsam kombination?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2009, 19:21:35 »
Kanske, inte meningsfullt att flytta pumpen till garaget i detta läget, än mindre då det ännu inte är isolerat ::) Tanken är att det dock ska bli av i en nära framtid...

Larryd! Vad kommer det sig att det kostar så mkt att flytta pumpen? Inget man kan ge sig på själv m a o!? Ens att koppla ur, flytta och anlita fackman att koppla in igen?

Ditt alternativ är annars ett jag funderat på! Hur mkt beräknar du att du sparar på det sättet?

Bor i 100-årigt 1½-plans tegelhus 140 m2 i nordvästra Skåne. Första året (2005) i orenoverat hus brände vi ca 36000 kwh. Bytte fönster 2006, 2007-2008 isolerades tak o övervåning samt vattenburet värmegolv. Ny CTC Ecoel 105 + Ecoair 200810. Förbrukar nu ca 18000 kwh. Totalinvestering på ca 1,3 milj!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: L/L+L/V lönsam kombination?
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2009, 00:28:15 »
En annan variant är naturligtvis...

att sätta upp en sk budget L/L pump av on/off typ i garaget. Dom kostar ungefär tredjedelen av en kvalitetsinverter och en del har gördetsjälv- montage med QuickConnect. Nackdelen är att dom bara kan gå för fullt eller inte alls. Irriterande i bostad men gör inget i garage. Litet sämre verkningsgrad, kanske litet mera buller, möjligen litet kortare livslängd.

Vad jag tjänar på att köra L/L (ÅrsCOP 2,5-3) i kombination med L/V (ÅrsCOP 2-2,5)?? Svår fråga.
Det beror ju mycket på hur stor L/V man har. Och jag har en liten, 4.5kW Bedömer (mellan tummen och pekfingret) att jag sparar ytterliggare kanske 1500kWh/år genom L/L pumpen.

Jämt fördelat på:

-L/L istället för L/V på morgnarna. (Skillnad i COP cirka 1.)

-L/L hjälper när L/V- kapaciteten inte räcker. (Skillnad mot elpatron COP 2.5 till 3)

-L/L går till -20 ºC, när L/V börjar krokna vid -10 ºC (Skillnad mot elpatron COP 2.5 )

Hade 55 timmar elpatron under förra året. Och det tror jag att det är få som har bergvärme matchar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: L/L+L/V lönsam kombination?
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2009, 07:29:45 »
Om du är händig är det lätt att ta ner L/L, den suger in kylmediumet själv, sedan ett vanligt montage.

Jag har L/V men hade 2 L/L innan, flyttade den från källaren för att kunna kyla 2 sovrum från hallen. Nu har jag de två L/L som spets som slås på manuellt vid behov och kör aldrig elpatron på CTC 105. Beroende på storlek på din L/V kan detta vara ett alternativ.

Tveksam till om COP-skillnaden verkligen finns, då L/V med korrekt dim raddar ger rätt och jämn temp i huset, L/L ger lokala temphöjningar som kostar, särskilt om den finns nära ytterdörr.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: L/L+L/V lönsam kombination?
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2009, 09:01:14 »
Flyttar du pumpen själv kostar det naturligtvis ingenting.....

och Dolly Parton sover på rygg.. av naturliga skäl.

PS Och jag använder L/L pumpen för aircondition på sommaren när det är som varmast
« Senast ändrad: 15 oktober 2009, 12:58:22 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!